وزارت نفت به خام فروشی متهم نشود/ بنزین یورو 4 به زودی در ستاره خلیج فارس تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: نباید وزارت نفت به خام فروشی متهم شود و اتهام به وزارت نفت برخلاف جوانمردی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس کاظمی معاون وزیر نفت، با رد این موضوع که صنعت نفت به سمت و سوی خام فروشی رفته است، گفت: وزارت نفت، 9 پالایشگاه تولید فراورده‌های نفتی را طبق اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار کرد و از بخش خصوصی برای ساخت دهمین پالایشگاه یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس حمایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت نفت مجاز به ساخت و سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها نیست، بنابراین تنها می‌توان بخش خصوصی را در این زمینه فعال کرد و مجوز خوراک برای پالایشگاه‌ها صادر کرد.

او تاکید کرد: با این شرایط کارشناسان اقتصادی نمی‌توانند وزارت نفت را به خام فروشی متهم کنند، به نظر می‌رسد آنها از ساز و کارهای قانونی در خصوص فعالیت وزارت نفت مطلع نیستند و باید بدانند که مسائل تکنیکی با مسائل سیاسی نقاط افتراق بسیاری دارند.

کاظمی با تاکید براینکه وزارت نفت از سرمایه گذاری در پالایشگاه ها حمایت می کند، گفت: وزارتخانه 9 پالایشگاه خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان دهمین پالایشگاه توسط بخش خصوصی حمایت می‌کند، از سوی دیگر پالایشگاه سیراف را طراحی کرده ایم تا بخش خصوصی هر چه زودتر وارد حوزه تولید شود.

وزارت نفت به خام فروشی متهم نشود

معاون وزیر نفت در خصوص پالایشگاههای دیگر توضیح داد: پالایشگاه سیراف در واقع هشت پالایشگاه محسوب می شود، با این حال باید هر سریع تر پالایشگاه‌های آناهیتا، پارس پترو و یاس از سوی بخش خصوصی تکمیل شود اما طبق قانون وزارت نفت از ساخت پالایشگاه‌ها منع شده است.

این مسئول وزارت نفت با توجه به توضیحاتی که داده است تاکید دارد که نباید وزارت نفت به خام فروشی متهم شود و اتهام به وزارت نفت برخلاف جوانمردی است.

کاظمی در باره استاندارد بودن فراورده‌های پالایشگاه‌ها گفت: اینکه فراورده‌های پالایشگاه استاندارد هست یا نیست بحث دیگری است اما موضوع اصلی این است که پالایشگاه‌ها طبق اصل 44 قانون اساسی دیگر در اختیار دولت نیست.

او ادامه داد: با این حال باید عنوان کرد که پالایشگاه‌ها تولیدات صادراتی دارند و تنها در تامین مصرف داخلی بنزین با مشکل مواجه هستیم که در این زمینه واردات داریم، طبق آمارهای موجود سال گذشته روزانه 400 هزار شبکه فراورده نفتی صادر کردیم و امسال نیز به همین منوال عمل شده و مشکل خاصی در زمینه صادرات فراوده های نفتی نداریم.

بنزین یورو 4 به زودی در ستاره خلیج فارس تولید می شود

کاظمی به تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه ستاره خلیج فارش اشاره کرد و توضیح داد: در این زمینه ابهامی وجود ندارد، تنها مسئله این است که واحد آیزوماکس این پالایشگاه هنوز راه نیافتاده است تا بنزینی منطبق بر استانداردهای یورو 4 تولید شود، به محض راه اندازی این واحد بنزین یورو 4 به بازار خواهد آمد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه فرآیندهای مکانیکی و مقدماتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نهایی شده است، گفت: تنها مسئلهای که برای تولید بنزین یورو 4 در این پالایشگاه وجود دارد فاصله افتادن برای اتصال واحد آیزوماکس است که با پیگیری موضوع به زودی بنزین یورو 4 تولید می شود، در این زمینه مشکلی در خصوص تزریق خوراک نداریم.

منبع: خانه ملت

402

کد خبر: 841046

وب گردی

وب گردی