وام ۱۰ میلیونی به عشایر هرمزگان پرداخت می‌شود

مدیر امورعشایری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد به عشایر این استان خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، منوچهر سالاری با اشاره به پرداخت وام 10میلیونی به عشایر هرمزگان اظهار داشت: این تسهیلات برای پرواربندی دام سبک و سنگین، خرید جو و تهیه نهاده‌های دامی پرداخت می‌شود.

وی مدت زمان بازپرداخت اقساط این وام10 میلیون تومانی را پنج ساله عنوان کرد و ادامه داد: متقاضیان برای بهره مند شدن از مزایای این تسهیلات مدارک مورد نیازخود را به کارشناس امورعشایر جهاد کشاورزی ارائه و پس از ثبت نام در سامانه، افراد به بانک عامل معرفی می‌شوند.

مدیر امورعشایری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تعداد خانوار عشایر برون کوچ و درون کوچ این استان را 3 هزار و 467 خانوار اعلام کرد که سالیانه 1500 متر مربع صنایع دستی توسط این عشایر تولید می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه بیشترین تعداد کوچنده در شهرستان حاجی آباد و رودان زندگی می‌کنند، بیان کرد: هر ساله از مهرماه کوچ عشایر به استان آغاز و مجدداً از پایان اسفندماه جهت ییلاق به استان مبدأ برمی گردند که ییلاق آنها تا نیمه فروردین ادامه دارد.

وی تعداد عشایر درون کوچ استان را نیز یکهزار و 500 خانوار عنوان کرد که درشهرستانهای میناب، حاجی آباد، بندرعباس، پارسیان و بشاگرد فعالیت دارند.

به گفته مدیر امورعشایری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، به دلیل متبوعیت آبو هوا در نیمه دوم سال، هر ساله تعداد قابل توجهی از عشایر کوچ‌نشین باهدف استفاده از مراتع به شمال هرمزگان کوچ می‌کنند.

سالاری با بیان اینکه تاکنون بیش از 400 خانوار عشایر در شهرستانهای رودان،حاجی آباد و میناب اسکان داده شده‌اند، گفت: اجرای طرح سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 1 هزار و 200 هکتار در منطقه دشت مسافر آباد بخش رودخانه و بهسازی 8باب چشمه، و تأمین نهاده‌های دامی از اقدامات انجام شده در طی 6ماهه امسال برای عشایر استان بوده است.

وی در گفت وگو با تسنیم خاطرنشان کرد: هرساله با سرد شدن فصل هوا در استان های کرمان و فارس، خانوارهای عشایر برون کوچ شهرستان‌های سیرجان، بافت و بردسیر در استان کرمان و بخشی هم از استان فارس به هرمزگان کوچ می‌کنند.

901

کد خبر: 841186

وب گردی

وب گردی