موسیقی مذهبی  شرایط خوبی ندارد

خواننده آواز ایرانی و پژوهشگر موسیقی گفت: موسیقی آیینی - مذهبی در شکل و محتوا شرایط مناسبی ندارد و تلاش به هر قیمتی برای جلب و جذب مخاطب نیز به بدی شرایط دامن می زند.

حسین علیشاپور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت ساختن موسیقی آیینی بویژه در ایام محرم، اظهار کرد: رواج ادبیات گذشت و مردانگی به جای ادبیات خشونت، مهم ترین نیاز موسیقی آیینی است. اشعار و آهنگ های آیینی و مذهبی باید متناسب با این دیدگاه پیش برود. حماسه با خشونت تفاوت دارد و زبان حماسه، زبانی غیر از خشونت است.

وی ادامه داد: با استعانت از موسیقی ایرانی و استادان این موسیقی، می گویم که باید در حوزه ی موسیقی مذهبی - آیینی نیروهای متخصص تربیت شوند که هم سواد موسیقایی و هم فرهنگ متناسب با این کار را داشته باشند. نمی شود که هر کسی بیاید و عنوان خواننده ی مذهبی را به خودش اختصاص دهد و هر چه دلش می خواهد بخواند. این کارها اسلوب و روش و منش می خواهد.

این پژوهشگر موسیقی همچنین با اشاره به اینکه مراسم عاشورا در شهرستان ها به درستی برگزار می شود، گفت: جالب است که اکنون در شهرهایی مثل بوشهر، اردبیل و یا یزد و یا برخی شهرهای استان خوزستان، موسیقی آیین محرم، در شکلی مناسب و با مراسمی متناسب ارائه می شود و همه چیز هم خوب پیش می رود اما در مرکز، معلوم نیست که اتفاقات رقم زده شده برای آیین های عاشورا، توسط چه کسی یا چه کسانی و با چه اهدافی برنامه ریزی و اجرا می شود که اینگونه بی سر و سامان است.

علیشاپور به رقابت ناسالم میان برخی مداحان اشاره و تاکید کرد: این که مداحان حرفه ای باشند و پولی از بابت خواندنشان دریافت کنند، از نظر من اشکالی ندارد اما زمانی که رقم ها بالا می رود و بر سر دریافت های بیشتر رقابت ایجاد می شود، مسلم است که همه به دنبال راهی می گردند که در این رقابت بمانند و آن وقت است که می بینیم چه بلاهایی بر سر شعر و آهنگ می آورند که دیگر ماجرا از عاشورا و آیین عزا فراتر می رود و به نوعی به رقابت ناسالم تبدیل می شود.

وی همچنین افزود: آنچه اکنون اهمیت دارد، تلاش همگانی برای ایجاد فرهنگ در همه ی ابعاد و رفع ناهنجاری ها به خصوص در چنین حوزه هایی ست. در راستای فرهنگسازی برای موسیقی آیینی - مذهبی ، مهم ترین نقش را صدا و سیما دارد.

این خواننده آواز ایرانی درباره انگیزه خود برای اجرا قطعه در آلبوم «سربلندان»، خاطر نشان کرد: من خواننده مذهبی نیستم و تخصص این کار را هم ندارم اما با توجه به دیدگاهی که در خصوص موسیقی امروز مجالس محرم دارم، ترجیح دادم در «سربلندان» بخوانم تا بتوانم برای بهبود اوضاع فرهنگ موسیقی عاشورا قدمی بردارم. آلبوم سربلندان، آلبومی ست که طی آن سعی شده، موسیقی مذهبی - آیینی به گونه ای فخیم و وزین همراه با اشعار متناسب ارائه شود.

503

کد خبر: 841196

وب گردی

وب گردی