معرفی فینالیست‌های یک جایزه ادبی

پنج داستان کوتاه به فهرست نهایی جایزه داستان کوتاه بی‌بی‌سی در سال 2017 راه یافت.

به گزارش ایسکانیوز از گاردین، هیات داوران جایزه ملی داستان کوتاه بی‌بی‌سی پنج اثر را به عنوان فینالیست‌های خود معرفی کرد و پنج نویسنده برای دریافت جایزه 15 هزار پوندی این جایزه رقابت خواهند کرد.

«بیدارشده» نوشته «جنی فاگان»، «اگر کتابی توقیف می‌شود حتما دلیل قانع‌کننده‌ای وجود دارد» نوشته «هلن اوییمی»، «پایان ماهی‌ها» نوشته «کاینن جونز»، «زمزمه» نوشته «ویل ایوز»، و «کلکسیونر» نوشته «بنجامین مارکویتس» پنج اثر فینالیست این جایزه هستند.

انسان و روح انسانی، زندگی، مرگ، و جایگاه انسان در دنیا از موضوعات اصلی داستان‌های منتخب این دوره از جایزه هستند. فهرستی که از دیدگاه «جوآنا ترولوپ»، رئیس هیات داروان این دوره نشان می‌دهد داستان کوتاه به نویسنده اجازه می‌دهد آزادانه تجربه کند و بیاموزد.

«ایمیر مک‌براید»، برنده جایزه «بیلیز» و از اعضای هیات داوران این جایزه گفت: «من معتقدم فهرست نهایی امسال این جایزه عقاید مختلفی را ارائه می‌کند. داستان‌هایی درباره عقاید مخفی یا برملاشده انسان، چیزهایی که از دست می‌روند و چیزهایی که برای انسان باقی می‌ماند. با اینکه هر داستان دنیایی متفاوت دارد اما همه آن‌ها دارای عقایدی هستند که داستان‌ها را به هم مربوط می‌کند و کشف این ایده‌ها و عقاید را برای من به تجربه لذت‌بخشی تبدیل کرده است.»

اعضای هیات داروان این دوره از جایزه داستان کوتاه بی‌بی‌سی شامل «جوآنا ترولوپ»، نویسنده آثار پرفروش، «جون مک‌گرگور»، نویسنده حاضر در فهرست اولیه جایزه من‌بوکر، «سانجی ساهوتا»، برنده جایزه «آنکور»، و «دای اسپیرز»، ویراستار شبکه رادیویی بی‌بی‌سی است.

جایزه داستان کوتاه بی‌بی‌سی با هدف تشویق نویسندگان داستان کوتاه در سال 2005 ایجاد شد و تاکنون باعث شهرت جهانی نویسندگانی چون «زادی اسمیت» شده است که در سال‌های گذشته از منتخبین این جایزه بود.

«جوآنا ترولوپ» در بیانیه اعلام نامزدهای نهایی این جایزه نوشت: « داستان کوتاه در بهترین حالت موجب ایجاد روند تفکر و تخیل خواننده می‌شود و درست مانند جرقه‌ای تصور آینده را در ذهن ممکن می‌سازد. بسیار مفتخرم که اعلام کنم نامزدهای امسال این جایزه موفق به انجام این کار شده‌اند- شخصیت‌ها، مکان‌ها، و ایده‌ها مدت‌ها پس از اینکه خواندن داستان را به اتمام رسانده‌اید همراه‌تان خواهند بود.»

منتخب این جایزه قرار است در تاریخ سوم اکتبر سال جاری اعلام شود.

منبع: ایبنا
502

کد خبر: 841315

وب گردی

وب گردی