۲۴۰۰ تخت توانبخشی برای موارد حاد در کشور ضروری است

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه مشکل عمده ما در کشور کمبود بیمارستان های توانبخشی است، گفت: ۲۴۰۰ تخت توانبخشی برای موارد حاد در کشور ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر محمدتقی جغتایی در نشست تشکیل و انتخاب هیات مدیره شبکه ملی موسسات خیریه توانبخشی با بیان اینکه بخش توانبخشی را با حمایت های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت پیش می بریم، اظهارداشت: حوزه توانبخشی، به جز ابعاد پزشکی، ابعاد اجتماعی، روانی و حرفه ای را نیز در بر می گیرد.

وی افزود: در کشور ما مسئولیت حوزه توانبخشی به دو وزارتخانه مربوط است، بسیاری از کشورها یک وزارتخانه دارند و رفاه و سلامت یک جا قرار دارد و این دو به هم خیلی نزدیک است و در برخی دیگر هم این مسئولیت در دو یا سه وزارتخانه پیگیری می شود و نهاد هماهنگ کننده دارند.

مشاور وزیربهداشت در امور توانبخشی، گفت: بخشی که وزارت بهداشت دنبال آن است و وظیفه دارد، توانبخشی پزشکی است و بقیه ابعاد توانبخشی در وزارت رفاه و سازمان بهزیستی رفع و رجوع می شود.

جغتایی عنوان کرد: برنامه عملیاتی توانبخشی از یکی دوسال پیش در حال تهیه و تدوین است تا به وسیله آن هماهنگی بین دو وزارتخانه رفاه و بهداشت ایجاد شود، این امر نیز به کمک دکتر ایازی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب خواهد شد و چنانچه تصویب شود، چارچوب کارکرد دو وزارتخانه و همچنین نقش سمن ها مشخص می شود.

وی گفت: در حوزه توانبخشی پزشکی توجه به آن بخش توانبخشی که حول مسائل پیرامونی و اجتماعی معلولیت دور می زند، رسیدگی نمی شود.

جغتایی با بیان اینکه وزارت بهداشت در حوزه توانبخشی به تبعیت از سازمان جهانی بهداشت، چند سیاست را دنبال می کند، افزود: چندماه قبل، در نشستی در ژنو به عنوان نماینده وزارت بهداشت شرکت کردم که در این نشست چندین توصیه اصلی به کشورها شد که ایران نیز در تدوین این مصوبات نقش داشت.

وی گفت: یکی از این مصوبات این بود که توانبخشی باید در ساختارهای نظام ارائه خدمات سلامت، پررنگ شود.

مشاور وزیربهداشت در امور توانبخشی بیان کرد: نکته بعدی این است که خدمات توانبخشی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ادغام شود که جزو سیاست های وزارت بهداشت در حوزه توانبخشی است، مثلا در بخش اوتیسم با حمایت معاونت اجتماعی و معاونت بهداشت برنامه ملی تهیه شده است و قرار است، آغاز شود.

جغتایی با بیان این که فعالیت هایی نیز با معاونت درمان آغاز شده است که همکارانی از انجمن های مربوطه نیز حضور دارند، گفت: به عنوان مثال مراکزی برای درمان سکته مغزی ایجاد شود.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که توصیه می شود، خدمات توانبخشی به صورت روزانه در قالب کارکرد خانواده ارائه و از بار خدمات بستری کاسته شود، اما به هرحال ضروری است که بخشی از خدمات در محیط های بستری صورت گیرد.

جغتایی با بیان اینکه مشکل عمده ما در کشور کمبود بیمارستان های توانبخشی است، تاکید کرد: حداقل ۲۴۰۰ تخت توانبخشی برای موارد حاد در کشور ضروری است.

وی گفت: بهتر است بخشی از خدمات توانبخشی به سازمان های مردم نهاد و انجمن ها سپرده شود.

701

کد خبر: 841385

وب گردی

وب گردی