فرسودگی قطعات و نگهداری نکردن به موقع؛ مهمترین مشکلات فنی آسانسور‌ها

دبیر اتحادیه آسانسور و الکترومکانیک تهران، نگهداری نکردن به موقع و همچنین فرسودگی قطعات را از مهمترین مشکلات فنی آسانسور‌ها خواند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از صدا و سیما؛ دبیر اتحادیه آسانسور و الکترومکانیک تهران،در برنامه روی خط خبر نگهداری نکردن به موقع و همچنین فرسودگی قطعات را از مهمترین مشکلات فنی آسانسور‌ها خواند و گفت: آسانسور باید ماهانه بازدید شود و سرویس کار حداقل یک ساعت در هر نوبت وقت بگذارد.

سید مهدی طباطبایی درباره اجرای طرح بازدید رایگان ممیزان فنی از آسانسورهای پایتخت افزود: این طرح در ادامه طرح‌های گذشته بوده است و در طرح قبلی شناسنامه دار کردن آسانسور‌ها در دستور کار قرار گرفت که از ۱۲ بهمن پارسال کلید خورد و تعدادی از آسانسور‌ها شناسنامه دار شدند.

وی گفت: آسانسور باید دائم رصد شود و اگر ایرادات آن خطرناک باشد و موجب آسیب دیدگی شود باید از خدمات کنار گذاشته و یا بازسازی شود؛ در برخی ساختمان‌ها که ساکنان آن شارژ را پرداخت نمی‌کنند آسانسور ر‌ها می‌شود.

طباطبایی گفت: در قانون آپارتمان نشینی اگر آسانسوری مشکل ساز شد مدیر ساختمان و ساکنان از متهمان هستند که بعضا به پرداخت دیه محکوم می‌شوند.

دبیر اتحادیه آسانسور و الکترومکانیک تهران افزود: شاید سرویس کاری با قیمت پایین کار کند، اما اگر در آن ساختمان برای آن سرویس کار که پروانه کسب نداشته است حادثه‌ای رخ دهد ساکنانی که از آن استفاده کرده اند محکوم خواهند شد.

وی درباره طرح بازدید­ رایگان ممیزان فنی از آسانسورهای پایتخت افزود: به ممیزان فنی در ۲۲ منطقه تهران در اتحادیه فراخوان دادیم و از آن‌ها آزمون گرفتیم و کارت شناسایی آن‌ها صادر شده است و از دوم مهر این ممیزان به صورت مانور هفتگی وارد کار شدند که برنامه نخست یکشنبه این هفته در خیابان‌های مطهری و شهید بهشتی­ بود و دو هفته آینده این مانور از ساعت ۹ تا ۱۷ در خیابان آفریقا برگزار می‌شود. ­

طباطبایی گفت: این طرح رایگان است و پیش از اجرای آن به ساکنان ساختمان‌های عمومی و اداری اطلاع می‌دهیم و اگر ساکنان ساختمان‌های مسکونی هم بخواهند طرح را درباره آن‌ها اجرا می‌کنیم.

وی گفت: افراد می‌توانند با شماره ۸۸۹۰۹۳۲۵ داخلی ۱۱۵ تماس بگیرند و تقاضای اجرای طرح بازدید رایگان را داشته باشند؛ ما گزارش این طرح را به مسئولان شهری ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: ما بعد از بازدید از هر آسانسور، اعلامیه داخل کابین آن نصب می‌کنیم که اعلامیه دارای بارکد است و اطلاعات آن در سایت اتحادیه وجود دارد.

دبیر اتحادیه آسانسور و الکترومکانیک تهران گفت: آسانسور وسیله عمومی و مشاع است و مسئولیت آسانسور به عهده مدیر ساختمان و یا منتخبان ساکنان ساختمان است و وقتی دعاوی قضایی تشکیل می‌شود ۳۰ تا ۳۵ درصد مقصران، مدیران ساختمان هستند.

وی افزود: شاید مدیر ساختمان بگوید که پول شارژ آب و برق را هم ساکنان به سختی پرداخت می‌کنند که در این صورت اگر شارژ مربوط به سرویس آسانسور پرداخت نشد باید آسانسور خاموش شود.

طباطبایی درباره نحوه سرویس آسانسور نیز گفت: متاسفانه در برخی مناطق مسکونی شاهدیم که موتورخانه آسانسور به پاتوقی برای استعمال دخانیات یا دیگر مواد مخدر تبدیل شده است در حالیکه آسانسور باید کاملا تمیز باشد و ماهانه بازدید شود و سرویس کار حداقل یک ساعت وقت بگذارد و ­نظافت صنعتی و رگلاژ کند.

وی گفت: آسانسور‌ها بعضا ظاهر خوبی دارند و به ویژه ساختمان‌های نوساز برای کابین پول خوبی می‌دهند، اما برای انتخاب موتور و سیم بکسل از اقلام درجه دو و سه استفاده می‌شود.

۷۰۵

کد خبر: 841506

وب گردی

وب گردی