قدمت ۱۵۰ ساله اجرای تعزیه در روستای بوانات

یکی از بزرگترین تعزیه های جنوب ایران در روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات اجرا و در حاشیه آن مسابقه بزرگ کتابخوانی «قیامِ اندیشه» برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، در روز تاساعا تعزیه در مقابل بنای تاریخی آستان حضرت شاهدمیرحمزه(ع) و در رور عاشورا در صحن حرم بی بی خاتون(ع) به اجرا در می آید.

اجرای تعزیه در آستان امامزاده های این روستا قدمتی بیش از ۱۵۰ سال دارد و به دوره قاجار بر می گردد.

این تعزیه از نظر مخاطب به خاطر محوریتِ تاریخی، مذهبی و گردشگریِ روستا یکی از بزرگترین تعزیه های جنوب ایران به شمار می رود و از ده ها روستای شمال استان فارس برای سوگواری و تماشای این تعزیه راهی امامزاده بزم می شوند.

تعزیه توسط گروه متوسلین به قمر بنی هاشم(ع) روستای همسایه یعنی «شیدان» به سرپرستی سید رسول هاشمی به اجرا در می آید؛ تعزیه حر ابن ریاحی، نماز ظهر عاشورا، شهادت حضرت عباس و امام حسین(ع) و اسارت کاروان کربلا اجرا می شود.

در روز تاساعا تعزیه در مقابل بنای تاریخی آستان حضرت شاهدمیرحمزه(ع) و در رور عاشورا در صحن حرم بی بی خاتون(ع) به اجرا در می آید.ه

همه ساله علاوه بر اقامه سوگ عاشورا نمایشگاه کتابی نیز در محل اجرای تعزیه برگزار می شد که امسال با همکاری کمپین مردمی مروج کتابخوانی «روستاییان فرزانه» و موسسه فرهنگی «آفتاب مهر صبا فارس» علاوه بر برپایی نمایشگاه، مسابقه خلاصه نویسی کتاب با عنوان «قیامِ اندیشه» نیز برگزار می شود.

901

کد خبر: 841700

وب گردی

وب گردی