دبیر کمیسیون امنیت ملی: ضعف در مدیریت منابع آبی کشور/ آمایش سرزمینی در  مدیریت کشاورزی گم شده است

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تامین آب از طریق آب‌های مرزی را دست نیافتنی دانست و گفت: کشورهای در حال توسعه به‌ویژه ایران، از منابع تولید فراوانی برخوردار بوده، اما متأسفانه به‌دلیل عدم استفاده بهینه، اتلاف می‌شوند؛ بنابراین مسئولان باید الگوی صحیح کشت و مدیریت منابع آبی را برای جلوگیری از کمبود آب در دستور کار خود قرار دهند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص تشکیل کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی گفت: زیاد تمایل نداریم که هر موضوعی در کشور امنیتی شود، بایستی سعی کنیم مسایل امنیتی را به گونه‌ای حل کنیم که از حالت امنیتی خارج و به حالت عادی خودش برگردد.

او در خصوص بحث آب اظهار کرد: ایران در منطقه از نظر جغرافیایی در منطقه بیابانی و گرم و نیمه خشک قرار دارد، به جز حاشیه خزر و زاگرس. متوسط بارش در کشور حدود ۲۲۰ میلیمتر است و مناطقی در کشور وجود دارد که میزان بارش آن در حدود ۸ تا ۹ میلیمتر است یعنی یک عدم تعادلی در بارش وجود دارد و یکی از مشکلات کشور است. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که ما دشت‌های ممنوعه را ملغی کردیم و برداشت آب ممنوع بود که یک موضوعات شناخته شده علمی است.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: ما بیشتر از ۱۰تا ۲۰ درصد نمی توانیم از منابع آبی زیرزمینی برداشت کنیم، در حالیکه حدود ۸۰ درصد منابع آبی را برداشت کردیم و سطح چاه‌ها را به ۵۰۰ متر رساندیم. موضوع بعدی ما الگوی کشت بهینه و آمایش سرزمین کشاورزی در کشور نداریم، به طوری که بالای ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی به مصرف می‌رسد، این در حالی است که حدود ۴ تا ۵ درصد مربوط به آب شرب خانگی و صنایع است. بنابراین آمایش سرزمینی به خوبی در کشور انجام نشده است که براساس آن چه نوع محصولی در هر منطقه کاشته شود. در حالیکه در دنیا برای بالا بردن تولید معمولا سطح زیر کشت را بالا نمی برند موضوع بهره وری را افزایش می‌دهند.

او ادامه داد: الان در دنیا از کشت گلخانه بهره می‌برند به طوری که کشت‌ در خاک انجام نمی‌شود ولی متاسفانه کشت ما سنتی است. علاوه براین موضوع،مراکز مالی و بانک‌ها خودشان برای کشاورزان مانع ایجاد می‌کنند و از آنها حمایت‌های لازم را به عمل نمی‌آورند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که متاسفانه وزارت جهادکشاورزی آنچنان که باید و شاید در بحث آموزش موفق عمل نکرده است و مدیریت کافی برای آموزش کشاورزان نداشته و این عامل باعث شده است که ما با مشکلات زیادی مواجه شویم.

جمالی نوبندگانی اضافه کرد: مسئله اصلی مدیریت منابع آبی کشور است که متاسفانه در این راستا خوب عمل نکردیم تا جاییکه آب شرب در بخش‌های دیگر از جمله صنایع و کشاورزی استفاده شده است.

او ادامه داد: در اکثر مناطق جاهایی که لوله‌کشی آب صورت گرفته به دلیل قدمت بالا فرسوده شده و نصفی از آب همچنان از این طریق به هدر می‌رود. در حالیکه می‌توانیم با تخصیص بخشی از منابع از پرتی آب جلوگیری کنیم. همچنین موضوع تصفیه خانه فاضلاب است که معدودی از شهرها به این شبکه متصل هستند و این امر مهم همچنان مغفول مانده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به آب‌های مرزی اشاره کرد و گفت: این موضوع مانند تمام مسایل دیگر از جمله نفت و گاز مشترک است و به همراه خود با موانع و بحرانهایی مواجه است چرا که اقلیم منطقه یکسان است و هر کشوری سعی می‌کند اجازه ندهد همسایه خود از آن سهم بیشتری داشته باشد، بنابراین این موضوع برای تامین آب مورد نیاز جواب نمی‌هد شاید گاهی به روش دیپلماسی بتوان موفق شد اما برای تحقق آن مسیر طولانی در پیش است بایستی در معادلات دیگری که با کشورهای داریم بحث آب مرزی را ارزیابی کنیم البته شاید خیلی تاثیر گذار نباشد.

402

کد خبر: 841722

وب گردی

وب گردی