جاده ابریشم راهی مطمئن برای رساندن کالاهای چینی به خاورمیانه

همانطور که دولت چین در طول تمام سال های گذشته تاکید کرده، همکاری خود با ایران را در احیای جاده تاریخی ابریشم ادامه خواهد داد و این بار بناست این مسیر تاریخی ترانزیتی به حرکت خود تا قلب اروپا ادامه دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پس از رایزنی های گسترده چند هفته قبل برنامه ریزی برای حرکت ترانزیتی قطارهای باری چین به مقصد ایران نهایی شد تا این قطارها پس از عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان راهی مطمئن برای رساندن کالاهای چینی به خاورمیانه و خلیج فارس پیدا کنند.

این موضوع مهم در جریان دیدار بین معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن و مدیرکل همکاری‌های اینچوآن- تهران مورد بررسی دوباره قرار گرفت در توافقی کوتاه مدت اعزام ۶ قطار باری از اینچوآن به تهران تا پایان سال جاری میلادی نهایی شود.

این قطار از منطقه اینچوآن کشور چین حرکت کرده و در مدت زمان ۱۴ روز پس از عبور از قزاقستان و ترکمستان به تهران خواهد رسید.

در این دیدار پیشنهاد ایجاد پایانه کانتینری در مجاورت ایستگاه راه آهن تهران مورد استقبال هیأت چینی قرار گرفت ضمن آنکه طرف چینی از اعطای مشوق دولت خود برای معافیت هزینه حمل ریلی تا مرز چین خبر داد.

در کنار این موافقت نامه مهم که می تواند در آینده به حرکت دائمی قطارهای چینی میان دو کشور منجر شود، ایران درخواست دیگری را نیز ارائه کرده که در صورت نهایی شدن تاثیری جدی بر طرح احیای جاده ابریشم خواهد گذاشت.

ایران از طرف چینی خواسته بررسی طرح ادامه حرکت قطارهای چین از ایران به سمت مقاصد اروپایی را نیز در دستور کار خود قرار دهد، موضوعی که با توجه به صرفه اقتصادی و اهمیت استراتژیک باز شدن مسیر اروپایی برای چین از طریق ایران می تواند از سوی دولت پکن مورد تایید قرار گیرد.

با نهایی شدن این پیشنهاد می توان انتظار داشت در کنار رشد قابل توجه سهم ریل در آماار ترانزیتی ایران که یکی از اهداف استراتژیک کشور در حوزه اقتصاد به شمار می رود، مسیری به عکس از اروپا به مقصد چین نیز با محوریت ایران آغاز به کار کند که هدف کلان کشور در تبدیل شدن به قطب ترانزیتی منطقه را عملیاتی کند. هرچند برای نهایی شدن طرح ایران احتمالا به بررسی های کلان در سطح دولت ها نیاز خواهد بود اما راه اندازی مسیر ترانزیتی ریلی میان ایران و چین این امید را به وجود آورده که پس از سال های طولانی سرانجام هدف کلان احیای جاده ابریشم این بار تا قلب اروپا دست یافتنی تر از هر زمان دیگری باشد.

منبع: ایسنا

403

کد خبر: 841750

وب گردی

وب گردی