عزاداری در کمپ اجباری ترک اعتیاد

از جامعه طرد شده اند و جایی در میان هیات های مذهبی سطح شهر ندارند با این حال در محفل خود به شدت سینه های استخوانی خود را می کوبند و فریاد حسین حسین سر می دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا در نگاه اول تصورش هم سختر است که عده ای با بدن های پر از خالکوبی و دندان هایی ریخته برای سید و سالار شهیدان عزاداری کنند اما بعد از آنکه مداح شروع به خواندن می کند همه به وسط می آیند و مراسم سینه زنی آغاز می شود.
اینجا خبری از سنج و دمامه نیست و فقط عده ای با بدن های ضعیف و استخوان های بیرون زده سینه زنی می کنند.
در کمپ اجباری ترک اعتیاد 'چشمه سفید' کسی علم های سنگین را بلند نمی کند و با موهای آرایش کرده به وسط میدان نمی آید.
ساکنان این کمپ که خود را طرد شده می دانند مراسم عزای امام حسین (ع) را در شب عاشورا در یک سالن غذاخوری و بدون داشتن پارچه های سیاه برگزار می کنند.
به ندرت پیش می آید که کسی برای این کمپ غذای نذری ببرد، اما از ابتدای محرم امسال هر شب یک خیر غذای نذری برای آنها آورده است، مداحی نیز در اینجا به صورت خیریه انجام می شود؛ چند جوان پیش از حضور در هیات های خود به اینجا می آیند تا برای معتادان مداحی کنند.
به گفته بهروز عبدی، مدیر کمپ اجباری ترک اعتیاد چشمه سفید، اکثر حاضران در این کمپ معتادان متجاهر سطح شهر هستند که توسط عوامل انتظامی دستگیر و به آنجا منتقل شده اند اما در میان آنها معتادان خود معرف نیز دیده می شود.
اکثر مردان حاضر در این کمپ اندامی لاغر و صورت هایی استخوانی دارند به نحوی که به راحتی می توان تعداد استخوان های قفسه سینه آنها را شمرد.
با وجودی که مخدر رمق را از آنها گرفته اما به شدت برای امام حسین سینه زنی می کنند و فریاد حسین حسین سر می دهند.
اکثر حاضران در این مراسم سرپا ایستاده و عده ای نیز در گوشه ای نشسته اند و فقط با بهت به اطراف نگاه می کنند.
یکی از معتادان در میان سینه زنی ها صورت خود را به دستهایش پیچیده و آرام گریه می کند. او می گوید: با شنیدن صدای مداحی یاد ظلمی می افتم که در حق زن و دختر جوانم کردم.
صدای گریه اش بلندتر می شود و ادامه می دهد: برای اینکه بتوانم راحت مواد بکشم زن و دخترم را معتاد کردم.
او می گوید: وقتی که این چنین از وفای حضرت عباس می شنوم می خواهم هزاران بار خودم را اعدام کنم. ای کاش من هم می توانستم برای دخترم سقفی بسازم.
یکی دیگر از حاضران این مراسم خود را کامی 2 کلک (کامران 2 انگشت) متخصص جیب بری معرفی می کند و می گوید: به جرء 2 سه بار، هر سال در ایام محرم دزدی را تعطیل کردم و به عشق امام حسین سینه می زدم؛ ای کاش بازهم در هیات محلمان سینه زنی کنم اما حیف که دیگر آنجا راهم نمی دهند.
کودکی حدود 12 ساله و کر و لال نیز در میان جمعیت در حال سینه زنی دیده می شود که به گفته مسئولان کمپ خانواده ای ندارد و او را در حال جابجا کردن مواد مخدر شیشه دستگیر کرده اند.
نمی تواند صحبت کند اما از دیدن دوربین بسیار خوشحال است و هر طرف که می رویم تلاش می کند خود را به ما نشان دهد.
هر کدام از معتادان حاضر در این مراسم برای خود داستانی متفاوت دارند اما چهره تمامی آنها حکایت از درد و غم هایی دارد که به واسطه مصرف مواد مخدر متحمل شده اند.

**زنگ خطر اعتیاد در کرمانشاه
براساس آمار پزشکی قانونی کرمانشاه، در سال 94، 132 نفر و در سال 95، 184 نفر در این استان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که از افزایش 29 درصدی حکایت دارد.
این آمار نشان می دهد که در سال 95 هر 2 روز یک معتاد در استان کرمانشاه جان باخته و دست کم یک خانواده عزادار شده است.
البته به گفته علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه، ممکن است علاوه بر آمار پزشکی قانونی، موارد ثبت نشده ای هم وجود داشته باشد.
دلیل عمده مرگ و میرها مسمومیت حاد، عوارض مصرف طولانی مدت و مصرف روانگردان ها عنوان شده است.
آنچنان که کرمی، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه مرداد 96 گفت، استان کرمانشاه در معضل های اعتیاد، بیکاری، بیماری ایدز، حاشیه نشینی، خودکشی و طلاق جز هفت استان اول کشور است.
براساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه '65 درصد بزهکاری ها، 55 درصد طلاق ها، 30 درصد کودک آزاری ها، 35 درصد قتل های عمد، 23 درصد نزاع ها، 20 درصد جرائم منکرانی و 10 درصد جرائم مالی استان ناشی از اعتیاد است.'
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه عنوان کرد: طرح جمع آوردی کارتن خواب ها و معتادان متجاهر با همکاری فرمانداری، شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی در سطح شهر اجرا می شود.
علی شمشیری در گفت و گو با ایرنا، مهمترین دلیل کارتن خوابی را اعتیاد و ناآگاهی خانواده ها عنوان کرد و گفت: کمپ هایی به منظور ترک اعتیاد در اطراف شهر کرمانشاه ایجاد شده که معتادان جمع آوری شده به منظور بهبود به آنجا می روند.
با این حال او معتقد است که برای جلوگیری از بازگشت معتادان بهبود یافته به کنار خیابان ها باید زمینه اشتغال انها را فراهم کرد.

900

کد خبر: 841756

وب گردی

وب گردی