توصیه های مدیریت پسماند تکایا و هیأت های عزاداری

در ماه‌های محرم و صفر همه‌ساله بسیاری از عاشقان حسینی به توزیع نذورات در ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی در منازل، تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و بعضی نیز در کنار خیابان و معابر اقدام می‌نمایند. از همین رو حجم و وزن پسماندهای شهر فزونی می‌یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بیشتر آلودگی‌ها مربوط به پراکندگی ظروف یک‌بارمصرف در محل برخی از ایستگاه‌های صلواتی و پخش نذورات دیده می‌شود. بر این اساس توجه مسؤلین تکایا و هیئت‌های مذهبی را به چند نکته جلب می‌نماییم. امید است خادمین تکایا ضمن دعوت عزاداران حسینی به رعایت این موارد و درک گفته حضرت سید الشهداء(ع) در حفظ محیط‌زیست و نظافت شهر اهتمام ورزیم.

1- پراکندگی کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف در سطح معابر و جوی‌ها، باعث گرفتگی آب در زیر پل‌ها و طغیان آب نهرها در زمان بارندگی و جاری شدن آن به خیابان و سطح شهر می‌شود که موجب مختل شدن حرکت مردم و راه‌بندان در بعضی از نواحی شهر می‌گردد. بر این اساس لازم است هیئت‌ها، مساجد و تکایا نسبت به جمع‌آوری ظروف استفاده‌شده به‌صورت مرتب، اقدام کنند.

2- هم‌چنین، مسئولان هیئت‌ها و تکایا در جمع‌آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، با توزیع نذورات در تکایا، پس از اتمام مراسم سوگواری، شاهد پراکندگی مواد غذایی نیم‌خورده هستیم. عدم جمع‌آوری به‌موقع مواد غذایی موجب رشد و نمو حشرات موذی و جوندگان خواهد شد؛ بنابراین مسئولین تکایا نهایت همکاری را با مأمورین شهرداری داشته باشند و نسبت به جمع‌آوری باقیمانده‌های مواد غذایی و انتقال به مخازن زباله اقدام نمایند.

3- در بعضی از مواقع دیده‌ شده است که برخی از عزاداران، ظروف غذای خود را در مکان‌هایی قرار می‌دهند که به هنگام جمع‌آوری و نظافت محل توسط مأموران شهرداری، دیده نمی‌شود. ازاین‌رو درخواست می‌شود که مسئولین هیئت‌ها نسبت به جمع‌آوری آن‌ها نیز همت گمارند.

4 - تشویق شهروندان به استفاده از ظروف چند بار مصرف جهت صرف نذورات به‌منظور کاهش تولید زباله.

5- تشویق شهروندان به همکاری با پاکبانان خدوم خدمات شهری

منبع: میزان

403

کد خبر: 841826

وب گردی

وب گردی