سبقت غیر مجاز، مهمترین علت تصادفات رانندگی/استفاده ازکمربند ایمنی را جدی بگیرید

رییس اداره طرح عملیات ترافیک پلیس راهور گفت: مهمترین نکته برای جلوگیری از وقوع تصافات، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از ارتکاب تخلفات رانندگی است.

به گزارش ایسکانیوز، سرهنگ رسول ابراهیمی، رییس اداره طرح عملیات ترافیک پلیس راهور در برنامه «فرصت طلایی» شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: برخی تصادفات ناشی از رفتارهای پرخطر و عدم رعایت قوانین است که یکی از دلایل آسیب های ناشی از تصادف، نبستن کمربند ایمنی است.
وی مهمترین نکته برای جلوگیری از وقوع تصافات، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از ارتکاب تخلفات رانندگی دانست و ادامه داد: چرا که مقدمه هر تصادفی، به طور یقین ارتکاب تخلف است و تخلف رانندگی زمانی رخ می‌دهد که قوانین و مقررات رانندگی نادیده گرفته شود، از مصادیق رعایت قوانین و مقررات رانندگی بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی است.
وی با برشمردن علل عدم استفاده از کمربند ایمنی بیان کرد: باورهای نادرستی چون کاهش مهارت رانندگی، از بین رفتن آرامش و راحتی راننده، چروک شدن لباسها و غیره که افراد را در بستن کمربند ایمنی دچار تعلل می کند و همین امر باعث افزایش شدت جراحات و آسیبها در تصادفات می شود .
رییس اداره طرح عملیات ترافیک پلیس راهور با بیان اینکه میزان استفاده از کمربند ایمنی در کشورهای مختلف، با توجه به وضع قوانین، اجرا و پشتیبانی از آن متفاوت است، ادامه داد: قوانین مناسب و روشن و توجیه شده، درخصوص لزوم بستن کمربند ایمنی مؤثر است بطوری که براساس پژوهشهای صورت گرفته در کشورهای مختلف بستن کمربند ایمنی مهمترین نقش را در حفظ جان و آسیب دیدگی کمتر در سوانح رانندگی دارد و در کشور ما با فرهنگسازی مناسبی که در دهه اخیر انجام گرفته استفاده از کمربند ایمنی یک فرهنگ عمومی شده است .
ابراهیمی استفاده از کمربند ایمنی را به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی برشمرد و گفت: کمربند ایمنی تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسانها را نجات داده است به طوری که بر اساس مستندات، نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی می بندد در مقایسه با فردی که نمی بندد 5 برابر بیشتر است؛ زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می دهد، کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روی صندلی ثابت نگه می دارد و در صورت جلو رفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد.
وی در ادامه به یکی دیگر از عوامل پیشگیرانه در ایجاد سانحه رانندگی اشاره کرد و گفت: علایم رانندگی نقش مهمی در پیشگیری از تصادفات دارد و علایم عمودی و افقی به راننده این پیام را می رساند که نسبت به رعایت قوانین کوشا باشد و با دقت بیشتری رانندگی کند.
ابراهیمی افزود: علایم رانندگی هشداری برای جلوگیری از حواس پرتی راننده است و اگر به این علایم توجه شود درصد قابل توجهی از تصادفات رخ نخواهد داد.
وی با اشاره به تخلفات منجر به حادثه گفت: تخلفاتی که بر اساس آنها فراوانی تصادف داریم سبقت غیر مجاز؛ سرعت بالا و بی توجهی به حق تقدم دیگران است که اگر بتوانیم این موارد را کنترل کنیم در کنار دیگر عوامل بیان شده از سوانح رانندگی کاسته می شود.
یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 841970

وب گردی

وب گردی