برگزاری دو بزرگداشت در جشنواره «بیطار»

بزرگداشت «محمود کیانی فلاورجانی» فیلمساز تجربی و «داوود نماینده» گوینده، دوبلور و در نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس «بیطار» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، روابط عمومی جشنواره فیلم و عکس «بیطار» با اعلام این خبر افزود: علاوه بر بزرگداشت این دو هنرمند، آثاری چون: «اجاره نشین‌ها»، «زاغ و روباه»، «بدون شرح»، «ماجرای شیر»، «لاک‌پشت و لک لک؛ زیستن» و «مرگ زمینی» ساخته «محمود کیانی فلاورجانی» در این رویداد سینمایی مرور می‌شود.

محمود کیانی فلاورجانی متولد 1332 فلاورجان است. وی راننده کامیونی است که کاملا تجربی و غیر آکادمیک وارد دنیای سینمای مستند شده و تاکنون بیش از 50 عنوان جایزه از جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این خبر؛کیانی اولین بار با دیدن پرنده‌ای که در صحرا جیب کارگرها را خالی کرده و محتویاتش را برای خودش در گوشه‌ای زیر سنگ پنهان میکرد، مستند کوتاه «مواظب جیبت باش» را ساخت و برنده جشنواره فیلم‌های صد ثانیه‌ای شد. کیانی فلاورجانی در کنار رانندگی جاده‌ها هر زمان سوژه مناسبی ببیند، می‌ایستد و فیلمبرداری‌اش را آغاز می‌کند.

دریافت جایزه بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای مستند «زندگی»، دیپلم افتخار جشنواره مستند فنلاند برای مستند «زندگی»، دیپلم افتخار فستیوال ادیان هندوستان برای «ساراخاتون»، دیپلم افتخار جشنواره مردم شناسی رومانی برای «سارا خاتون»، دیپلم افتخار جشنواره کودک و نوجوان برای «زاغ و روباه»، لوح زرین سومین جشنواره وارش برای «اجاره نشین‌ها»، دیپلم افتخار از شبکه یک سیما، کتیبه یادمان سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم رویش در مشهد، تندیس نشان فیروزه ای سینما حقیقت، لوح تقدیر اولین دوره جشنواره منتقدان و نویسندگان ایران، جایزه ویژه بهترین فیلم شهید آوینی برای «اجاره نشین‌ها»، دیپلم افتخار نگاه صدثانیه‌ای به فیلم «200 7»، لوح زرین اولین جشنواره سراسری نگاه دوم خرم آّباد به مستند «اجاره نشین‌ها»، یادبود بهترین فیلم خلاق در سومین جشنواره رویش و ... از جمله افتخارات وی به شمار می‌آید.

همچنین، داوود نمایند متولد ۱۳۲۹ تهران، گوینده و دوبلور است که بازیگری سینما را با بازی در فیلم زیر پوست شهر تجربه کرده است. وی از سال ۱۳۴۷ در سن 18 سالگی پس از اول شدن در امتحان دکلمه و فن بیان به رادیو معرفی شد. پس از ورود به رادیو نیز زیر نظر پژوهش و مانی که از اساتید گویندگی آن زمان بودند، آموزش‌های لازم را دید و گویندگی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.

نماینده سال 1355 به همراه اکبر زنجانپور، صدرالدین شجره، باقی، شمشیرگران و مریم شیرزاد به دنیای دوبله پیوست. او پس از انقلاب اولین مجری تلویزیون بود که مقابل دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. بیشترین حسن شهرت وی به دوبله فیلم‌های مستند به خصوص حیات وحش اختصاص دارد و در بین آثار او مستند حس برتر که در سال ۱۳۶۸ از شبکه اول تلویزیون به نمایش درآمد بیش از سایرین مورد توجه بینندگان قرار گرفت.

او در دوبله صدایی یکنواخت و لحنی جدید دارد و تقریباً کم پیش می‌آید که احساس را به صدایش راه دهد. از دیدگاه خودش بهترین دوبله او مستند سیاره زمین Planet Earth در یازده قسمت بود که ترجمه‌ای صریح و شیوا و همچنین صداگذاری بدون زیر صدا با صداهای اصلی فیلم مستند از ویژگی‌های اصلی و شاخص آن به شمار می‌آمد و برای اولین بار در عرصه سینمای مستند در ایران انجام می‌گرفت.

نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس «بیطار» توسط سازمان دامپزشکی با همکاری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی حوزه هنری و فرهنگسرای شفق از 14 تا 17 مهر به دبیری ناصر باکیده در تهران و همزمان در چند استان کشور برگزار می‌شود.

501

کد خبر: 842065

وب گردی

وب گردی