از ادعا تا واقعیت؛ میزان تولیدات آمریکا پاسخگوی نیاز داخلی نیست/ نگرانی برای صادرات طلای سیاه نداریم

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و بازرگانی تهران با اشاره به اینکه آمریکا همچنان وابسته به نفت کشورهای منطقه است، گفت: میزان تولیدات نفتی این کشور هنوز پاسخگوی نیازهای داخلی نیست و این کشور نمی‌تواند بازارهای منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و بازرگانی تهران، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص اینکه آمریکا به بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی و نفت خام تبدیل شده است و این موضوع تا چه اندازه می‌تواند بازار نفت ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد؟ اظهار کرد: می‌توان گفت این موضوع یک اظهارنظر شتاب‌زده است چرا که آمریکا خود بزرگترین مصرف کننده نفت و گاز در جهان است و میزان تولیدات نفتی این کشور هنوز پاسخگوی نیازهای داخلی نیست و آمریکا همچنان وابسته به ورود نفت خام و مشتقات نفتی از سایرکشورها است.

او تصریح کرد: درست است که آمریکا توان تولید نفت خام خود را در ظرف سه سال اخیر از 5.5 میلیون بشکه در روز به 9.6 میلیون بشکه در روز افزایش داده است اما اگر این میزان تولید با میزان مصرف نفت خام تطبیق دهیم میزان مصرف از مرز 15.8 میلیون بشکه در مسافرت‌های تابستانی عبور کرده است، بنابراین فاصله بین تولید و مصرف زیاد است و آمریکا هنوز به مرحله خودکفایی نرسیده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و بازرگانی تهران با اشاره به اینکه آمریکا همچنان وابسته به نفت کشورهای منطقه است گفت: آمریکا در حال حاضر 1.3 تا 1.5 میلیون بشکه در روز از خارومیانه،حدود 1.4 میلیون بشکه از ونزوئلا و مکزیک و نزدیک 2.8تا 3میلیون بشکه نفت خام را از کانادا وارد می کند.

پدیدار اظهار کرد: بخشی از افزایش تولید آمریکا به میزان مصرف برمی‌گردد، همچنین علی‌رغم اینکه آمریکا به سمت انرژی‌های نو حرکت کرده کماکان وابستگی اقتصاد آمریکا به انرژی فسیلی بر کسی پوشیده و تحولات بازار نیز در مصرف سوخت‌های فسیلی کاملا مشهود است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD در اتحادیه اروپا هدف‌گذاری‌های بعد از 2025 تا 2030 برای کاهش سوخت کربنی مطرح کرده به عبارتی می توان گفت تحقق این همه برنامه زمانبر است تا دنیا خود را به سمت انرژی‌های نو برساند.

او تصریح کرد: میزان سهم انرژی‌های نو در دنیا زیر 2.7 درصد است و فاصله بین این عدد و عدد سوخت‌های فسیلی برکسی پوشیده نیست. روند مصرف سوخت‌های فسیلی در سال 2015 حدود 93 میلیون بشکه نفت خام بوده و الان از مرز 96 میلیون بشکه فراتر رفته است، اگر متوسط میانگین را در نظر بگیریم نسبت 2015 تا 2017 سالانه حداقل بین 2 تا 3 میلیون بشکه افزایش است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و بازرگانی تهران اضافه کرد: جایگاه سوخت فسیلی در ایران جایگاه تعریف شده‌ای است و در این خصوص نگرانی وجود ندارد ما به سرمایه گذاری در بخش صنایع نفت و گاز ادامه می‌دهیم. براساس هدف‌گذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه بحث جذب 200 میلیارد دلار سرمایه است که برای سال 96 حدود 10تا 12میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. هم‌اکنون نصف سرمایه گذاری در این انجام شده است و ما ظرفیت جذب 15تا16 میلیارد دلار را برای امسال می‌توانیم داشته باشیم امیدواریم مانند قرارداد توتال این هدف‌گذاری‌ها عملیاتی شود.

پدیدار ادامه داد: سیاست گذاری دولت برای سرمایه گذاری و تکنولوژی به قوت خودش باقی است و در هدف‌گذاری بلندمدت ما نگرانی برای صادرات نفت خام نداریم. در حال حاضر با احستاب میعانات گازی 2.6 تا 2.8میلیون بشکه در روز صادرات داریم و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل 2018 میزان صادرات با تولید 4میلیون بشکه در روز به رقم 2.8 میلیون بشکه صادرات برسد. براساس برنامه ریزی صورت گرفته علاوه برتامین مصرف داخلی باید بهینه سازی مصرف سوخت را نیز داشته باشیم تا بتوانیم از مصرف بیرویه چه در داخل و چه در بخش صادرات جلوگیری کنیم.

او افزود: براساس پیش بینی‌ها در صورت فروش نفت امسال 50 میلیارد دلاردرآمد نفتی خواهیم داشت اگر مبنای قیمت نفت را بر دامنه 50 تا 55 دلار در نظر بگیریم به طور یقین تا پایان سال میلادی درآمد نفتی کشور به 54 میلیارد دلار خواهد رسید.

402

کد خبر: 842093

وب گردی

وب گردی