نبود پادزهر آسیب های اجتماعی در حواشی شهر بجنورد

فاصله داشته‌ها و نداشته‌ها در بعضی از نقاط شهر بجنورد یک قدم است. کافی است یک گام برداریم و از این سوی خط به آن سو برویم تا ببینیم آن سوی این خطوط ناپیدا و فنس‌های نامرئی که متن و حاشیه را از هم جدا می‌کند، مردم چه می‌کنند و چه اتفاقاتی در آن به وقوع می‌پیوندد.

به گزارش ایسکانیوز، مناطق حواشی شهر بجنورد آبستن بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، فروش مواد مخدر، بزهکاری، فحشاء و فساد هستند که سایه شوم آنها بر سر بسیاری از خانواده ‌ها حاکم شده است.

ایجاد سرای محلات یکی از بهترین روش ها به منظور فرهنگ سازی برای کاهش آسیب های اجتماعی در حواشی شهر است اما تاکنون برای ساخت این مراکز نیز اقدامات و حمایت های خاص انجام نشده است که برخی از مسئولان درباره مشکلات موجود بر سر راه ایجاد این مراکز توضیحاتی را ارائه داده ادند.

حتی یک سالن ورزشی و یا کتابخانه در حواشی شهر بجنورد وجود ندارد

احمد وکیلی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اینکه حاشیه نشینی در بجنورد دو برابر متوسط کشوری است، گفت: حدود 70 هزار نفر از جمعیت بجنورد در مناطق حواشی این شهر زندگی می کنند.

وی افزود: بافتی که در حواشی این شهر ایجاد شده منطبق با اصول مهندسی نبوده است، در نتیجه این امر سبب شده تا بسیاری از کمبودها همچون نبود پارک و فضای سبز در این شهر به طور ویژه به چشم بخورد.

وکیلی با بیان اینکه زیرساخت های فرهنگی و ورزشی در این مناطق وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه در حواشی شهر بجنورد یک سالن ورزشی وجود ندارد و بچه ها مجبور هستند تا در زمین های بلااستفاده و یا در کوچه و خیابان فوتبال و یا والیبال بازی کنند که سر و صدای بچه ها در بسیاری از اوقات سبب گلایه ساکنان محله نیز می شود.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر در این مناطق یک کتابخانه و یا یک سالن مطالعه به چشم نمی خورد و بسیاری از اوقات دانش آموزان و یا دیگر افراد مجبور می شوند تا برای کمک های مورد نیاز خود به بخش مرکزی شهر مراجعه کنند اما از آنجایی که بسیاری از آن ها از قشر محروم هستند و توان پرداخت هزینه هایی همچون کرایه و ... را ندارند از انجام این امر نیز خودداری می کنند.

وکیلی بیان کرد: نبود خانه های فرهنگ و یا سراهای محلات از دیگر کمبودهایی است که در این مناطق به چشم می خورد و کودکان و نوجوانان از دریافت بسیاری از آموزش های هنری، اجتماعی و فرهنگی محروم هستند و اغلب در فصولی همچون تابستان برای پر کردن اوقات فراغت خود با مشکل مواجه هستند.

وی تصریح کرد: نبود چنین مراکزی موجب شده تا با تعطیل شدن فصل تابستان دانش آموزان دوره ابتدایی در کوچه ها سرگردان باشند و دانش آموزان دوره متوسطه و دبیرستان نیز صبح را بر سر گذرها شب کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با تاکید بر اینکه مراکزی همچون سرای محلات نقش موثری در فرهنگ سازی و مشارکت دادن افراد ساکن در حواشی شهرها در تصمیم گیری ها و ارتقای جایگاه فرهنگی جامعه ایفا می کند، گفت: سرای محلات یک ایده نو و موثر در راستای تحقق اهداف فرهنگی است که جلب مشارکت های مردمی به منظور بهبود روش زندگی در محلات مختلف می شود.

وی افزود: به طور حتم با ایجاد این مراکز در مناطق حواشی شهر بجنورد سطح بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و ... کاهش می یابد.

شهرداری بجنورد بودجه و فضایی برای راه اندازی سرای محلات در مناطق حواشی شهر ندارد

محمدرضا موفق معاون فرهنگی شهرداری بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش مشارکت و آشنایی با حقوق شهروندی از اهداف ایجاد سرای محلات در مناطق حواشی شهر است، گفت: راه اندازی و ایجاد این مراکز به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی از ضروریات محسوب می شود.

وی افزود: طی سال های گذشته در برخی از مناطق حواشی شهر همچون کوی امام هادی(ع)، صادقیه و ملکش سرای محلات راه اندازی و از استقبال خوبی نیز برخوردار شد اما به علت مشکلات مالی تعطیل شدند.

موفق با اشاره به اینکه در این مراکز مهارت های سبک زندگی، دوست یابی، خیاطی و کلاس های آموزشی برای سنین مختلف برگزار می شد، ادامه داد: راه اندازی این مراکز نیازمند اعتبار و منابع مالی است اما درآمد شهرداری ضعیف و امکان راه اندازی این مراکز در مناطق حواشی شهر برای آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در حواشی شهر به علت عدم آگاهی افراد از مهارت های زندگی، فرزندپروری و یا دوست یابی است که می توان از بروز بسیاری از معضلات همچون اعتیاد، فساد، پرخاشگری جلوگیری کرد اما شهرداری بجنورد فضایی برای برگزاری کلاس های آموزشی ندارد و برخی از نهادهای ذی ربط نیز از آن حمایت نیز نمی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: تکایا، مساجد و حسینیه ها از جمله مراکزی هستند که همیشه تعطیل بوده و فقط هنگام برگزاری نماز باز است اما می توان از این پتانسیل در محلات مختلف برای برگزاری کلاس های آموزشی و ارائه مهارت همچون خیاطی و ... استفاده کرد اما برخی از مسئولان مساجد در این امر سخت گیری می کنند.

وی افزود: حیاط مدارس از دیگر پتانسیل هایی است که می توان به هنگام تعطیل شدن مدارس در اختیار جوانان مناطق حواشی شهر قرار داد تا کلاس های آموزشی ورزشی را برای آن ها برگزار کرد اما تاکنون هیچ توفیقی در این خصوص انجام نشده است.

راه اندازی سرای محلات در مناطق حواشی شهر بجنورد یک ضرورت است

احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: به طور معمول آسیب های اجتماعی در مناطقی بروز پیدا می کند که کیفیت زندگی در آن مناطق کمتر است.

وی افزود: از آنجایی که در مناطق حواشی شهر شاهد حضور ترکیب مختلفی از مردم که از مناطق مختلف روستایی با فرهنگ های متفاوت به شهر مهاجرت کرده اند، هستیم و از سوی دیگر ترکیب سنی مختلفی نیز به چشم می خورد، این مناطق را تبدیل به کانونی از بروز آسیب های اجتماعی کرده است.

ریواده با اشاره به اینکه اعتیاد، طلاق، فساد و فحشاء از جمله آسیب هایی هستند که نقطه جغرافیایی مشترکی برای بروز دارند، ادامه داد: حجم گسترده ای از این آسیب ها در تمامی کشور و در خراسان شمالی در مناطق حواشی شهر به علت اینکه مردم آنجا از بسیاری از امکانات بهداشتی، ورزشی، آموزشی و ... محروم هستند بروز پیدا می کنند.

وی اظهار کرد: در خراسان شمالی 16 منطقه حاشیه شهر به عنوان مناطق آسیب شناسایی شده اند که دو مرکز از این تعداد به عنوان مناطق بحرانی محسوب می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: راه اندازی سرای محله به دلیل اینکه نقش تسهیل گری در کاهش آسیب اجتماعی دارد برای حواشی شهر بجنورد یک ضرورت محسوب می شود که در آن آسیب هایی همچون اعتیاد، فروش مواد مخدر، فساد و ... مشاهده می شود.

وی در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: ساخت و راه اندازی سرای محلات، مراکز بهداشتی و ورزشی در حواشی شهر بجنورد نیازمند یک عزم جدی و همکاری تمامی دستگاه های ذی ربط است.

902/

کد خبر: 842096

وب گردی

وب گردی