احتمال شیوع موج آنفلوآنزا در کشور حتمی نیست/ راه اصلی مقابله با دخانیات، مالیات بر خرده فروشی است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:احتمال شیوع موج آنفلوآنزا در کشور حتمی نیست، اما تزریق واکسن آنفلوآنزا بر ای گروه های پرخطر توصیه می شود. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی، در نشست خبری این هفته خود ، با بیان اینکه کشور پهناور و عزیزمان ایران از لحاظ جمعیت هجدهمین کشور دنیا است، ادامه داد: ایران از لحاظ میزان تولید ناخالص ملی با قیمت دلار آزاد کشور بیست و نهم و از لحاظ برابری قدرت خرید یا دلار بین المللی همان رتبه هجدهم را دارد.

وی افزود: هزینه های فردی و خانوادگی ما بر اساس درآمد سرانه یا سهم هر فرد از درآمد ناخالص ملی است و از لحاظ سرانه درآمد ناخالص ملی، رتبه ایرانیان با دلار آزاد از بین 188 کشور دنیا، رتبه 97 است، یعنی در حدود متوسط و از لحاظ برابری قدرت خرید یا دلار بین المللی رتبه 67 یعنی مقداری بالاتر از حد متوسط است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاظرنشان کرد: ما ایرانیان می توانیم، هزینه های خود در تمام امور زندگی از جمله بهداشت و درمان را بر اساس حدود متوسط کشورهای دنیا تنظیم کنیم، بدیهی است با رشد اقتصادی مناسب در آینده و رسیدن به سطح درآمدی کشورهای ثروتمند، می توان هزینه ها و انتظارت را به آن سطوح رساند.

دکتر حریرچی گفت: آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری کشور، در سال 1394 با مراجعه به 18871 خانوار نمونه، با جمعیتی برابر 65294 نفر توسط مرکز آمار ایران به عنوان مرکز رسمی آمار ایران انجام شده است و مشخص شد که متوسط هزینه خانوار شهری برابر 26239 هزار تومان سالانه بوده است که از این مقدار 23.8 درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و 76.2 درصد مربوط به هزینه های غیر خوراکی است و از این مقدار یک میلیون و 192 هزار تومان مربوط به هزینه های بهداشتی و درمانی مستقیم یا پرداختی از جیب هر خانوار در سال است.

وی تصریح کرد: طبق بررسی های آماری در سراسر کشور، هر خانوار شهری به طور متوسط ماهانه 2 میلیون و 188 هزار تومان هزینه کرده است که 159 هزار و 400 تومان آن مربوط به هزینه های بهداشتی و درمانی و پرداخت مستقیم از جیب خانوار است یعنی هر فرد به طور ماهانه 46 هزار و 100 تومان برای هزینه های درمانی پرداخت می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه گر چه این ارقام هزینه های بهداشتی درمانی در نگاه اولیه هنگفت به نظر نمی رسند، افزود: با توجه به محدودیت مالی موجود در خانوارهای ایرانی خصوصا در خانوارهای فقیر و پایین تر از متوسط، این ارقام میانگین، قابل توجه و مهم هستند، خصوصا این که اگر این هزینه ها شامل بستری یا هزینه های بالای سرپایی برای یک خانوار در مقطع زمانی کوتاهی باشند.

وی اظهارداشت: با اجرای طرح تحول سلامت هزینه های کمرشکن سلامت به معنی این که هزینه های سلامت به بالاتر از 40 درصد هزینه های غیر خوراکی خانوار رسیده باشد، از 2.92 درصد در سالهای 90 و 91 به 2.35 در سالهای 93 و 94 یعنی در دو سال اول اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافته است، این کاهش 57 صدم درصدی به این معنی است که در هر سال بعد از اجرای طرح تحول مجموعا معادل 910 هزار نفر دچار هزینه های کمرشکن یا مصیبت بار سلامت نشده اند که این دستآورد بسیار عظیمی است.

دکتر حریرچی بیان کرد: مطابق قانون برنامه های چهارم و پنجم و ششم، هزینه های کمرشکن سلامت باید به یک درصد و کمتر از آن کاهش پیدا کند، که برای رسیدن به این رقم هنوز راه طولانی در پیش داریم.

وی گفت: همچنین در کاهش هزینه های فقر زای سلامت هم در بیست سال گذشته موفق نبوده ایم و راه اصلی برای رسیدن به این هدف در نگاه اول، کنترل هزینه های سلامت و صرفه جویی در این حوزه و نیز کاهش پرداختی از جیب مردم است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: برای کاهش پرداختی از جیب مردم، بیمه ها و دولت باید سهم خود را در تامین بودجه حوزه سلامت افزایش دهند و مردم نیز در هزینه های پرداختی خود در حوزه سلامت کنترل بیشتری انجام دهند.

وی در خصوص گام بعدی طرح تحول سلامت گفت: بند اول اولویت های اجرایی وزیر بهداشت که به مجلس تقدیم شد و رای اعتماد کسب کرد، تداوم، ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت در قالب برنامه ششم توسعه است و طرح تحول سلامت را با توجه به منابع پایدار ادامه خواهیم داد و رفع اشکالات طرح در اولویت خواهد بود.

دکتر حریرچی درخصوص نظارت بر کار عطاری ها خاطرنشان کرد: نظارت بر عطاری های قانونی و پروانه دار، برعهده صنف است، اما بعضی از مراکزی که به طور غیرقانونی و به عنوان مرکز داروهای گیاهی در حال فعالیت هستند، مشکل ایجاد می کنند.

وی افزود: مراکز غیر قانونی داروهای گیاهی توانایی فنی لازم برای توزیع مواد گیاهی ندارند و همچنین مواد تقلبی أعم از گیاهی و مواد مخدر به محصولات اضافه می کنند که تحت کنترل نیستند و کشف عطاری های غیرمجاز نیز براساس شکایات بیمارانی است که آسیب دیده اند.

وی گفت: در تمام دنیا بنا به درخواست مردم طب های تکمیلی درحال گسترش است و مهم این است که این طب ها ضرر نرساند لذا باید در چارچوب ضابطه مند ارائه شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص واکسن انفلوآنزا و ضرورت تزریق آن برای افراد مختلف گفت: احتمال شیوع موج آنفلوآنزا در کشور حتمی نیست، اما تزریق واکسن آنفلوآنزا بر ای گروه های پرخطر توصیه می شود.

وی ادامه داد: تزریق واکسن برای سالمندان بالای ٦٥ سال، افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند، ، زنان باردار، بیمارانی که بیماری های مفصلی دارند، دیابتی ها، افرادی که نارسایی های قلبی دارند، بیماران سرطانی و افرادی که نارسایی کلیه و کبد دارند، توصیه می شود.

دکتر حریرچی با بیان اینکه اولویت وزیر بهداشت پایداری منابع، اجتماعی سازی سلامت، استقرار نظام ارجاع و پرونده سلامت الکترونیک در راستای طرح تحول است، افزود: کشوری مانند امارات، مالیات تنباکو و نوشابه‌های انرژی زا را تا 100 درصد افزایش داده است، اما ایران دارای پایین ترین قیمت سیگار از بین 192 کشور جهان است. لذا راه اصلی مقابله با دخانیات، مالیات بر خرده فروشی است که سالیانه می ‌تواند 11 هزار میلیارد تومان منبع برای حوزه سلامت ایجاد کند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وظیفه این وزارتخانه در حوزه نظارت بر سلامت مواد گفت: حوزه گسترده‌ ای از نظارت ما با مشارکت سازمان استاندارد مربوط به مواد غذایی بسته بندی شده و مراکز توزیع است و معاونت بهداشت نیز رسیدگی به رستوران‌ها و مراکز عرضه را بر عهده دارد.

وی افزود: قسمتی از این نظارت نیز مربوط به محصولات کشاورزی است و نظارت بر آن پیچیدگی ‌های خاص خود را دارد و از مزرعه و دامداری تا سر سفره مردم را شامل می‌ شود. کنترل این موضوع پیچیده است و عزم ملی می ‌خواهد. البته هیچ کشوری نمی ‌تواند با نظارت در هر نقطه، مشکل را حل کند. به همین دلیل باید آگاهی تولید و توزیع کنندگان را افزایش دهیم.

701

کد خبر: 842110

وب گردی

وب گردی