اعتیاد مسئله‌ای اجتماعی است/ آسیب‌های اعتیاد در زنان  ماندگارتر از مردان است

یک پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: آسیب‌های اعتیاد در زنان خیلی پیشرفته‌تر از مردان است و مداخلاتی که برایشان انجام می‌شود باید به صورت مداوم و پیگیرانه باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر دکتر رویا نوری با بیان اینکه امروزه سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در حوزه اعتیاد به این درک رسیده‌اند که اعتیاد مسئله‌ای اجتماعی است، گفت: تا مردم در مسئله‌ای اجتماعی حضور نداشته باشند کاری از پیش نخواهد رفت.


وی تصریح کرد: برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیازمند آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم هستیم؛ به همین جهت رسانه و عوامل دیگر که توانایی آگاه‌سازی دارند طی چند سال گذشته به این موضوع پرداخته‌اند، به عنوان مثال رسانه ملی در فیلم یا سریالی به آسیب‌هایی همچون اعتیاد و ایدز توجه کرده است و محتوایی با این موضوعات ساخته است و در حال تولید دارد،‌ معتقدم اگر این روند به طور متعادل و هماهنگ پیش رود قطعا موفق خواهیم شد و توانسته‌ایم 97 درصد پاک جامعه از بلای اعتیاد مصون داریم.


این پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: اگر جامعه مردمی یعنی افرادی که می‌ترسند خودشان یا فرزندشان گرفتار شوند به حوزه پیشگیری از اعتیاد وارد شود و این جزو دغدغه‌شان شود،‌ توانسته‌ایم رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را محقق سازیم.


نوری ادامه داد: اعتماد و مشارکت مردم در هر حوزه‌ای نتیجه‌بخش است و اینگونه سرمایه اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بالا رفته و اعتماد اجتماعی نیز نسبت به منابع خبری به وجود می‌آید.


وی به اعتیاد زنان اشاره کرد و گفت: اگر مردی مصرف‌کننده مواد مخدر باشد با وجود یک زن سالم، خانواده حفظ می‌شود اما در خانواده‌ای که زن مصرف‌کننده باشد آن خانواده از هم می‌پاشد و از بین خواهد رفت، همچنین خانواده‌های دارای فرزندان «بیش فعال» مستعد اعتیاد هستند.


این پژوهشگر اعتیاد ادامه داد: بیش فعالی زمینه اصلی برای ورود به مصرف مواد مخدر است و اگر به موقع و زودهنگام مداخلاتی برای این بچه‌ها اعمال شود می‌توانیم جلوی کسانی که مصرف کنندگان بعدی خواهند بود را در چند سال آینده بگیریم.


نوری افزود: آسیب‌های اعتیاد در زنان خیلی پیشرفته تر از مردان است و آسیبی که به زنان وارد می‌شود آنقدر پیشرفته و ماندگار است که مداخلاتی که باید برایشان انجام شود باید به صورت مداوم و پیگیرانه باشد و اگر بستری نشوند می‌توانند باز به چرخه آسیب‌های اجتماعی وارد شوند و آسیب‌های اجتماعی را تسری می‌دهند.

700

کد خبر: 842528

وب گردی

وب گردی