جامعه به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می‌رود

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد گفت: جامعه به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می‌رود و در حال حاضر به ازای هر 100 زن سالمند، 97 مرد سالمند تحت پوشش کمیته امداد است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، مجید ملک شاهی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سالمند گفت: در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار مددجوی سالمند که 64 درصد آنان زن و 36 درصد مرد هستند، تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

وی گفت: 54 درصد از سالمندان تحت پوشش این نهاد حمایتی زن سالمند سرپرست خانوار بوده و 46 درصد آنان مرد سالمند سرپرست خانوار هستند.۴۰ درصد نیز شهری و ۶۰درصد روستایی‌اند.

ملک شاهی با بیان آنکه در سه سال گذشته سالمندان تحت پوشش کمیته امداد را به سه لایه تقسیم بندی کرده‌ایم به تشریح این لایه‌ها پرداخت و گفت: گروه اول سالمندان سالم مستقل 60 تا 69 ساله هستند گروه دوم سالمندان سالخورده نیمه مستقل 70 تا 79 ساله بوده و گروه سوم سالمندان پیر و وابسته 80 سال به بالا هستند.

دستیار معاون حمایت و سلامت کمیته امداد افزود: درصد زیادی از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد صاحب شغل نیستند که این مسئله مشکلات متعددی را برای آنها به وجود آورده است.

وی افزود: عدم اشتغال این افراد باعث افزایش مشکلات جسمی و روحی آنها نیز شده است، به همین دلیل ایجاد اشتغال خرد برای آنها از طریق مهارت‌هایشان در جهت ایجاد سرگرمی و سپس خرید محصولات آنان از طریق کمیته امداد، حس امید به زندگی را در آنها افزایش خواهد داد به همین دلیل این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین مجید زارع فرد مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد نیز گفت: هم اکنون 25 درصد سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد بوده که 46 درصد آنها سالم و 54 درصد آنها از کار افتاده‌ هستند.

وی در ادامه با بیان آنکه جامعه به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می‌رود گفت: در حال حاضر به ازای هر 100 زن سالمند، 97 مرد سالمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد در ادامه به برگزاری همایش ملی سالمندان در روز 16 مهرماه سال جاری توسط کمیته امداد در شهر مشهد نیز اشاره کرد و گفت: این همایش امسال برای هفتمین سال متوالی در کشور برگزار خواهد شد که در آن 250 سالمند که در شاخه‌های مختلف هنری، شعر، نویسندگی و ... شاخص هستند از کل استان‌های کشور انتخاب و در این همایش شرکت و به مدت چهار روز در شهر مشهد اقامت خواهند داشت.

همچنین جعفر رحیمی مدیرکل بهداشت، درمان و بیمه کمیته امداد در ادامه این نشست خبری به اجرای طرح‌های غربالگری سالمندان توسط کمیته امداد اشاره کرد و گفت: 180 هزار نفر سالمند را به طرح‌های غربالگری وارد کردیم که اکثر آنها از بیماری‌های دیابت، فشار خون، انواع سرطان و ... رنج می‌بردند.

وی ادامه داد: بر اساس این غربالگری 30 درصد از 180 هزار نفر حاضر در این طرح بیمار شناخته شدند که روند درمان آنها توسط کمیته امداد کاملا پیگیری شده است.

رحیمی همچنین گفت: در حال حاضر 23 هزار سالمند زمین گیر (آن دسته از سالمندانی که توانایی انجام کار و اشتغال نداشته اما توانایی انجام امور روزمره خود را دارند) تحت پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد 16 هزار نفر آنها نیازمند نگهداری در منزل بوده و تمامی آنها تحت پوشش قرار گرفته‌اند و ماهیانه 100 هزار تومان هزینه نگهداری در منزل به آنها پرداخت می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: هزینه‌های جانبی این افراد نیز توسط کمیته امداد تامین می‌شود به طوریکه حدود نیمی از سالمندانی که از حق نگهداری در منزل بهره‌مند می‌شوند فلج مغزی بوده و نیازمند خدماتی همچون پوشک و ... هستند که همگی آنها توسط کمیته امداد تامین می‌شود.

مدیرکل بهداشت، درمان و بیمه کمیته امداد در ادامه به همکاری کمیته امداد با بنیاد نورآوران سلامت اشاره کرد و گفت: این بنیاد به صورت سیار امکانات پزشکی را در مناطق عمدتا محروم کشور مستقر می‌کند و ما برای سهولت بهره‌مندی سالمندان و مددجویان‌ از خدمات این بنیاد تمام آنان را با سرویس ایاب و ذهاب به صورت رایگان به محل دریافت این خدمات رسانده و این خدمات درمانی نیز به صورت کاملا رایگان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

رحیمی همچنین گفت: در حال حاضر در پنج استان برخوردار کشور (استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان، فارس و بوشهر) مراکز درمانی مجهزی را راه اندازی کرده‌ایم که سالمندان و مددجویان سایر استان‌ها نیز برای پیگیری روند درمانی خود به این مراکز ارجاع داده می‌شوند.

وی گفت: تمام سالمندان تحت پوشش کمیته امداد تحت پوشش بیمه تکمیلی این نهاد حمایتی هستند و علاوه بر آن برخی هزینه‌های جانبی درمان آنها نیز توسط کمیته امداد تامین و پرداخت می‌شود.

701

کد خبر: 842586

وب گردی

وب گردی