عرض اندام قیر ایرانی در بازارهای جهانی/ پیش‌بینی تولید 7میلیون تن قیر در آینده ای نزدیک

عضو کمیسیون قیر ایران با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیر تولیدی ایران به 61 کشور دنیا صادر می‌شود، گفت: سالانه ۱۰۰ میلیون تن قیر در جهان تولید می‌شود که ایران با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن، حدود ۴ درصد از تولید قیر جهان را به خود اختصاص داده است. با توجه به این عدد می‌توان گفت ایران یک بازیگر عمده در تولید و تجارت قیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ صنعت قیر یکی از حلقه‌های تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد تنوع در محصولات نفتی و از جمله صنایعی است که در توسعه زیرساخت‌های کشور در بخش‌های مختلف از جمله راهسازی نقش کلیدی دارد. از طرفی همجواری با کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای حوزه آسیای میانه (CIS)، افغانستان، ترکیه و همچنین نزدیکی به بازارهای مصرف جهانی و برنامه‌های این کشورها جهت توسعه زیرساخت ها، باعث افزایش تقاضای قیر به عنوان یک کالای استراتژیک شده است.

ایران به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر دنیا باید برنامه‌ریزی مدونی را برای کسب بازارهای جدید و توسعه بازار جهانی صادرات این کالای پر سود داشته باشد. سالانه ۱۰۰ میلیون تن قیر در جهان تولید می‌شود که ایران با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن، حدود ۴ درصد از تولید قیر جهان را به خود اختصاص داده است. با توجه به این عدد می‌توان گفت ایران یک بازیگر عمده در تولید و تجارت قیر است.

حسن تاجیکی عضو کمیسیون قیر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ با بیان اینکه هم اکنون ایران بزرگترین کشور در حوزه صادرات این فرآورده است اظهار کرد: در حال حاضر دو کمپانی جی و پاسارگاد این محصول را در کشور تولید می‌کنند و تولیدات آنها براساس استانداردهای جهانی است.

او گفت: سالانه بین 5 تا 5.5 میلیون تن قیر مطابق با استانداردهای جهانی در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

عضو کمیسیون قیر ایران با تاکید بر اینکه صنعت قیر هم‌اکنون در منطقه مشتریان خاص خود را دارد اظهار داشت: متأسفانه با پیدا شدن تعدادی به اصطلاح تولیدکننده که خیلی به کیفیت قیر توجه نمی‌کنند و با مجوز اقدام به تولید این محصول می‌کنند بازار قیر ایران را بدنام کردند.

تاجیکی با بیان اینکه متاسفانه همه مصرف‌کنندگان قیر ایران این محصول را برای امور زیربنایی و اساسی همچون ساخت بزرگراه‌ها نمی‌خواهند، ادامه داد: برخی مصرف‌کنندگان تنها نیازمند ساخت مسیرهای دسترسی هستند به همین دلیل کیفیت قیر برای آنها چندان مهم نیست و این موجب می‌شود که قیمت بر کیفیت در برخی مواقع غلبه کند.

عضو کمیسیون قیر ایران ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که کمپانی‌های بزرگ برای کارهای اساسی راهسازی در کشورشان به بازار صادراتی مراجعه می‌کنند، با تناقض در کیفیت قیر ایران مواجه می‌شوند و این‌گونه می‌شود که بازار محصولات ما خراب می‌شود.

او تاکید کرد: کیفیت قیر را در زمان صادرات نمی‌توان به‌صورت کامل تست کرد و دلیلش آن است که کیفیت‌سنجی قیر نیاز به مراحل طولانی دارد و در زمان صادرات تنها می‌توان با استفاده از چند شاخص ساده کیفیت ابتدایی قیر را تست کرد، اما درصد خلوص یا تست ویژه در زمان ساخت آسفالت باید انجام شود.

تاجیکی ظرفیت مصرف داخلی را 2.5میلیون تن عنوان کرد و افزود: مازاد تولیدات داخلی به کشورهای هدف صادر می‌شود تا جاییکه در سال گذشته حدود 3میلیون و 50هزار تن به کشورهای منطقه صادر شده است.

او تصریح کرد: متاسفانه پراکندگی تولید باعث شده است قسمتی از تولید قیر ایران از نظر کیفیت افت پیدا کند به گونه‌ای که این امر بازار غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده و در سال گذشته بزرگترین لطمه را به این بخش وارد کرد.

تاجیکی با اشاره به اینکه تایلند، سنگاپور رقیب ایران در این حوزه هستند گفت: در حال حاضر قیر را به قیمت 50 تا 60 دلار زیر قیمت تمام کشورهای جهان صادر می‌کنیم اگر موانع برداشته شود به طور یقین به بالاترین رقم نیز می‌توانیم صادرات داشته باشیم. همچنین بازارهای منطقه به دلیل شرایط نامناسب منطقه‌ای و مناقشات با مشکل مواجه شده است به طور مثال کشورهای عراق، سوریه، یمن و برخی از کشورها درگیر جنگ هستند و این عوامل بازار منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

او با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولید قیر در جهان است گفت: هیچ کشوری مانند ایران بیشتر از 5.5 میلیون تن ظرفیت تولید ندارد تا جاییکه برای امسال نزدیک 7میلیون تن پیش‌بینی شده است.

تاجیکی با بیان اینکه هم‌اکنون قیر تولیدی ایران به 61 کشور دنیا صادر می‌شود خاطرنشان کرد: کشورهای کنیا، غرب و شمال افریقا، موریتانی، نیجریه، ویتنام، افغانستان، پاکستان، اندونزی، مالزی، سنگاپور، لبنان و سوریه از جمله کشورهای صادراتی ایران است.

402

کد خبر: 842598

وب گردی

وب گردی