چالش هایی که در اشعار و موسیقی‌های محرم ادامه دارد

موسیقی و اشعاری که طی دهه های اخیر در مراسم های سوگواری خوانده و نواخته شده است، همواره با نقدهایی مواجه بوده و این سوال را بوجود آورد که چرا پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز این چالش ها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بی شک از آنجایی که مذهب و مراسم های سنتی در نهاد مردم کشور ما نهفته شده، بسیاری از آثار ماندگار موسیقی ایرانی براساس توجه به آیین های مذهبی مانند نوحه خوانی و تعزیه بوجود آمده و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است اما در سال های اخیر برخی از مداحان که ارزش بسیاری در جامعه و ذهن مردم دارند، بگونه ای متفاوت با سنت دیرینه ایرانی عمل می کنند.

دراین سال ها برخی از نوحه خوان ها با تغییر ملودی و شعر قطعات سبک جدیدی از مداحی را در پیش گرفته اند که این روند از نظر پاره ای از افراد پسندیده و از نظر عده ای دیگر ناخوشایند است به همین دلیل به سراغ چند تن از کاشناسان و هنرمندان موسیقی رفتیم تا آسیب های این سبک نوین مداحی را بررسی کنیم.

** برخی اشعار و موسیقی‌ها در شأن مصیبت ماه محرم نیست

فریدون شهبازیان، آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره آسیب های موسیقی مذهبی ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر نوحه خوانی بر روی ملودی های تکراری انجام می شود، کارهای تکراری نه تنها دیگر برای مردم جذابیت ندارد بلکه در ذهن ها این ایام را تداعی نمی کند و ما را به یاد آهنگ خواننده اصلی می اندازد.

وی همچنین با اشاره به اینکه واقعه کربلا احادیث و تفسیر های متفاوتی دارد، افزود: اشعاری که برای قطعات محرم استفاده می شود باید ایجاز، استعاره و تشبیهاتی داشته باشد که مستقیما واژه های تکراری در واقعه کربلا را بیان نکند و همچنین در شان امامان معصوم باشد.

** عملکرد نادرست برخی مداحان اعتقاد مذهبی مردم را کمرنگ می کند

کیوان ساکت همچنین درباره ملودی و ترانه های نوحه های جدید به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: در این سال ها برخی از مداحان ملودی ها را به نوعی عینا اقتباس می کنند، عده ای از آنها همان شعر های گذشته را نیز بکار می گیرند، که این موضوع موجب تاسف است. در مواقعی از آهنگ های خوانندگانی استفاده می کنند که در کشور ما آثارشان ممنوع است ولی نوحه خوان ها بدون توجه به اصول اعتقادی مردم عینا و در پاره ای موارد با همان تنالیته و تحریرها می خوانند.

وی ادامه داد: نوحه خوانی و تعزیه از هنرهای مذهبی بود که مردم به دلیل ارادت به اولیای دین علاقه بسیاری به دیدن و شنیدنش داشتند که با عملکرد نادرست و همچنین ناثواب برخی از نوحه خوان های این روزها به ویژه نوحه خوان های این سه دهه ی اخیر این منزلت تا حدودی زیادی در میان مردم کم شده است.

** ملودی های بسیاری از قطعات نوحه با فضای عزاداری مطابقت ندارد

علی لهراسبی خواننده پاپ و قطعه عاشورایی «کاکا» درخصوص سبک جدید مداحی در سال های اخیر به خبرنگار ایسکانیوز، اظهار کرد: عده ای در روایت صحنه های این واقعه بزرگنمایی و حتی در پاره ای از موارد با خرافات نیز تلفیق می کنند. هدف مردم از زنده نگه داشتن اتفاقات کربلا درس گرفتن از آموزه های اخلاقی و انسانی امام حسین (ع) و یارانش بوده است بنابراین بهتر است در قطعاتی که به مناسبت این ایام خوانده می شود، بیشتر به هدف اصلی توجه شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه انسان باید واقع نگر باشد و حتی در شرایط عزاداری نیز از هدف اصلی خود دور نشود، افزود: از سوی دیگر برخی از مداحان باریتمی کاملا شاد قطعات محرم را اجرا می کنند که خوشایند نیست چراکه ماه محرم ماه عزاداری و اندوه است و موسیقی های ساخته شده هم باید با فضای این ماه مطابقت داشته باشد.

** چرا مداحان تنها در ماه محرم به امام حسین توجه می کنند؟

سامان احتشامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره شیوه جدید برخی نوحه خوانان، گفت: در حال حاضر عده ای هدف اصلی ساخت قطعات موسیقی محرم یعنی یادآوری اتفاقات کربلا را فراموش کرده اند و تنها جلب مخاطب و فروش بازار را مدنظر قرار داده اند. آنها سعی می کنند موسیقی محرم را نیز مانند موسیقی پاپ با سلیقه امروزی افراد هماهنگ کنند که کاری نادرست است.

وی همچنین به عدم توجه مداحان در همه روزهای سال به ائمه انتقاد کرد و گفت: همیشه این سوال که چرا مداحان تنها در ماه محرم از امام حسین (ع) یاد می کنند و یا اینکه چرا تنها به امام حسین توجه می شود و سایر ائمه از یاد نوحه خوان ها می روند، فکر من را مشغول کرده است. ای کاش توجه به همه معصومان در تمام طول سال انجام می شد و عده ای بدون در نظر گرفتن منافع مالی این حوزه با نیتی معنوی و مذهبی کارشان را پیش می بردند.

** هنرهای نمایشی برای شناسایی آیین های مذهبی کافی نیست

هوشنگ جاوید نیز درباره اهمیت مداحی و فعالیت های نمایشی مذهبی، گفت: در حال حاضر تمام برنامه ها در این زمینه به بخش های نمایشی اختصاص داده می شود که برای شناسایی آیین های مذهبی به مردم کافی نیست. اگر می خواهیم آیین های مذهبی را به درستی به افراد نشان دهیم، باید به پژوهشگران برای سخنرانی و توضیح کامل درباره ماهیت اینگونه مراسم ها فرصت دهیم.

503

کد خبر: 842599

وب گردی

وب گردی