ترکیب بند محتشم کاشانی همچنان شعر ماندگار عاشورایی است/همه پسند بودن ویژگی مهم آثار ادبی

شاعر مجموعه «فیض بوک» با اشاره به ترکیب بند محتشم کاشانی که هنوز هم از آثار تاثیرگذار عاشورایی است، گفت: همه پسند بودن اشعار برخی مداحان نباید سبب ترویج شعر کم مایه شود.

ناصر فیض در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اینکه شعر عاشورایی دارای هر دو وجه احساسات، عواطف، تاریخ و فلسفه وجودی عاشورا است، اظهار داشت: هر یک از بخش های شعر عاشورایی طرفداران خود را دارد. برخی به بعد عاطفی عاشورا و برخی به بحث تاریخی آن اهمیت می دهند در حالی که شعری که ترکیبی از عواطف و احساسات عامه مردم بهره بگیرد و با زمینه ای از این عواطف در مباحث تاریخی و فلسفی ورود کند می تواند ماندگار باشد و ترکیب بند محتشم کاشانی نمونه بارز شعر ماندگار عاشورایی است.

شاعر مجموعه «املت دسته دار»، گفت: از ترکیب بند محتشم کاشانی هر شخصی بهره می برد و تفاوتی نمی کند این شخص ادیب، تاریخ دان و یا حتی یک فرد عادی باشد. همه محتوای این اثر را درک می کنند و دارای سادگی مفهومی است و برای درک آن نیاز به دانسته های فراوانی نیست همچنین پیش و پا افتاده و سطحی نیست و بیان و اساس کائنات را در این غم شریک می داند. در این ترکیب بند با یک واقعه شگفت انسانی که در جهان هستی مشابهی ندارد روبرو می شویم و این شعر در قالب کلمات به بیان مفهوم عاشورا می پردازد و به طور همزمان احساسات شاعر و وقایع را بیان می کند.

فیض افزود: با وجودیکه اشعار برخی مداحان مخاطبان خاص خود را دارد نباید با این نوع مداحی ها شعر کم مایه را ترویج کنیم. همه پسند بودن ویژگی خوبی برای یک اثر ادبی نمی تواند باشد. به طور مثال فیلم های سینمایی ساخته می شوند که مورد استقبال عموم قرار می گیرند و مشابه همان فیلم با همان ژانر فیلمی ساخته می شود که دارای پارامترهای هنری بالایی بوده ولی مورد استقبال مردم قرار نگرفته است.

وی افزود: این مشکل در جایی است که هر مدیری در هر سازمانی که فعالیت می کند اشکال کار را از سازمان خود نمی داند و تا زمانی که اشکال کار خود را نپذیریم مسئله حل نمی شود و ارگان های فرهنگی که در کشور وجود دارد عموما مشغول موازی کاری هستند.

فیض با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام، عاشورا تنها نمادی از مظلومیت ائمه نیست، بیان کرد: در تاریخ امامت شیعه تقریبا هیچ یک از ائمه در بستر بیماری با شرایط معمولی از دنیا نرفته اند و در مواردی توسط نزدیکان خود مسموم شده اند که این مسئله نشان دهنده مظلومیت ائمه تا جایی است که دشمن در خانواده این افراد نفوذ کرده و در خانه به شهادت رسیده اند و این ظلم باید روایت شود.در حالی که شرح مظلومیت ائمه بیشتر در عاشورا خلاصه می شود در حالی که زندگی همه ائمه به نوعی روایت عاشورا است و ماجرای زندگی و مظلومیت هریک از ائمه کمتر از عاشورا نیست مظلومیت امام حسن (ع) کمتر از حضرت سجاد (ع) نیست ماجرای همه ائمه کمتر از عاشورا نیست.

شاعر مجموعه شعر «املت دسته دار» درباره مهجور ماندن کتاب‌های مقتل اظهار کرد: بسیاری از افراد پژوهشگر در این زمینه فعالیت کرده اند آثاری مانند لحوف سید طاووس دارای مبانی اغراق گونه ای نبوده و رسیدن به مفهومش کار دشواری نیست.اتفاقی در عالم هستی افتاده به اسم کربلا افتاده است که بجز کل تشیع، امامت و ولایت ماجرای برتری طلبی ظلم در مقابل مظلوم است و همواره صدای بلند مظلوم به عنوان نمادی از عاشورا مطرح شده است.

شاعر مجموعه «فیض بوک» در این باره اضافه کرد: مهجوریت منابع دست اول عاشورا به تعدد مراکز مدعی تاریخ اسلام و بی مسئولیتی مدیرانی که متولی فرهنگی هستند بازمی گردد و اینکه هر کسی تصور کند می تواند متولی این امر باشد در حالیکه در دنیا هر کاری بخواهد انجام بگیرد مرکزی برای این کار اختصاص پیدا می کند و به دیگران اجازه تحقیق در این خصوص داده می شود.

فیض اظهار کرد: رسانه ها باید در معرفی این آثار باید ورود کنند و متولیان این امر باید وظیفه خود را به درستی برعهده بگیرند و افراد با تخصص ویژه باید وارد کار شوند و در برنامه های مذهبی سیما بسیاری از افراد غیر مرتبط دعوت می شوند یا به اعتبار شناخت جامعه و شهرت به سراغ کسی می رویم که مایه های علمی چندانی ندارد و مخاطب عام از تلویزیون و رادیو تصورش این است که من ناصر فیض ر ا اگر در برنامه تلویزیونی طنز دیده است پس خدای طنز این شخص است و این طور نیست و مخاطب فکر می کند یک فرد شناخته شده انتهای ماجراست و خیلی از افراد در گمنامی هستند در حالی که کارشناسانه تر بتوانند بحث کنند.

وی افزود: ما نمی توانیم فضای مجازی را پر کنیم ولی می توانیم با کارهای درست بخشی از فضای مجازی را اشغال و حجم به اصطلاح 20 درصدی اشعار ما اگر مورد استقبال قرار گیرد آن 80 درصد روی کار بیاید مگر اینکه کارمان را غلط انجام دهیم و به مبانی فکری و اعتقادی و علمی و هنری اش آن بی توجه باشیم در این رابطه باید مبانی هر کاری را مورد نظر قرار دهیم که آیا برای یک برنامه شعر از چه شخصی استفاده کنیم و برای هر یک از انواع شعر عاشورایی، شعر آئینی تعاریف درستی ارائه دهیم به طور مثال آیا شعر انقلاب و شعر انقلابی یکی هستند در این رابطه ابتدا به تعریف درستی از مباحث بپردازیم و بعد به ادبیات و شعر عاشورایی برسیم و اشخاص مناسب برای این کار را داریم و هم ادبیات عاشورایی بخش قابل ملاحظه ای از ادبیات ماست و باید به بخش قابل ملاحظه ای از فرهیختگان رجوع کنیم.

502

کد خبر: 842645

وب گردی

وب گردی