حمایت پشت پرده عربستان و امارات از جدایی اقلیم کردستان عراق

یک سایت عرب زبان در گزارشی نوشت: با وجود مواضع علنی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مخالفت با همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق اما سخنان شخصیت‌های نزدیک به دوایر تصمیم سازی در این کشورها، کاملا عکس این مسئله را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری عربی 21، با وجود موج بین المللی در مخالفت با همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق که البته شامل حال اسرائیل نشد، برخی شخصیت های بارز در عربستان سعودی و امارات از حق تعیین سرنوشت مردم اقلیم کردستان عراق حمایت کردند.

براین اساس، در شرایطی که عربستان سعودی و امارات به صورت علنی موضع خود را در حمایت از وحدت عراق عنوان کرده بودند، تحلیلگران سیاسی معتقدند که این دو کشور به دلایل سیاسی و اقتصادی حامی استقلال اقلیم کردستان عراق هستند.

«نوری مالکی» معاون رئیس جمهور عراق و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان از جمله مقاماتی بودند که طی روزهای اخیر به طور ضمنی از حمایت عربستان از جدایی اقلیم کردستان پرده برداشتند.

«امیر الساعدی» تحلیلگر سیاسی عراقی در این رابطه به پایگاه عربی 21 گفت: با وجود بیانیه های رسمی عربستان سعودی و امارات در مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان، مواضع قبلی مقامات مسئول سعودی و اماراتی عکس این مسئله را ثابت می کند.

وی به اظهارات «عبدالله بن زاید» وزیرخارجه امارات و «انور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی اشاره کرد که در مواضعی از تشکیل کشور کردستان حمایت کرده بودند.

کد خبر: 842662

وب گردی

وب گردی