پاسکاری شورای شهر و میراث فرهنگی سنندج برای ترمیم "حمام شیشه"/نگهداری ازآثار باستانی در حیطه وظایف کدام نهاد است؟

رئیس شورای شهر سنندج با بیان این که ترمیم آثار باستانی از وظایف ما هم است، گفت: هر زمانی که لازم باشد ما کمک می کنیم و کوتاهی نخواهیم کرد اما میراث فرهنگی باید نسبت به آثار باستانی احساس مسوولیت داشته باشد.

جلال شریعتی رئیس شورای اسلامی شهر سنندج در رابطه با ترمیم حمام شیشه این شهر در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: شورای شهر با در نظر گرفتن آثار تاریخی شهر و مسائل کلی قطعا ترمیم آثار باستانی را مد نظر خواهد داشت.

وی ادامه داد: حفظ و نگهداری ارزش و اعتبار آثار باستانی گذشتگانمان جو میراث فرهنگی شهرمان است.

رئیس شورای شهر سنندج تصریح کرد: درصدی از حمام شیشه از نظر ملکی در اختیار میراث فرهنگی است، درصدی برای شورای شهر و همچنین درصدی از آن دراختیار مالک خصوص است.

شریعتی در ادامه افزود: در سال های گذشته چند باری از طریق شهرداری برای ترمیم حمام شیشه اقدام شده و هم اکنون مرمت و بازسازی آثار باستانی سنندج از جمله حمام شیشه در دستور کار شورای شهر است.

واگذاری حمام شیشه به خانه مطبوعات به عنوان ابنیه

وی ادامه داد: طبق آخرین صحبت هایی که در شورا صورت گرفته است تصمیم داریم تا این اثر باستانی را از نظر بهره برداری به یکی از موسسات مانند خانه مطبوعات واگذار کنیم و خانه مطبوعات از این اثر باستانی نگهداری کنند و به عنوان یک ابنیه ای برایش آرشیوی از مجلات و روزنامه ها صادر شود.

رئیس شورای شهر سنندج با بیان این که قطعا ترمیم آثار باستانی از وظایف ما است، افزود: هر زمانی که لازم باشد ما کمک خواهیم کرد و کوتاهی نخواهیم کرد اما میراث فرهنگی باید نسبت به آثار باستانی احساس مسوولیت داشته باشد.

مشکل مالی شهرداری در دو سال گذشته

وی ادامه داد: اگر قصوری در رابطه با عدم رسیدگی به آثار باستانی از سوی شورای شهر در یک الی دو سال گذشته بوده به این دلیل بوده است که متاسفانه شهرداری با مشکلات مادی روبرو شده بود آنچنان باید و شاید نتوانسته بافت های تاریخی را مد نظر کارهای خود قرار دهد.

نگهداری آثار باستانی از وظایف میراث فرهنگی است

وی در پایان تاکید گفت: از وظایف اصلی میراث فرهنگی نگهداری و حفظ آثار باستانی شهر است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در روزهای گذشته محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان دررابطه وضعیت نامناسب حمام شیشه شهر سنندج گفته بود که میراث فرهنگی استان سال ۸۳ این اثر تاریخی را کاملا مرمت کرد و قرار بود که به خانه هنرمندان تبدیل شود اما متاسفانه پیگیری نشد.

وی با اشاره به اینکه حمام شیشه از بناهای عمومی و قدیمی شهر سنندج به شمار می‌رود اظهار داشت: با توجه به اینکه مالکیت این بنا هم اکنون در اختیار شهرداری سنندج است، این نهاد باید به وضعیت این بنای تاریخی رسیدگی کند.

حمام شیشه در ضلع شمالی بلوار کردستان در سنندج و مجاور پل و مسجد ملاویسی قرار دارد و از بناهای عمومی و قدیمی شهر سنندج به شمار می رود.

این حمام دارای فضاهای ورودی، هشتی، سربینه و حمام گرم با ستون های سنگیه. سکوها، آب نمای گرم و سرد، خزینه و خلوتی بنا دارای خصوصیات ویژه ای است.

این حمام تاریخی در سال ۸۳ به صورت کامل مرمت شد و قرار شد که به عنوان یکی از آثار تاریخی مورد بازدید گردشگران و به عنوان موزه دائمی عکس کردستان قرار گیرد ولی تنها یک سال بعد از مرمت، درب حمام شیشه بسته شد. عبور کانال فاضلاب شهر سنندج از نزدیکی آن باعث شده تا آب به دیوارهای آن نفوذ پیدا کرده و هر روز بخشی از دیوارهای حمام تاریخی شیشه از بین برود که با توجه به این وضعیت هر روز بخشی از گچ و گل روی دیوارهای حمام شیشه فرو می‌ریزد و اگر این روند ادامه داشته باشد بدون شک باید منتظر تخریب کل دیوارها بود.

901/900

کد خبر: 842688

وب گردی

وب گردی