ژنراتور تولید هیدروژن طراحی و ساخته شد

«طراحی و ساخت دستگاه ژنراتور تولید هیدروژن بر پایه الکترولایزر غشایی آب» عنوان پروژه‌ای است که توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شده است تا شاهد کاربردهای گسترده آن در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور باشیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گاز هیدروژن کاربردهای مختلفی همچون در آزمایشگاه های پیل سوختی، آزمایشگاه های ساخت کاتالیست و سیستم های کروماتوگرافی گازی دارد. امروزه در اکثر مراکز مصرف این گاز در سیلندرهای فشار بالا ذخیره و به مصرف می رسد. اما این روش با توجه به ایمنی حساس مربوط به این گاز خطرناک است و امکان بروز حادثه در محل مصرف را افزایش می دهد. این امر لزوم حذف سیلندرهای پرخطر هیدروژن و جایگزینی آن را با ژنراتورهای هیدروژن نشان می دهد. بنابراین پروژه "طراحی و ساخت دستگاه ژانراتور تولید هیدروژن بر پایه الکترولایزر غشایی آب" توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.
در این طرح ژنراتور تولید هیدروژن با استفاده از سیستم الکترولایزر آب و غشاء مبادله کننده آنیون و با بکارگیری کاتالیست های ارزان قیمت و فاقد فلزات گران بها طراحی و ساخته شد. این دستگاه در تمام مراکز تحقیقاتی، صنایع پالایش نفت و پتروشیمی، تولید آمونیاک، استخراج فلزاتی همچون مس و روی، آزمایشگاه های کروماتوگرافی و پیل سوختی کاربرد گسترده ای دارد. علاوه بر این با جایگزینی ژنراتور تولید هیدروژن بجای کپسول های پرفشار گاز هیدورژنی در آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی ضریب امنیت آنها افزایش می یابد و منجر به حذف کپسول هیدروژن و خطرات ناشی از آن می شود. در واقع با بکارگیری این سیستم هیدروژن زمانی تولید می شود که نیاز باشد و گاز هیدروژن فشرده در آزمایشگاه وجود ندارد. در این دستگاه هیدروژن پس از تولید با ورود به خشک کن خشک شده و با فلوی خروجی آن تنظیم می شود.
استفاده از فلزات غیر نجیب جهت کاتالیز فرآیندهای الکترولیز، استفاده از فناوری غشای تبادگر آنیون که امکان استفاده کاتالیست های غیر نجیب را فراهم کرده است، استفاده از فناوری الکترولیز غشایی که باعث افزایش خلوص هیدورژن تولیدی شده است، ایجاد قابلیت بررسی اتوماتیک نشت گاز هیدروژن توسط بورد کنترلی و ایجاد قابلیت تنظیم فلوی خروجی گاز هیدروژن از مشخصات ویژه دانش فنی است. که هدف از تولید این دانش فنی تولید دستگاه ژنراتور هیدروژن در ظرفیت های مختلف با استفاده از منابع و نیروی انسانی داخلی به منظور پوشش نیاز صنایع و مراکز داخلی است. همچنین این محصول با عنوان "ساخت سیستم تولید گاز هیدروژن با استفاده از غشای تبادلگر آنیون و فاقد فلزات گرانبها" ثبت اختراع شده است.

کد خبر: 842727

وب گردی

وب گردی