تدوین برنامه‌ جامع دانشگاه شیراز برای توسعه‌ ارتباطات بین‌الملل

سرپرست دانشگاه شیراز از تدوین برنامه‌ جامع دانشگاه شیراز برای توسعه‌ ارتباطات بین الملل خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم گشتاسبی‌راد در یازدهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌های منتخب کشور در شیراز با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد تولیدات علمی کشور توسط دانشگاه های سطح یک انجام می‌شود، گفت: اغلب دانشگاه‌های سطح یک با توجه به قدمت و سابقه‌، نیازمند توجه بیشتر در اختصاص بودجه هستند.

وی افزود: با هدف چابک سازی و کاهش نیروی انسانی غیرفعال، یک طرح آمایش علمی در دانشگاه شیراز در حال اجراست و این دانشگاه تصمیم گرفته تا بر اساس مبانی علمی، تغییرات اساسی را برای نقش آفرینی موثرتر در عرصه های ملی و بین المللی اجرا کند.

گشتاسبی‌راد، ایجاد دفتر همکاری های مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی درسدن آلمان در دو دانشگاه را به عنوان نمونه ای از فعالیت های بین المللی موفق توصیف و اضافه کرد: با راه اندازی این دفاتر ، همکاری استراتژیک در عرصه علمی بین المللی انجام خواهد شد.

سرپرست دانشگاه شیراز ادامه داد: علی‌رغم حضور موثر اساتید فنی مهندسی در عرصه بین الملل، دانشگاه‌های ما در حوزه‌ی علوم انسانی نتوانسته نقشی را که شایسته‌ی آن است ایفا کرده و در فعالیت‌های علمی بین‌المللی ارتباطی برقرار کند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، همچنین در این مراسم دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل نیز طی سخنانی تاکید کرد: دستیابی به اهداف بین المللی شدن دانشگاه ها و آموزش عالی، در گرو تلاش و کوشش همه معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است.

حسین سالارآملی با اشاره به بهبود شرایط کشور برای گسترش فعالیت‌های علمی در عرصه‌ بین المللی، افزود: تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های مشترک، سخنرانی و کارگاه های علمی مشترک، اجرای قراردادهای پژوهشی و انتخاب استاد راهنمای مشترک برای پایان نامه های دانشجویی، با همکاری و حمایت مرکز همکاری علمی بین المللی وزارت علوم در حال اجراست.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرای برنامه های مشترک میان دانشگاه های ایران و سایر کشورها را مفید ارزیابی و خاطر نشان کرد: انجام این گونه اقدامات در تبادل دانش فنی بسیار موثر است.

وی با اشاره به ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه، گفت: با هدف تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری، تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال، گسترش همکاری و تعاملات فعال بین‌المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور؛ به دولت اجازه داده می‌شود به‌منظور ارتقای علمی و رقابت بین دانشگاه های کشور و تعاملات بین‌المللی در طی اجرای قانون برنامه نسبت به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاه های معتبر بین‌المللی و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی- کاربردی در داخل کشور در چهارچوب سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد دانشگاه‌های ایرانی در زمره‌ ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار می‌گیرند باید به عدد ۱۰ دانشگاه رسیده و تعداد شعب خارجی دانشگاه‌های ایران نیز به ۱۶ شعبه افزایش یابد.

کد خبر: 842764

وب گردی

وب گردی