عربستان در لیست سیاه سازمان ملل قرار می گیرد

خبرگزاری رویترز از قرار گرفتن نام عربستان در پیش‌نویس فهرست ممنوعه سازمان ملل خبر داد. در پیش نویس این لیست سیاه به کشتار غیرنظامیان به ویژه کودکان توسط ائتلاف به رهبری عربستان در یمن اشاره شده است.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری رویترز از رویت پیش نویس محرمانه فهرست ممنوعه سازمان ملل خبر داد که در آن از کشورهای متجاوز به یمن به رهبری عربستان سعودی به علت کشتار بی رحمانه کودکان در یمن نام برده شده است.

در این پیش نویس به کشتار 683 کودک در جریان حملات این ائتلاف به شهرهای یمن اشاره شده است.

همچنین مسئولیت 38 عملیات مرتبط با حملات خونین به مدارس و بیمارستان های یمن در سال 2016 نیز متوجه این ائتلاف سعودی شده است.

این پیش نویس هنوز به تصویب آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نرسیده است اما ظاهراً قرار است اسناد بیشتری از جنایت های آل سعود در موضوع یمن به این پیش نویش اضافه شود.

این پیش نویس در ماه جاری به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می شود و تا نهم آبان مورد بررسی قرار گیرد.

لیست سیاه ناقضان حقوق کودک سازمان ملل شامل دولت‌ها و گروه‌هایی می‌شود که کودکان را به ‌عنوان سرباز در جنگ به خدمت می‌گیرند، از آن‌ها بهره‌برداری جنسی می‌کنند و مورد خشونت جنسی قرارشان می‌دهند، باعث کشته و مجروح شدن کودکان می‌شوند، به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها حمله‌ می‌کنند، به مناطق حفاظت شده یورش می‌برند یا تهدید به حمله می‌کنند و کودکان را می‌ربایند.

ژوئن سال گذشته(2016) نیز سازمان ملل در گزارش سالانه خود در مورد ناقضان حقوق کودکان به نام عربستان به عنوان مسئول 60% تلفات کودکان در جنگ یمن، اشاره شده بود؛ اما تنها چند روز پس از انتشار گزارش، بان کی مون، دبیر کل وقت سازمان در اقدامی بی‌سابقه، نام عربستان را از فهرست خارج و اعلام کرد که قرار است تحقیقات مشترکی با مشارکت ریاض در مورد جنگ یمن انجام شود.

هفته گذشته نیز آکسفام ،بنیاد بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی با اعلام این که تاکنون 770 هزار یمنی به وبا مبتلا شدند ،خاطرنشان کرد، با ادامه روند کنونی تعداد مبتلایان به این بیماری در یمن تا ماه نوامبر به یک میلیون نفر خواهد رسید.

کد خبر: 842773

وب گردی

وب گردی