203 دانشگاهی افغانستانی برای شرکت در دوره های تکمیلی عازم ایران شدند

سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان از اعزام اولین گروه از استادان افغانستانی برای تحصیل در ایران خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، «عبدالقهارجواد» سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان اعلام کرد: 203 تن از استادان دانشگاه های این کشور که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از ایران شده اند برای شرکت در دوره های آموزشی تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا عازم ایران شدند.

به گفته او هزینه های سفر به عهده خود اساتید است و با توجه به گنجایش پروازها این استادان در چند گروه عازم ایران شده اند.
جواد پیش از این نیز به ایرنا گفته بود که جمهوری اسلامی ایران به استادان دانشگاه های افغانستان سهمیه 300 بورسیه را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را به استادان دانشگاههای 36 گانه دولتی افغانستان اختصاص داده است که اغلب رشته های تحصیلی را به جز رشته پزشکی در بر می گیرد.

به گفته وی گزینش افراد برای بورسیه تحصیلی با انتخاب اولیه فرد توسط وزارت تحصیلات عالی افغانستان و سپس مصاحبه فرد با گروه مربوط در دانشگاههای ایران صورت گرفته است.

جواد ضمن قدردانی از ایران اعطای این میزان بورس تحصیلی را برای ارتقای ظرفیت آموزشی و تقویت بنیه علمی استادان و دانشگاه های افغانستان با اهمیت توصیف کرد.

وی تبادل علمی و مراودات دانشگاهی را از مناسب ترین راهکارهای تحکیم روابط و گسترش آن میان کابل و تهران ارزیابی کرد و گفت: بورسیه ایران برای استادان دانشگاه های افغانستان مهم است زیرا زبان و فرهنگ دو کشور مشترک است و آموزش در آن به خوبی و موثر صورت خواهد گرفت.

با توجه به تعداد زیاد مهاجران افغانستان در ایران آمار دقیقی از دانشجویان این کشور در ایران در دست نیست اما برخی آمارها بیانگر آن است که طی 10 سال گذشته بیش از 9 هزار دانشجوی افغان از دانشگاه های ایران در رشته های مختلف فارغ التحصیل شده اند.

کد خبر: 842782

وب گردی

وب گردی