حامیان برجام به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره با کدخدای بدعهد به هیچ دردی نمی‌خورد

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: امروز پرچمداران مذاکره و حامیان برجام هم به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره با کدخدای بدقول و بدعهد به هیچ دردی نمی‌خورد و فایده‌ای ندارد و صراحتا شروع مذاکرات جدید را نفی می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد امین مهدی‌پور دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: این روزها خبرهای ضد و نقیض زیادی در مورد خروج آمریکا از برجام، در فضاهای مختلف رسانه‌ای منتشر می‌شود، اما برای درک بهتر این مسئله باید جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرد.

وی افزود: در ابتدا، «ترامپ» رئیس جمهور و « تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مورد پایبندی یا عدم پایبندی به برجام نظرات متفاوتی داشتند، اما اخبار کاخ سفید اینگونه نشان می‌دهد که تیم «ترامپ»به دنبال عبارت‌های مناسبی برای اعلام خبر خروج از توافقنامه برجام است.

این فعال دانشجویی با بیان این که خروج آمریکا از برجام و حتی وضع تحریم‌های جدید توسط کنگره این کشور علیه ایران، از لحاظ اقتصادی، به کشور ما آسیب چندانی وارد نمی‌کند؛ اظهار داشت: ایران و آمریکا روابط تجاری چندانی ندارند، در واقع تحریم‌های گذشته، تحریم‌های اتحادیه اروپا بود و این بار هم آمریکا برای تحریم دوباره ایران باید اروپا و کشورهای آسیایی را برای قطع روابط تجاری با ایران متقاعد کند.

مهدی‌پور تهدید کشورها برای قطع روابط اقتصادی با ایران را دور از تصور ندانست و گفت: باید دید آمریکا حاضر است با بزرگترین شریک اقتصادی خود یعنی اروپا وارد چنین چالش بزرگی شود یا خیر؟

وی افزود: از طرفی اتحادیه اروپا اعلام کرده که در صورت خروج آمریکا از برجام به آن پایبند می‌ماند؛ حال باید منتظر ماند و دید که آیا اروپا دوباره با تشرهای آمریکا خود را کنار می‌کشد یا اینکه این‌بار خود را از بازار پرسود ایران محروم نمی‌کند.

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: بدعهدی آمریکا موجب بدبینی کشورها و منزوی‌تر شدن آمریکا در مجامع بین المللی خواهد شد و بار دیگر پایبندی ایران به تعداتش را برای جهانیان ثابت می‌کند. تحریم‌های جدیدی که بعد از برجام وضع شد در راستای همین سیاست آمریکا بود، تا با نقض برجام، ایران را تحریک به خروج از برجام کند و بدین ترتیب این لکه ننگ از پیشانی آمریکا زدوده شود.

مهدی‌پور تصریح کرد: حال تیم مذاکره کننده، باید پاسخگوی توافقی باشد که طبق بند 37 آن، ایران حتی اجازه شکایت از نقض برجام توسط طرف مذاکره را به شورای امنیت ندارد؛ چنان که دیدید، حتی زمانی که آمریکا با عناوین مختلف، ایران را تحریم و در واقع برجام را نقض کرد، آقایان دست بسته فقط نشستند و بیانیه خوانی کردند.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز برجام نتیجه عدم توجه به بیانات رهبری و عجله مذاکره‌کنندگان است، ادامه داد: اتفاقات اخیر، ما را به یاد بیانات آن روزهای مقام معظم رهبری می‌اندازد، که فرمودند، تیم مذاکره کننده طوری بندهای برجام را ببندد که جای هیچ شبهه‌ای در آن نباشد؛ اما عجله تیم مذاکره کننده موجب این شد که حتی خود مذاکره کنندگان نیز، نمی‌توانند آینده مشخص و واضحی را برای برجام متصور شوند.

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یادآور شد: یکی دیگر از نقشه‌های طرف آمریکایی سوق دادن فضا به سمت شروع مذاکراتی جدید و به عبارت دیگر برجام 2 و 3 بود، اما با توجه به اینکه ایران در برجام حداقل در خواست‌های خود و طرف مذاکره حداکثر درخواست‌های خود را محقق کرد، بنابراین تحت هیچ شرایطی ایران به برجام دیگری تن نخواهد داد.

وی تاکید کرد: امروز همان پرچمداران مذاکره و حامیان برجام، به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره با کدخدای بدقول و بدعهد به هیچ دردی نمی‌خورد و فایده‌ای ندارد و صراحتا شروع مذاکرات جدید را نفی می‌کنند.

این فعال دانشجویی در ادامه با بیان اینکه برخی‌ها مذاکرات را به قیام امام حسین(ع) ربط می‌دهند، افزود: فلسفه قیام امام حسین(ع) بصیرت بود، بصیرتی زود تر از بالا رفتن سر خورشید بر روی نیزه‌ها، نه بصیرتی که بعد از 4 سال که، کار از کار گذشته بدست آید.

مهدی‌پور در ادامه افزود: به مسئولان دولتی پیشنهاد می‌کنم به جای توجه صرف به خارج از مرزها، نگاهی هم به داخل داشته باشند چرا که بیش از 70 درصد مشکلات کشور از داخل سرچشمه گرفته و بقیه آن به تحریم‌ها مربوط می‌شود. با توجه به اقدامات اخیر دولت «ترامپ»، این اولین باری نیست که مفاد برجام توسط آمریکا نقض می‌شود، اما در صورت خروج از برجام اولین باری خواهد بود که امریکا به صورت علنی پا روی برجام خواهد گذاشت.

کد خبر: 842898

وب گردی

وب گردی