عربستان به سمت روسیه غش کرد!

پس از دهه ها اختلاف و رقابت بین روسیه و عربستان" ملک سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه سعودی خود را مهیای دیداری تاریخی از روسیه می کند. وی در راس هیاتی بلند پایه وارد مسکو شد. این اولین سفر پادشاه¬های عربستان به روسیه است.

به گزارش ایسکانیوز روز چهارشنبه پادشاه عربستان در راس هیاتی هزار نفره برای تقویت مناسبات کشورش با مسکو وارد روسیه خواهد شد. در این سفر ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ملک سلمان پادشاه عربستان آخرین تحولات منطقه، به ویژه بحران سوریه، یمن و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بررسی خواهند کرد. این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که هر دو کشور همواره بر سر موضوعات متعددی از جمله رقابت در تسخیر بازارهای نفتی و نیز مساله سوریه در چرخه ای از تنش قرار داشتند.

اما بنابر گزارش­ ها، خارج از دستورکارهای رسمی و اعلام شده، جاه­ طلبی­ های شخصی پادشاه و ولیعهد جدید عربستان و همچنین روابط اقتصادی دو طرف مهمترین عامل سفر هیات سعودی به مسکو است.

پادشاهی عربستان از چند ماه پیش تاکنون پوست اندازی جدیدی در ساختار قدیمی این کشور ایجاد کرده است. ولیعهد جدید این کشور نیز درصدد خانه تکانی در سیاست خارجی ریاض است. سفر به مسکو به عنوان بخشی از تغییر دکترین ریاض قلمداد می­شود.

در همین رابطه "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین این دیدار را گامی رو به جلو برای تحکیم روابط دو جانبه دانست و پتانسیل همکاری های هر دو طرف را بسیار فراتر از آنچه در حال حاضر وجود دارد عنوان نمود.

یک تحلیلگر روس انگیزه سفر پادشاه عربستان را به مسکو تغییرات ژئوپولیتیک در بحران سوریه خواند که رژیم اسد بر خلاف تلاش ها و سیاست های کاخ سفید توانسته است دست بالاتری در تحولات داشته باشد.

همچنین مشاور کرملین نیز در اظهاراتی مشابه این دیدار را کاملا مرتبط با شکست تروریست های مورد حمایت سعودی ها در سوریه دانست.

با این وجود برخی تحلیلگران، تغییر سیاست های ترامپ را در قبال مسکو و ریاض از جمله دلایل تاثیرگذار نزدیکی این دو کشور می دانند.

احتمال داده می شود نزدیکی مسکو و ریاض بتواند از طریق کنترل قیمت نفت و نیز عرضه آن منافع سرشاری را نصیب دو کشور نماید.همچنین گفته می شود قرار است پادشاه عربستان در این دیدار قرارداد 3/5 میلیارد دلاری خرید تسلیحات جنگی را با مسکو به امضا برساند. برخی کارشناسان از تلاش ریاض برای خرید موشک های بالستیک و سیستم دفاع هوایی در خلال این قرارداد خبر می دهند.

عربستان درصدد است با نزدیک شدن به مسکو و ایجاد روابط اقتصادی و حتی پرداخت کمک­ های مالی به لحاظ میدانی در سوریه و یمن امتیازاتی از مسکو بگیرد. مسکو اکنون به لحاظ مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. عربستان سعودی درصدد است با پرداخت کمک ­ها مالی به مسکو جاه­ طلبی­ های خود را در سوریه و یمن را وارد دوران جدیدی سازد.

بسیاری براین باور هستند سفر پادشاه عربستان به مسکو باعث تغییر قواعد بازی در سوریه خواهد شد. از طرفی دیگر محمد بن سلمان ولیعهد جدید عربستان که معمار روابط جدید با مسکو است درصدد است از طریق نزدیک شدن به روسیه به سیاست خارجی عربستان در منطقه و جهان تحرک بیشتری ببخشد و بخش بزرگی از ناکامی­ های خود را در سوریه و یمن را با استفاده از کارت روسیه جبران سازند.

اما در این میان هر دو طرف با رویکردی عملگرایانه خواستار بهبود روابط و گسترش مناسبات دو جانبه هستند. مسکو و ریاض اگرچه از منظرهای متفاوتی به همدیگر نگاه می­کنند اما هر دو طرف در سطح منطقه و جهان به همدیگر نیاز دارند.

شاه میاد با لشکرش !

پادشاه عربستان در نشست عصر روز سه‌شنبه کابینه این کشور در کاخ السلم در غرب شهر جده ابراز امیدواری کرد که سفر فردای او به روسیه به تقویت و گسترش روابط دو کشور منجر شده و به حفظ منافع مشترک آنها و برقراری امنیت و صلح جهانی کمک کند. این در حالی است که باز هم سفر ملک سلمان با حاشیه همراه است.

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) یک منبع نزدیک به مسؤولان انجام این سفر اظهار داشت، همراهان پادشاه عربستان در هتل‌های پنج ستاره واقع در نزدیکی کرملین و میدان "سرخ" مسکو مستقر خواهند شد، بسیاری از اثاثیه اتاق‌ها متناسب با سلیقه عربی جایگزین شده و برای اعضای عالی رتبه این هیئت فرش‌های مورد پسند آن ها از عربستان آورده خواهد شد.

مدیریت یکی از هتل‌های نزدیک به کرملین اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توان هیچ اتاقی را در هتل‌های محل اقامت هیات عربستانی با هیچ مبلغی اجاره کرد و تمامی اتاق‌ها تا هشتم اکتبر رزرو هستند.

به گفته این منبع، تعداد کل هیات عربستانی حدود ۱۰۰۰ تن است و بیشتر اعضای هیات همراه پادشاه عربستان در هتل‌های نزدیک به کرملین مستقر خواهند شد.

هزینه یک اتاق دو تخته این هتل‌ها از ۴۱ هزار روبل (۷۲۰ دلار) در یک شب شروع می‌شود. برخی اتاق‌ها هزینه‌ای معادل ۱۰۳۰ دلار را دربر دارند. هزینه هر شب اقامت در اتاق‌های مشرف به کرملین، باغ الکساندر به ۲۴۰۰ دلار می‌رسد. هزینه سالن‌های ۵۰۰ متری این هتل‌ها هم به ۱۷۵۰۰ دلار در هر شب می‌رسد.

یکی از هتل‌ها ناگزیر شده پذیرش‌های خود را به خاطر سفر پادشاه عربستان لغو کند تمامی مراسم‌هایی که در این هتل‌ها برگزار می‌شوند نیز لغو شده‌اند. همچنین این هتل‌ها غذا با گوشت خوک را طبخ نمی‌کنند. تدابیر امنیتی لازم برای استقبال از هیات عربستانی نیز برقرار شده است .

قابل ذکر است روسیه اولین کشوری بود که استقلال عربستان را در سال 1926 به رسمیت شناخت.

کد خبر: 842937

وب گردی

وب گردی