فعالیت ۸ هزار فیزیوتراپیست در کشور/سالیانه حدود 400 فیزیوتراپیست جوان وارد بازار کار می شوند

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به فعالیت ۸ هزار فیزیوتراپیست در سطح کشور گفت: با توجه به افزایش ابتلا به بیماری‌های اسکلتی، کم تحرکی، چاقی و پدیده سالمندی نیاز به درمان‌های فیزیوتراپی بیشتر احساس می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، احمد موذن زاده، بازرس هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در ارتباط با تعرفه‌های فیزیوتراپی اظهارداشت: در چاپ سوم کتاب بومی ارزش‌های نسبی شاهد کم توجهی و غفلت نسبت به درمان‌های نوین فیزیوتراپی بوده‌ایم.

وی در مورد جایگاه درمان‌های فیزیوتراپی در هرم سلامت، اظهارداشت: با توجه به افزایش ابتلا به بیماری‌های اسکلتی - عضلانی، کم تحرکی اغلب مردم و حتی نوجوانان و جوانان، چاقی روزافزون و پدیده سالمندی نیاز به درمان‌های فیزیوتراپی در جامعه ما بیش از پیش احساس می‌شود.

این فیزیوتراپیست افزود: فیزیوتراپیست‌ها در زمینه پیشگیری، غربالگری، درمان و توانبخشی بیماری‌هایی که به نوعی همراه با محدودیت های حرکتی هستند، نقش بی‌بدیل خود را ایفا می‌کنند.

موذن‌زاده ادامه داد: در سطح کشور حدود 8 هزار فیزیوتراپیست در بیش از سه هزار مرکز دولتی، خیریه، درمانگاهی، بیمارستانی و خصوصی فیزیوتراپی به انجام وظیفه و ارائه خدمات درمانی به بیماران و دردمندان و معلولین مبادرت می‌کنند.

بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی در حال حاضر در کشور ما کارشناسی بوده و همکاران ما در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی فیزیوتراپی بصورت ناپیوسته ادامه تحصیل می‌دهند.

وی بیان داشت: امیدواریم با توجه و حمایت روزافزون مسئولین و سیاست گذاران نظام سلامت به‌زودی شاهد ارتقا سطح پایه فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه‌ای و خدمت رسانی مطلوب‌تر و به روزتر فیزیوتراپیست‌ها باشیم.

بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران اضافه کرد: اگرچه درمان‌های پایه فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه هستند ولی علاوه بر تاخیر یک ساله پرداخت بیمه‌های پایه، خدمات نوین فیزیوتراپی و همچنین درمانهای موثر و کلیدی مانند درمان‌های دستی تحت پوشش بیمه پایه نبوده و رویکرد بیمه های تکمیلی نیز در آشفته بازار فعلی نامطلوب و غیرموجه است.

موذن زاده ادامه داد: اخیرا در چاپ سوم کتاب بومی ارزش‌های نسبی شاهد کم توجهی و غفلت نسبت به درمان‌های نوین فیزیوتراپی و درمان‌های دستی و ورزش درمانی بوده ایم و توجه افراطی به جز تکنیکی تعرفه و نقش تجهیزات گران قیمت و کم توجهی به جز حرفه ای خدمات فیزیوتراپی که همان دانش و توانمندی های تخصصی و اساسی فیزیوتراپیست ها است نتیجه ای جز تجاری کردن درمان و دلسرد کردن همکاران ما نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی دارد که در یک روند علمی و حرفه ای و با توجه به استانداردهای جهانی و کتاب مادر ارزش های نسبی در بازبینی کتاب تعرفه مشارکت جدی کند.

موذن زاده در پایان از دستور اخیر وزیر بهداشت در مورد حذف سطح بندی و محدودیت های جمعیتی برای تاسیس مراکز جدید فیزیوتراپی استقبال کرد و گفت: سالیانه حدود 400 فیزیوتراپیست جوان وارد بازار کار می شوند که اغلب امکان یا تمایل به استخدام در مراکز دولتی را ندارند و تسهیل شرایط و ضوابط تاسیس و مسئولیت فنی مراکز خصوصی فیزیوتراپی اقدام شایسته ای بوده و لزوم بازنگری آیین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی و انحصار حق مسئولیت فنی این مراکز برای متخصصین واقعی این رشته که فیزیوتراپیست‌ها هستند، کاملا احساس می‌شود.

701

کد خبر: 842990

وب گردی

وب گردی