مرتضی بی‌گناه کشته شد

روز ٦ مهرماه در جریان درگیری نیروی انتظامی ایرانشهر با فردی که مظنون به قاچاق سوخت و اتباع افغانستانی از مرز به داخل کشور بوده است، پسر بچه ٣ ساله مظنون همراه با برادر همسر او که بیگناه بودند جان‌شان را از دست دادند. به گزارش میزان، فرد مظنون (مصطفی) شغل کاذب گازوییل‌کشی (قاچاق سوخت) یا افغان کشی (قاچاق اتباع افغانستانی از مرز به داخل کشور) داشته است.

به گزارش ایسکانیوز اما آنچه بعد از این اتفاق افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و باعث نگرانی شده است، کشته شدن پسربچه ٣ ساله مظنون است. حوا نارویی؛ فعال اجتماعی و مسوول روابط عمومی شهر قصر قند سیستان و بلوچستان درباره خانواده مظنون می‌گوید: «اسم پسربچه‌ای که در این حادثه جانش را از دست داد مرتضی بود. پدر مرتضی مظنون به سوخت بری در ایرانشهر بود و چند پرونده گازوییل‌کشی نیز در دادگاه داشت.
سا‌ل‌ها پیش متهم برادری به اسم مرتضی داشت که در تصادفی در سال ٩٣ کشته شده بود و مصطفی به یاد برادرش اسم مرتضی را برای پسرش گذاشت. مصطفی (متهم) یک دختر سه ماهه به نام مهرسا دارد و پسر دیگر او مرتضی ٣ ساله که کشته شد. »

برادر مظنون در انفجار نارنجک کشته شد
نورایی درباره حادثه آن روز که از زبان همسر مظنون شنیده، می‌گوید: «آن روز وقتی نیروهای انتظامی وارد خانه مظنون شدند مرتضی (پسربچه ٣ساله) داخل حیاط مشغول بازی بود که با شلیک ماموران نیروی انتظامی جانش را از دست داد. مصطفی وقتی از داخل خانه بیرون آمد و دید که بچه‌اش تیر خورده با پدرش تماس گرفت و گفت بچه‌ام تیر خورده و زخمی شده. شما بیایید بچه من را از داخل حیاط ببرید بیمارستان تا نجاتش بدهند. بعد از تماس تلفنی او همراه با برادر همسرش که جوانی ٢٠ ساله بود به حیاط آمدند که هر دو در انفجار نارنجک نیروی انتظامی کشته شدند. از آنجایی که همسر و دختر ٣ ماهه مصطفی نیز در انباری خانه پنهان شده بودند به آنها آسیبی نرسید.»

ایجاد کمپین ٣ هزار نفری
حوا نورایی همچنین درباره تشکیل کمپین سه هزارنفری در ایرانشهر می‌گوید: «بعد از این اتفاق کمپینی برای ابراز نگرانی از این حادثه و پاسخگویی مسوولان به دست فعالان اجتماعی در ایرانشهر ساخته شده است. در این کمپین فعالان اجتماعی ابراز ناراحتی و نگرانی‌شان را از کشته شدن این پسربچه ٣ ساله ابراز می‌کنند.»

ابراز نگرانی مردم از کشته شدن کودک سه ساله
همچنین محمد انور امیری دیگر فعال اجتماعی که در ایرانشهر فعالیت می‌کند، می‌گوید: «عکس‌هایی که از حادثه منتشر شده نشان می‌دهد که متهم قصد مقاومت با ماموران نیروی انتظامی را داشته است. بعد از چند بار اخطار نیروی انتظامی او تسلیم نشده. اما آنچه که افکار عمومی را آزرده کرده کشته شدن یک پسربچه ٣ ساله است که در این ماجرا هیچ گناهی نداشته. مردم از روزی که این اتفاق افتاد در صفحه‌های مجازی‌شان پیام‌هایی را نوشته و منتشر کرده‌اند. حالا در شهر همهمه‌ای ایجاد شده که چرا باید این اتفاق بیفتد. ما حتی پیگیر این هستیم که فرمانده نیروی انتظامی بعد از این حادثه توضیح کوتاهی درباره این اتفاق به ما بدهد.

با ماموران متخلف برخورد می‌شود
روز دوشنبه دادستان ایرانشهر درباره این حادثه به خبرگزاری میزان گفت: متهمان افراد دارای چندین فقره پرونده در زمینه آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه و قتل در حوزه قضایی ایرانشهر، چابهار و نیک شهر داشتند که با رصدهای اطلاعاتی و ردیابی توسط ماموران، منزلی که در آن پنهان شده بودند، محاصره شد. خانی ادامه داد: اشرار پس از خروج از منزل و اطلاع از حضور ماموران اقدام به تیراندازی می‌کنند و در حین درگیری متاسفانه کودک نیز کشته می‌شود. در این خصوص پرونده‎‎ای تشکیل و در حال رسیدگی است. دادستان ایرانشهر درباره حکم کشته شدن این کودک به دست ماموران گفت: «در این رابطه قانون به کارگیری سلاح تکلیف را مشخص کرده است و اگر ماموران قانون را رعایت کرده باشند درنهایت سازمان نیروی انتظامی محکوم به پرداخت دیه طفل خواهد شد؛ در غیر این صورت طبق قانون با ماموران متخلف برخورد خواهد شد.»

این عملیات‌ها باید با برنامه‌ریزی باشد
محمد نعیم امینی‌فرد (نماینده مردم ایرانشهر) نیز در گفت‌وگو با خانه ملت درباره جزییات درگیری نیروی انتظامی با شرور مسلح در ایرانشهر گفت: «فردی که تحت تعقیب نیروی انتظامی بود، پرونده مشخصی داشته است. او در این درگیری کشته شد، اما متاسفانه در این درگیری یک کودک و پدر خانواده نیز جان خود را از دست دادند. » رییس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان این مطلب که این عملیات منجر به فوت یک کودک و پدر خانواده شده است، گفت: از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که با تلاش خستگی‌ناپذیر امنیت و آرامش مردم را تامین می‌کند اما در منزل فرد شرور زن و کودکی و اهالی خانه حضور داشتند و باید نیروی انتظامی به نحوی عمل می‌کرد که آسیبی به سایر اهالی خانواده وارد نمی‌شد. در واقع انجام چنین عملیات‌هایی باید با برنامه‌ریزی منسجم و اصولی انجام شود.

از کشته شدن شهروندان خوشحال نمی‌شویم
فرماندار ایرانشهر نیز با ابراز تسلیت برای شهادت طفل معصوم ٣ ساله مرتضی به روزنامه اعتماد گفت: « هیچ فردی از کشته شدن شهروندان خوشحال نخواهد شد و نظام و دولت‌ها وظیفه ذاتی‌شان برقراری آرامش و امنیت است، مگر زمانی که شهروندی مرتکب جرمی شود و حاضر به تسلیم خود به قانون نباشد و قانون تعقیب ملحوظ نظر قرار گیرد، ای‌کاش قبل از این اتفاق عزیزان و دلسوزان فرمت‌های قانونی قضیه را پیگیری و زمینه رضایت طرفین دعاوی را جلب و زمینه تامین‌شان فراهم می‌شد و حداقل شاهد قتل طفل معصوم نمی‌بودیم، در هر حال در نخستین لحظات بعد از این رویداد شورای تامین شهرستان با بررسی ابعاد قضیه وارد شور و جلسه شد و قضیه قتل مرتضی و پیگیری حق و حقوق قانونی وی از طریق مجاری قانونی به اتفاق اکثریت آرا مورد تصویب قرار گرفت، امیدواریم جهت جلوگیری از تکرار این قضایا دلسوزان جامعه شرایط تسلیم و تامین تمامی مجرمین به حقوق و نوامیس شهروندان را با توجه به رافت و عطوفت اسلامی پیگیری کنند.»

700

کد خبر: 843002

وب گردی

وب گردی