ایران و ترکیه تجزیه طلبی در منطقه را نمی پذیرند

رئیس جمهور دو کشور ایران و ترکیه را لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه نام برد و گفت: توسعه روابط بانکی بین دو کشور و تجارت با پول ملی میان تا هفته آینده نهایی می شود.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوزحجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود گفت: از حضور رئیس جمهور محترم ترکیه جناب آقای اردوغان برای پاسخ مثبت به دعوت اینجانب برای سفر به ایران و تشکیل چهارمین نشست مشترک راهبردی بین دو کشور تشکر می کنم.

وی افزود: دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان، دوست و قدرتمند در منطقه لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه هستند. خوشحالم که بر این نقطه تاکید کنم در سالهای اخیر روابط دو کشور در طمینه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و منطقه ای روز به روز در حال پیشرفت بوده است.

روحانی گفت: در جلسه خصوصی امروز با رئیس جمهور ترکیه و در جلسه همکاری های راهبردی راجع به توسعه روابط اقتصادی دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

رئیس جمهور خاطر ادامه داد: توسعه روابط بانکی بین دو کشور و تجارت با پول ملی دو کشور از تصمیمات مهم امروز بود.

روحانی افزود: مقرر شد که تصمیماتی که امروز راجع به توسعه روابط بانکی گرفتیم تا پایان هفته آینده نهایی شود.

رئیس جمهور گفت: رفت و آمدها و ترانزیت کالا بین دو کشور در سه نقطه مهم مرزی که تسهیلات در زمینه معبرها و مسائل گمرکی می تواند به توسعه روابط کمک کند تصمیم گرفته شد هر سه مرز به صورت 24 ساعته به کار خود ادامه دهند.

وی گفت: اراده دو دولت بر این است که توسعه بخش تجاری و اقتصادی به گونه ای باشد که رقم تجاری بین دو کشور به 30 میلیارد دلار برسد.

روحانی با اشاره به مسائل منطقه به خصوص سوریه و اقلیم کردستان گفت: در این زمینه مذاکرات مفصلی میان دو کشور صورت گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح و ثبات و امنیت در کل منطقه است، گفت: همکاری های ایران، ترکیه و روسیه در زمینه سوریه و همچنین همکاری های سه جانبه ایران ترکیه و عراق در زمینه مساله اقلیم کردستان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و ترکیه تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه گران برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مساله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی پذیرد و از دیدگاه ما عراق و سوریه دو کشور واحدی هستند و ما به هیچ عنوان تغییر مرزهای جغرافیایی را نخواهیم پذیرفت.

روحانی افزود: مردم کردستان عراق همسایگان خوب و برادران عزیز ما هستند ما نمی خواهیم فشاری به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات اشتباهی که برخی از سران این اقلیم اتخاذ کردند را باید جبران کنند؛ بنابراین سه کشور ترکیه، ایران و عراق ناچار هستند با اقدامات جدی و ضروری خودشان اهداف راهبردی خودشان را در منطقه تامین کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم به عنوان یکی از اهداف دو کشور است، گفت: ما با هر گروه تروریستی که هر کجا باشد مبارزه می کنیم چه به نام داعش باشد یا به قول اردوغان دعش چه به عنوان جبهه النصره و چه پ. ک.ک یا هر اسم و عنوان دیگری داشته باشد. تروریسم باید بداند که دولت ها و قدرت های منطقه اجازه فعالیت های ناجوانمردانه و ضدانسانی را به آنها نخواهند داد.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: یک بار دیگر حضور رئیس جمهور ترکیه و هیات همراه خوشامد می گویم.

منبع: مهر

303

کد خبر: 843045

وب گردی

وب گردی