محکومیت 40 نظامی ترکیه به حبس ابد به جرم تلاش برای ترور اردوغان

دادگاهی در ترکیه ده‌ها نظامی این کشور را به اتهام تلاش برای ترور رئیس‌جمهور به حبس ابد محکوم کرد.در جریان کودتای نافرجام سال گذشته، گروهی از نظامیان ترکیه‌ای به هتل محل اقامت اردوغان حمله کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین، دادگاهی در ترکیه ده‌ها نظامی ترکیه‌ای را به اتهام تلاش برای ترور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، در جریان کودتای نافرجام سال 2016 ترکیه، به حبس ابد محکوم کرد.

در این دادگاه که در «موغله» -شهری در جنوب غرب ترکیه- تشکیل شده بود، به اتهامات حدود 50 نظامی ترکیه‌ای رسیدگی شد. در جریان کودتای نافرجام سال گذشته، گروهی از نظامیان ترکیه‌ای به هتل محل اقامت اردوغان در این شهر، حمله کردند. رئیس جمهور ترکیه که در آن زمان در تعطیلات به سر می‎برد تنها دقایقی پیش از این حمله، از هتل فرار کرده بود. مظنونان که به طراحی و اجرای کودتا متهم شده‌اند، شامل مشاور نظامی پیشین رئیس جمهور ترکیه و دیگر افسران ارشد نظامی این کشور هستند.

دادگاه 40 نفر از متهمان را به حبس ابد محکوم کرد. قاضی دادگاه در این باره گفت متهمان درخصوص تلاش برای ترور رئیس جمهور گناهکار شناخته شدند.

پس از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه که آنکارا فتح الله گولن، سکولار ترکیه‌ای ساکن آمریکا، را طراح اصلی آن می‌داند، موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها و محاکمه افراد نظامی و کارکنان دولتی در ترکیه به اتهام همدستی در طراحی و اجرای این کودتا، به راه افتاد. ترکیه بارها خواستار استرداد گولن به این کشور شده است تا بتواند او را به اتهام طراحی کودتا محاکمه کند؛ اما واشنگتن تاکنون در برابر این درخواست آنکارا مقاومت کرده است.

اقدامات سرکوبگرانه آنکارا پس از این کودتا، انتقادات بین‌المللی را به دنبال داشته است. مقامات اتحادیه اروپا از جمله منتقدان اصلی سیاست‌های سرکوبگرانه آنکارا پس از کودتای نافرجام این کشور هستند؛ تا جایی که پیوستن ترکیه به این اتحادیه اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در این میان به نظر می‌رسد پیامدهای کودتای نافرجام ترکیه و چگونگی واکنش آنکارا به آن، بیش از همه بر روابط میان این کشور و آلمان سایه انداخته باشد. مقامات دو کشور پس از این کودتا بارها یکدیگر را مورد انتقادات شدید قرار داده‌اند.

کد خبر: 843126

وب گردی

وب گردی