راه‌اندازی اولین آزمایشگاه علوم اجتماعی کشور

رئیس پیشین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه علوم اجتماعی کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، امروز با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور رئیس، هیأت رئیسه و مسئولان دانشگاه تهران و کارکنان پارک علم و فناوری برگزار شد، دکتر عباس زارعی هنزکی به‌عنوان رئیس پارک علم و فناوری معارفه و از زحمات دکتر محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده در زمان تصدی این سمت قدردانی شد.

نیلی احمدآبادی ضمن تاکید بر اهمیت پارک علم و فناوری از دیدگاه دانشگاه تهران افزود: پارک‌های علم و فناوری در کل دنیا سازمان‌های جدیدی هستند و در ایران قدیمی‌ترین پارک دانشگاهی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است که از لحاظ سازمانی عمر خیلی کوتاهی دارد، اما ما انتظارات بزرگی از این مرکز داریم.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: وظیفه پارک علم و فناوری اتصال حلقه‌های مفقوده بین دانشگاه و جامعه، تبدیل ایده‌ها به کسب و کار و خلق ثروت است. امید ما این است که پارک این کار مهم را به انجام برساند، وجود خلأها و اینکه پارک‌ها می‌توانند این خلأها را پر کنند، دلیل سرعت در پشتیبانی و راه‌اندازی پارک‌ها در کشور است.

وی با بیان اینکه ما در کشوری هستیم که تقاضا برای تکنولوژی‌های پیشرفته و کسب و کار نوآورانه در آن محدود است، افزود: اگر ما مقایسه‌ای با کشورهای پیشرفته و شرکت‌های بزرگ تجاری داشته باشیم، می‌بینیم این شرکت‌ها در یک رقابت تنگاتنگ جهانی و به لحاظ تجاری ناچار هستند که به‌روز و کارآمد باشند.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: البته پیشرفت شرکت‌ها در گرو تبلور دانش دانشگاه‌های آن‌ها و سیاست اصلی دولت‌هاست. امروز دولت‌ها در خدمت کمپانی‌های بزرگ هستند؛ سیاست‌های دولت، مراکز تحقیقاتی و بودجه‌ها همه در جهتی طراحی می‌شوند که این کمپانی‌ها بتوانند در یک رقابت نفس‌گیری که با دنیا دارند زنده بمانند آنجاست که دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان هم نگاهشان در همین جهت حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد: هدف من عنوان کردن بخشی از مشکلات موجود است و اینکه چرا فعالیت‌ها و کسب و کارهای نوآورانه دانش‌بنیان در ایران تبدیل به شرکت‌های بزرگ نمی‌شود و فقط شرکت‌هایی در ایران بزرگ هستند که دستشان در جیب دولت قرار دارد، از همه رانت‌ها و سوبسیدها استفاده می‌کنند ولی از آن‌طرف محصولات آن‌ها در بازار جهانی قابل رقابت نیست.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: من همواره تاکید می‌کنم دلیل اینکه دانشگاه تهران در این عمر چندین ساله خود که کشور شرایط سیاسی و اجتماعی بسیار زیادی را تجربه کرده، پا برجا مانده است و امروزه یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، این است که یک خط را در نظر گرفته و بر همان مسیر ادامه داده و آن جذب بهترین‌هاست و هم‌چنین سعی کرده قوی‌ترین سازمان‌ها و آموزش‌ها را در استاندارد جهانی ارائه دهد، نگاهش نگاه داخلی نبوده است، دیدگاه ما در رقابت با بهترین‌هاست.

وی تصریح کرد: یک رسالت دیگری که برای دانشگاه تهران قائل هستیم، این است نباید همواره متکی به دست دولت بود. ما بخشی از جریان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این کشور هستیم. دانشگاه تهران، اشخاص و نهادهایی که به این دانشگاه متصلند به اندازه کافی بزرگ هستند که تصمیمات منطقی و عاقلانه آن‌ها بتواند در کشور تغییر ایجاد کند، یکی از این تغییرات پارک‌ها هستند که می‌توانند با عملکردشان الگوی مناسبی را برای کشور و جهان قرار دهند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: نکته‌ای که می‌خواهم تاکید کنم، این است که باید دلیلی داشته باشیم تا پارک و علم و فناوری در کنار و برای دانشگاه بماند؛ دانشگاهی که بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکترا دارد، این دانش را باید تبدیل به ثروت کند. دانشجو باید یاد بگیرد برای پایان‌نامه نباید موضوعی انتخاب کند که از آن موضوع فقط مقاله استخراج شود، موضوعی را فکر کند که از آن ثروت خلق شود و بتواند یکی از مشکلات و چالش‌های کشور را حل کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های مستقر در پارک انتظار پشتیبانی دارند، افزود: تصمیمی که در شورای پارک گرفته شد، این بود که شرکت‌هایی که مشتری پروژه‌های دانشگاه باشند، از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها پشتیبانی کنند، پارک اجاره آن‌ها را تخفیف دهد و این سیاست باید ادامه پیدا کند. پارک جایی است که فعالیت‌های مالی در آن جریان دارد و ما انتظار داریم که شفافیت مالی وجود داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده رئیس پیشین پارک علم و فناوری در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاکید بر تبدیل ایده‌ها به محصول و در نهایت محصول به شرکت، از راه‌اندازی اولین آزمایشگاه علوم اجتماعی کشور با مشارکت پارک و دانشکده مدیریت که در واقع آزمایشگاه کسب و کار است، خبر داد.

دکتر زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری نیز در این مراسم گفت: پارک آن چه که نیاز یک پارک دانشگاهی و آن تبدیل ایده به محصولی که بتواند بازار داده باشد، اعم از اینکه تبدیل به یک شرکت و یا آورده قابل فروش شود را در حال حاضر دارد.

وی با بیان اینکه من برنامه‌های مشخصی را طراحی کرده‌ام، افزود: اما قبل از ارائه باید در هیأت رئیسه پارک و هیأت امنا بررسی شود، چون به نظر من همه می‌توانند حرف‌های خوب بزنند؛ اما وقتی زمینه مناسبی برای آن وجود نداشته باشد، به مرحله عمل نخواهد رسید.

رئیس پارک علم و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه تهران یک اکوسیستم در اطراف خود ایجاد کرده است، گفت: این اکوسیستم شامل کتابفروشی و آموزشگاه‌هاست. اما در پارک علم و فناوری این اکوسیستم فقط در درون پارک است و محیط پیرامون آن چنین شرایطی را ندارد. درست است که منطقه امیرآباد موقعیت خاص خود را دارد، اما کوی دانشگاه تهران یک فضای بسیار مناسب است تا با فراهم آوردن شرایط لازم دانشجویان بتوانند از اوقات فراغت خود به خوبی استفاده کنند.

کد خبر: 843235

وب گردی

وب گردی