آذربایجان شرقی یکی از استان های دوستدار سالمند است/ توانمندسازی سالمندان زن در استان/وجود1500 تخت خواب برای نگهداری شبانه روزی سالمندان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به این که از سال 94آذربایجان شرقی جزو استان های دوستدار سالمند انتخاب شده است، گفت: طبق تصویب سازمان بهزیستی کشور و همچنین شورای سالمندان تلاش همه دستگاه ها و سازماهای مربوطه بر آن است که محیط شهرمان اعم از فضای عمومی خیابان ها و مراکز عمومی ادارات فضایی مناسب برای سالمندان شود.

محسن ارشدزاده مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این که بر اساس سرشماری سال 1395 ، 73/10 درصد جمعیت استان در سن سالمندی است، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: حدود 419 هزار نفر جمعیت استان آذربایجان شرقی در سن سالمندی قرار دارد که از لحاظ رتبه سالمندی این استان در کشور رتبه پنجم را دارد.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی علی رغم این که 10 مرکز شبانه روزی برای نگهداری سالمندان دارد، تعدادی مراکز ویزیت در منزل یا مراقبت در منزل برای سالمندان نیز داراست. همچنین در مراکز شبانه روزی حدودا 800 نفر از سالمندان نگهداری می شوند و این جمیعت 800 نفره در مقابل 419 هزار سالمند جمعیت خیلی کمی است و هدف ما این است که مراقبت و خدمات سالمندان را در منزل و در کنار خانواده ها داشته باشیم.

ارشدزاده با اشاره به این موضوع که تعداد سالمندان مقیم مراکز در استان ها کم است، گفت: اولا فرهنگ آذربایجان شرقی خوشبختانه درخصوص تکریم، احترام، مراقبت از سالمندان و همچنین احترام به پدر و مادر فرهنگ خوبی است و خانواده هایی که امکانات نگهداری از پدر و مادر خود را دارند اجازه نمی دهند سالمندانشان به خانه های سالمندان بیایند. همچنین اعتقادات دینی و مذهبی استان هم در این زمینه دخیل و موثر است به این معنا که تعصبات قومی آذری این اجازه را نمی دهد که خانواده ها پدر و مادرشان را به خانه های سالمندان بروند و حتی آنهایی که اقوام آشنا هستند کمک می کنند تا سالمندان در کنار خانواده ها بمانند . ما هم تلاش می کنیم که این موضوع تقویت شود و خدمات و نگهداری سالمندان را در منزل و در خانواده ها باشند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به این موضوع که از برخی از سالمندان به صورت شبانه روزی نگهداری می کنیم، افزود: این سالمندان عمدتا سالمندانی فاقد سرپرست هستند و یا معلولیت و دچار بیماری های دوران سالمندی یا آلزایمر هستند که نگهداری شان در منزل توسط افراد خانواده ممکن نیست.

1500 تخت خواب برای نگهداری شبانه روزی سالمندان

وی افزود: ما در استان آذربایجان شرقی حدود 1500 تخت خواب برای نگهداری شبانه روزی سالمندان آماده کردیم.

ارشدزاده ادامه داد: در آذربایجان شرقی شورای سالمندان استان به ریاست استاندار و دبیرخانه شورا فعال است و جلسات شورای سالمندان مرتب برگزار می شود و این شورا برای جمعیت سالمندی استان از لحاظ خدمات رفاهی، حمایتی، بهداشتی و درمانی مورد نیاز جمعیت سالمند برنامه ریزی می کند.

تبریز استان دوستدار سالمند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به این که از سال 94 تبریز جزو استان های دوستدار سالمند انتخاب شده است، گفت: طبق تصویب سازمان بهزیستی کشور و همچنین شورای سالمندان تلاش همه دستگاه ها و سازماهای مربوطه بر آن است که که محیط شهرمان اعم از فضای عمومی خیابان ها، مراکز عمومی ادارات فضایی مناسب برای سالمندان شود.

ارشدزاده ادامه داد: دبیرخانه شورای سالمندان کشور اعلام کرد که شهرهایی که می توانند دوستدار سالمند باشند اعلام آمادگی کنند. و به این ترتیب ما این موضوع را به شورای سالمندان استان انتقال دادیم که در شورا تصویب شد که تمام اعضای شورا به دنبال این موضوع بروند تا یک محیط دوستدار سالمند در استان آماده شود و تمام امکانات و خدمات متناسب با نیاز سالمندان اعم از خدمات رفاهی در خیابانها ، ادارات، پایگاه ها و خیلی از امکانات رفاهی خدماتی عمومی برای سالمندان رعایت شود.

وی تصریح کرد: ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم تا این امکانات در تمام بخش های مختلف استان و شهر متناسب با نیاز سالمندان آماده شود.

توانمندسازی سالمندان زن

وی با بیان این که به دنبال توانمندسازی سالمندان مخصوصا سالمندان زن هستیم، گفت: معاونت امور زنان ریاست جمهوری برنامه ای دارد که در سومین سال است و اعتباری در اختیار استان ها قرار داده می شود تا هر ساله که برای توانمند سازی زنان سالمند در استان برنامه ها و آموزش هایی اجرا شود.

وی در پایان افزود: از دیگر اقداماتی که برای سالمندان استان صورت می گیرد آن است که سالمندانی که درآمد و حقوقی ندارند تحت پوشش بهزیستی هستند که حدود 5 هزار نفر سالمند تحت پوشش و حمایت بهزیستی از لحاظ مالی و اقتصادی هستند.

901/900

کد خبر: 843347

وب گردی

وب گردی