الجزایر، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب قاهره شد

چهل و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره با حضور کشور الجزایر به عنوان مهمان ویژه، سه ماه دیگر آغاز می شود. شعار این دوره «قدرت نرم ... چگونه؟» انتخاب شده است و مسئولین نمایشگاه بزرگداشتی برای سی امین سالگرد اهدای جایزه نوبل ادبیات به نجیب محفوظ در نظر گرفته اند.

به گزارش ایسکانیوز از روزنامه الحیات، چهل و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره از ٢٧ ژانویه تا ١٠ فوریه ٢٠١٨ میلادی (8 الی 22 بهمن ماه) در مکانی متفاوت از نمایشگاه سال های گذشته، شروع به کار خواهد کرد. مسئولین نمایشگاه دلیل این تغییر مکان را اعلام نکرده و هنوز مکان جدیدی را مشخص نکرده اند.

عبدالرحمن الشرقاوی، نویسنده فقید مصری، به عنوان شخصیت ادبی سال این دوره از نمایشگاه انتخاب شده است. صلاح عبدالصبور، نویسنده و شاعر مصری شخصیت ادبی نمایشگاه کتاب قاهره در سال 2017 بود.

همچنین شعار چهل و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب قاهره «قدرت نرم ... چگونه؟» (القوى الناعمة... کیف؟) انتخاب شده است.«جوان و و فرهنگ آینده» شعار سال گذشته این نمایشگاه بود.

هیثم الحاج، رئیس کمیسیون نمایشگاه علت انتخاب این شعار را، کارآمدی قدرت نرم در مواجهه با اشکال مختلف تندروی و رادیکالیسم دانسته است. وی هدف این دوره از نمایشگاه را نشان دادن شیوه های مختلف اجرای قدرت نرم در دنیای واقعی و ساخت پل ارتباطی میان فرهنگ و حوزه های دیگر برای ایجاد آینده بهتری برای مصر دانسته است.

کمیسیون نمایشگاه همچنین تصمیم دارد سمینارها و کنفرانس هایی در خصوص برخی از شخصیت های مشهور مصری که از نمادهای قدرت نرم هستند، برگزار کند.

از دیگر برنامه های این دوره از نمایشگاه قاهره می توان به بزرگداشت سی امین سالگرد اهدای جایزه نوبل ادبیات به نجیب محفوظ، صدمین سالگرد تولد جمال عبد الناصر، دومین رئیس جمهور مصر و صدمین سالگرد تولد توفیق الحکیم، نویسنده شهیر مصری اشاره کرد.

پوستر چهل و نهمین نمایشگاه کتاب قاهره امسال از طریق مسابقه ای که میان طراحان مصری برگزار می شود، انتخاب خواهد شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره از بزرگترین نمایشگاه های کتاب جهان است که هر سال در منطقه «مدینه نصر» قاهره و نزدیک دانشگاه الازهر به مدت ۱۲روز برگزار می شود.سازمان کل کتاب مصر، مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را بر عهده دارد.

سال گذشته نمایشگاه با حضور ۶۷۰ ناشر از ۳۵ کشور برگزار شد. اما استقبال پایین ناشران مصری از این رویداد فرهنگی، نشان از بحران اقتصادی حاکم بر کشور مصر و مشکلاتی دارد که صنعت نشر از آن رنج می برد. مشکلات چون گرانی کاغذ که یکی از معضلات بازار چاپ و نشر مصر شده است.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 843447

وب گردی

وب گردی