25 هزار هنرآموز و 31 هزار استادکار نیاز داریم

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم، 25 هزار هنرآموز و 31 هزار استادکار نیاز داریم، گفت: تا پایان این برنامه باید سهم هنرجویان فنی و حرفه‌ای و کاردانش به بیش از 50 درصد برسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، سیدمحسن حسینی‌مقدم مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل در زمینه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار داشت: در حال حاضر 7 هزار هنرستان کاردانش و فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: استادکاران دارای مدرک کاردانی هستند و هنرآموزان مدرک لیسانس و بالاتر دارند و در هر رشته در هنرستان، پستی به نام سرپرست بخش داریم؛ ضمن اینکه در تشکیل یک کلاس، هنرآموز، سرپرست بخش و استادکار وجود دارد که در مجموع یک کلاس را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با 15 دانش‌آموز تشکیل شوند، گفت: از گذشته تربیت نیروی انسانی بر عهده دانشگاه تربیت‌ دبیر شهید رجایی بوده است و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نیز قبلا به چنین فعالیتی مبادرت می‌ورزیدند که این روند از سال 90 متوقف شده و تربیت نیروی استادکار بر عهده دانشگاه شهید رجایی بوده است.

25 هزار هنرآموز و 31 هزار استادکار نیاز داریم

حسینی‌مقدم افزود: در حال حاضر 59 هزار استادکار، هنرآموز و سرپرست بخش در استان‌ها داریم و بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، باید میزان ورودی دانش‌آموزان به هنرستان‌ها به بیش از 50 درصد برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ورودی دانش‌آموزان به هنرستان‌ها حدود 38 درصد است،‌ خاطرنشان کرد: در بخش نیروی انسانی حدود 25 هزار هنرآموز و 31 هزار استادکار تا پایان برنامه ششم نیاز داریم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه شهید رجایی 400 تا 450 دانشجو در مقطع کارشناسی تربیت می‌کند؛ ضمن اینکه برای سال جاری 2500 هنرآموز و 4 هزار استادکار نیاز داشتیم که باید این تعداد از طریق دانشگاه تربیت‌ دبیر شهید رجایی تأمین شود.

حسینی‌ مقدم متذکر شد: از سال 94، استخدام‌هایی که از طریق ماده 28 انجام می‌شود، بخشی به جذب نیروی هنرآموز و استادکار اختصاص داشته است و در حال حاضر نیز نیروهایی که جذب می‌کنیم باید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای باشند.

وی بیان داشت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال 88 تصویب شد، جذب نیروهای پایین‌تر از مدرک لیسانس در دستگاه‌های دولتی ممنوع شده است؛ در نتیجه باید بخشی از نیروهای مورد نیاز ما از دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأمین شود که دولت در این خصوص باید کمک لازم را انجام دهد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز ما از طریق دانشگاه شهید رجایی تأمین می شود که در نهایت این دانشگاه 800 فارغ‌التحصیل دارد و بخشی نیز از طریق دوره‌های یکساله تأمین می‌شود که حدود 1500 نفر می‌شود،‌ اما با توجه به وضعیت موجود باید شرایطی فراهم شود که از فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم.

حسینی‌مقدم ابراز داشت: نظام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌ها از دو سال به سه سال افزایش یافته است؛ در نتیجه با توجه تغییرات محتوایی، از نظر نیروی انسانی و تجهیزات در هنرستان‌ها با مشکل مواجه هستیم.

706

کد خبر: 843591

وب گردی

وب گردی