ربیعی:  توسعه روستاها با تاکید بر آب و خاک امکان پذیر نیست

وزیر تعاون کار رفاه اجتماعی در همایش روز ملی روستا و عشایر گفت: راه اقتصادی کردن روستاها تنها با آب و خاک نیست و باید صنایع کوچک و متوسط توسعه یابند تا با این کار اشتغال زایی هم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ همایش ملی روز روستا و عشایر در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.
در آیین این همایش علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تا کنون نگاه عاطفی نسبت به روستاها وجود داشته است، چون زیرساخت های خوبی وجود دارد اما این زیر ساخت ها باید به بهبود زندگی روستاییان منجر شود.
ربیعی با اشاره به اینکه دفترچهی بیمه ی درمان روستاییان 40 برابر ارزشمندتر شده است، تصریح کرد: هم اکنون ICT روستاها در حال پیشروی است و جاده ها در حال تکمیل شدن هستند.
او تصریح کرد: ناخودآگاه یا با فکر کارهایی دنبال شده است که در این بین هماهنگی هایی نیز صورت گرفته که نباید در روستاها بیش ازحد به آب و خاک تاکید شود، چون الان اقتصاد روستاها به آب و خاک محدود شده است و باید با توسعه صنعت با فشار بر آب و خاک استراتژی پیشرفت روستاها ادامه یابد.

وزیر کار خاطر نشان کرد: راه توسعه ی روستاها را باید دانست که نداشتن مهارت لازم برای اشتغال یکی دیگر از عوامل بازدارنده ی توسعه ی روستاهاست و جوانان در مناطق روستایی برای اشتغال های بومی فاقد مهارت هستند.
او ادامه داد: وام هایی به روستائیان داده شده است که با این کار مردم روستا به بانک ها بدهکار شدند چون اتصال های درست و سود دهی در نظر گرفته نشده است و روستا کانون رشد صنایع خرد و کوچک است چون پتروشیمی و فولاد هیچ منطقه ای را خوشبخت نکرده است و شغل محدودی را می تواند ایجاد کند که روستاها باید با تکنولوژی های نوین کانون صنایع کوچک شود.
ربیعی گفت: توسعه ی کشاورزی با اقلیم هر منطقه سازوگار است قطعا باید به سمت آبیاری و کشاورزی مدرن پیش رویم که سازمان فنی و حرفه ای و جهاد دانشگاهی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کردند که باید گردشگری و ICT مکمل های توسعه در کنار آب و خاک باشند.
او افزود: در تعاونی های روستایی نسبتا موفق عمل شده است باید شکل ایجاد تعاونی ها تغییر یابد که در همین زمینه طرح 1000 روستا و 1000 تعاونی متکی بر مهارت، در حال اجرا است و دفاتر آموزش فنی و حرفه ای روستایی با کمک دهیاری ها در روستاها شکل می گیرد تعانی ها برای اشتغال روستاها به ماندگاری و پیشرفت کمک شایانی می کنند هم چنین روستا باید به بازار جهانی متصل شود همانگونه که تولیدات روستاهای چینی در کشور ما وجود دارد و محصولات روستاهای ما هم باید با برند هر روستا جهانی شوند.
ربیعی تصریح کرد: فرهنگ گسترش بیمه ی روستاها و عشایر دنبال می شود که تاکنون 5/1 میلیون نفر از این بیمه ی ارزان قیمت استفاده می کنند و به زودی این بیمه ارزش بالاتری پیدا می کند و مزیت های تولیدی و اشتغال باید به مزیت های اجتماعی، برای رفاه روستاییان افزوده شود.
وزیر کار گفت: توسعه ی روستاها برای راحت تر زندگی کردن افراد جامعه و اشتغال جوانان ضروری است.

402

کد خبر: 843600

وب گردی

وب گردی