ضعف دیپلماسی ایران، بازار طلای سیاه را به مخاطره می‌اندازد/ هشدار آمریکا در خصوص تسخیر بازارهای منطقه آسیا جدی گرفته شود

نماینده سابق ایران در اوپک، دیپلماسی مسئولان نفتی کشورمان در بخش مذاکرات با اوپک را ضعیف عنوان کرد و گفت: متاسفانه در خصوص نشست آتی اوپک نشست یا مذاکراتی با اعضای این مجموعه صورت نگرفته است مسئولان باید در راستای حفظ بازار و شناسایی بازارهای جدید هوشیارانه وارد عمل شوند.

سیدمحمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص گفته ها و شنیده هایی که در خصوص نشست اوپک و سقف تولید نفت مطرح است، اظهار کرد: الان بحث‌هایی که در این راستا انجام می‌شود بیشتر در خصوص تمدید است و باید بیینیم اجلاس اوپک که در پاییز برگزار خواهد شد آیا با این تمدید موافقت خواهند کرد یا خیر. ظاهرا به نظر می‌رسد که اکثر اعضا با تمدید مخالفتی ندارند و باید منتظر باشیم که اعضای غیراوپک که با روسیه همکاری می‌کنند با این موضوع موافق خواهند بود.

او تصریح کرد: این نشست‌‎ها رویه های قبل از جلسه است و نهایتا تصمیم‌گیری در جلسه اوپک خواهد بود. بنابراین این لابی‌ها می‌تواند تصمیم‌گیری‌ها را تسهیل کند.

نماینده اسبق ایران در اوپک اظهار کرد: متاسفانه تا به امروز تحرک خاصی از سوی مسئولان ایران ندیدم که در این زمینه سفر و نشست‌هایی داشته باشند و به مذاکره بپردازند یا جلسه چند جانبه برگزار کنند. معمولا در حاشیه نشست‌هایی که بوده شاید به گفت و شنود بپردازند. مثلا برای اجلاس گازی که به روسیه رفته بودند، شاید بحث‌هایی صورت گرفته باشد ولی اینها در حاشیه است.

خطیبی افزود: نشستی که با هدف مذاکره در مورد اوپک و غیراوپک باشد، صورت نگرفته است.

خطیبی در رابطه با آینده بازار نفت تصریح کرد: مشکلی که الان وجود دارد تقاضای مازاد است. سال آینده حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه مازاد تقاضا وجود خواهد داشت که این تقاضا متاسفانه توسط غیراوپکی‌ها جذب خواهد شد و چیزی نصیب اوپک نخواهد شد. تعداد کشورهایی که با اوپک همکاری می‌کنند محدود بوده و اعضایی که با اوپک همکاری نمی‌کنند این تقاضا را جذب خواهند کرد. بنابراین اوپک کماکان باید خویشتنداری به خرج دهد تا بازار را با عرضه خودش مدیریت کند. اگر این کار را انجام دهد قیمت‌ها بین 50تا60دلار نوسان خواهد داشت، در غیر این صورت اگر اوپک هم تولید خود را افزایش دهد، قیمت‌ها روند نزولی پیدا خواهند کرد.

او ادامه داد: در بین اعضای اوپک لیبی و نیحریه استثنا هستند و آزادانه هر مقدار تمایل داشته باشند تولید خود را افزایش یا کاهش می‌دهند و خود این موضوع سبب افزایش تولید نفت شده است. اگرچنانچه افزایش تولید وجود داشته باشد، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند ولی اگر با مدیریت تعادل در بین عرضه و تقاضا ایجاد شود می‌توان گفت قیمت‌ها در محدوده 50 تا 60 دلار نوسان داشته باشد.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آمریکا تولید نفت خود را افزایش داده آیا این موضوع بازارهای منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ افزود: براساس پیش بینی‌هایی که برای سال آینده میلادی انجام شده یعنی همان افزایش یک میلیون و 200 هزار بشکه که گفته شد اغلب آن را آمریکا جذب خواهد کرد. آمریکا به شدت تولید خود را افزایش می‌دهد به گونه‌ای که سالی 500 تا 800هزار بشکه افزایش تولید دارد. بنابراین این افزایش تولید قطعا با توجه به قانون صادرات، وارد بازارهای صادراتی می شود. آمریکا قبلا بازارهای خود را پوشش می‌داد ولی الان وارد بازارهای آسیا مثل چین و هند شده و به آن ها صادر می کند.

او در پاسخ به اینکه ایران باید چه مسیری را در پیش بگیرد تا بازارهای هدف خود را حفظ کند، تاکید کرد: این موضوع به شیوه های بازاریابی برمی‌گردد، ما باید با حفظ بازارهای سنتی و به دنبال شناسایی بازارهای جدید باشیم. با توجه به اینکه بازارهای سنتی ما بعضی وقت‌ها در معرض تهدید هستند باید بازارهای جایگزین در این خصوص داشته باشیم.

402

کد خبر: 843627

وب گردی

وب گردی