اردوغان آغازگر تنش با آلمان نیست

وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با مجله اشپیگل آلمان ضمن انتقاد از اتحادیه اروپا در رابطه با عدم پایبندی به توافق‌نامه مهاجران اعلام کرد که اتحادیه اروپا نباید مدارای ترکیه را بیش از این به چالش بکشد.

به گزارش ایسکانیوز، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با مجله اشپیگل آلمان در رابطه با توافق‌نامه اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد مهاجران تصریح کرد: با کشورهای اروپایی در این خصوص بسیار مدارا کردیم. زیرا مهاجرت موضوعی است که باید با کمک یکدیگر آن را مرتفع کنیم اما اتحادیه اروپا نباید مدارای ترکیه در این مورد را بیش از این به چالش بکشد. باور کنید صبر ترکیه نیز اندازه‌ای دارد.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص روابط دو جانبه با آلمان نیز گفت: اگر چه سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم، با این حال هیچ دلیلی مبنی بر وجود مشکل بین دو کشور وجود ندارد. چاووش‌اغلو افزود: اردوغان هیچگاه آغازگر تنش با آلمان نبوده، بلکه به حملات لفظی از سوی آلمان عکس‌العمل نشان داده است.

وی با اشاره به بروز اختلاف بین دو کشور در خلال برگزاری انتخابات عمومی در آلمان اظهار داشت: از این که سیاستمداران ترکیه امکان سخنرانی در آلمان را پیش از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در ترکیه پیدا نکردند، ناخرسند بودیم. با این حال به سیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان پیش از انتخابات در آن کشور گفتم که باید با همدیگر رو به آینده نگاه کنیم. اگر شما یک قدم به سوی ما بردارید ما 2 قدم برمی‌داریم.

چاووش‌اوغلو با تاکید بر این که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکنون در انتخابات آلمان دخالت نکرده است، گفت: آلمان در جریان همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در ترکیه با جانبداری از یک طرف و همچنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه در امور داخلی ما دخالت کرد که این ها نمی‌توانستند بدون پاسخ باقی بمانند.

کد خبر: 843718

وب گردی

وب گردی