فعالیت‌های  فرهنگی سردار همدانی کمتر از مجاهدت نظامی‌اش نبود/توجه به ارتباط میان نسل‌ها دغدغه‌ جدی شهید همدانی

مدیر کل پیشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به فعالیت نظامی و فرهنگی سردار همدانی، گفت: شهید همدانی از سال 70 که هنوز نسل سوم بوجود نیامده بود، برای برنامه های اجتماعی و فرهنگی این نسل برنامه ریزی می کرد.

جواد زمردیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعالیت ها و دغدغه های فرهنگی شهید سردار همدانی اظهار کرد: سردار حسین همدانی از جمله معدود نظامیانی بود که باوجود مسئولیت های متعددی که از بدو پیدایش انقلاب اسلامی در مبارزات قبل از انقلاب اسلامی با گروهک های داخلی و پس از آن در دفاع مقدس داشت، توانست علاوه بر رزم و جنگ، به دغدغه های فرهنگی و اجتماعی رزمندگان نیز توجه نشان دهد.

وی ادامه داد: نکته حایز اهمیت این است که وقتی به خاطرات این شهید نگاه می کنیم، مردم داری و فعالیت های فرهنگی اش مورد توجه قرار می گیرد. از سال 1370 که بنده توفیق فعالیت در کنار ایشان را داشتم، شاهد گسترش و ملی شدن فعالیت های فرهنگی این سردار در کنار فعالیت های نظامی اش بوده ام.

مدیر کل پیشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هچنین افزود: سردار به عنوان یک مدیر استراتژیک به تمامی برنامه های رزمندگان در جامعه نگاه ویژه ای داشت. او می دانست که جنگ تمام شده و مسئله های جدید و متفاوتی در جامعه بوجود آمده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

زمردیان با اشاره به نگاه همه جانبه سردار در سال 70 به مسائل فرهنگی، گفت: تابستان همان سال سردار همدانی در جمعی از که همان رزمندگان قدیم حضور داشتند تاکید کرد ما 8 سال جنگیده ایم و 8 سال است که رهبر انقلاب اسلامی ما را از وجود یک جنگ فرهنگی خبر می دهد، امروز ما با این جنگ مواجه شده ایم و باید برای مبارزه با این جنگ آماده شویم چون از غافله بسیار عقب مانده ایم.

وی با اشاره به اینکه از همان سال 70 سردار همدانی فرآیندهای فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه ویژه ای نشان می داد، گفت: ضرورت توجه و ارتباط میان نسل اول با نسل دوم و سوم، حفظ و نشر حماسه های 8 سال دفاع مقدس، حفظ روحیه، حضور و انسجام رزمندگان در کوران زندگی، نسبت رزمندگان با مسئله های اجتماعی و فرهنگی از مهم ترین دغدغه های این سردار بود.

این مدیر فرهنگی افزود: دغدغه سردار همدانی به موضوع های فرهنگی منجر به تاسیس راه اندازی کانون بسیج جوانان، موسسات فرهنگی آفرینش و میثاق، باغ موزه دفاع مقدس، کنگره بزرگداشت 8 هزار شهید استان، تشکیل کار گروه تدوین نقش استان در انقلاب دفاع مقدس و تشکیل مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت شد.

مدیر کل پیشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: توفیقی که شهید همدانی را به مقام شهادت و عزت ابدی رساند تنها اخلاص این مرد بود. هیچ وقت در نگاه و رفتار این سردار در طول زمان و افزایش فعالیت هایش تفاوتی احساس نکردم و کاش امکان استفاده بیشتر از محضرش را داشتیم.

503

کد خبر: 843737

وب گردی

وب گردی