تاج:امکان دارد بخشی از محرومیت پرسپولیس در CAS بخشیده شود /به پسرم اجازه نمی‌دهم که پایش را در فدراسیون بگذارد

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان از احتمال بخشیده شدن بخشی از محرومیت باشگاه پرسپولیس از فعالیت در فصول نقل‌وانتقالات پیش رو خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی تاج در نشست خبری امروز (شنبه) خود که در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اول از همه ایام محرم را تسلیت می‌گویم و یاد و خاطره ایرج باباحاجی را هم گرامی می‌دارم. موضوع امروز ما بابت رسالتی است که هر چند وقت یک بار نشست خبری بگذاریم تا به سؤالات متعدد که در حوزه فوتبال رخ می‌دهد، پاسخ دهیم. در این نشست‌ها هم مجال پیدا می‌شود که سؤالات پاسخ داده شود و هم اینکه تا کنفرانس بعدی رسانه‌ها درخواست مصاحبه نداشته باشند و ما هم به کارهای جاری می‌رسیم. این نشست‌ها باعث می‌شود به یک یا دو رسانه پاسخ ندهیم تا دیگران ناراحت شوند.

وی در ادامه افزود: یکسری صحبت خودم در خصوص باشگاه‌های بدهکار دارم که مشکل‌آفرین شده است و می‌خواهیم صحبت کنیم و به سمت آینده برویم که شاید برخی صحبت‌ها برای فوتبال ایران تلخ باشد. ماجرای بدهی باشگاه‌ها دو دسته است که برخی رسانه‌ها به اغماض مطرح کرده‌اند که خوب نیست و این از عدم اطلاع کافی آنهاست.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین خاطر نشان کرد: در سال‌های 2013 تا 2015 قانون صدور مجوز حرفه‌ای جدی تر شد. در سال 95 فدراسیون فوتبال از طریق سازمان لیگ تذکر داد و خیلی مسائل را پیشگیری کرد. یکی از ارکان مجوز حرفه‌ای ورزشگاه‌ها هستند که باید نور کافی داشته باشد، VVIP, VIP و ... داشته باشد. ابتدا نگفته بودند ورزشگاه‌هایی که VVIP نداشته باشند نمی‌توانند میزبان باشند و بازی‌ها در آنها برگزار شود، اما به یکباره اعلام کردند ورزشگاه‌هایی که صندلی نداشته باشند نباید میزبان بازی‌ها باشند.

وی ادامه داد: ما باید به تدریج ورزشگاه‌های خود را مجهز کنیم. یک دفعه که نمی‌شود بیاییم همه ورزشگاه‌ها را یک‌جا مجهز و استاندارد کنیم، مگر اینکه کلاً فوتبال را تعطیل کنیم که این هم نمی‌شود. ما در سال 95 با توجه به قوانین نسبتاً راحتی که وجود داشت زودتر از اعلام قوانین توسط AFC این موضوع را متوجه شدیم و کار خودمان را سفت گرفتیم.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به بحث بدهی‌های موجود در باشگاه‌های ایرانی خاطرنشان کرد: بدهی‌های باشگاه‌های ما به دو دسته تقسیم می‌شوند، بدهی‌های گذشته و بدهی‌هایی که قرار است از این به بعد ایجاد شود. ما قوانین را طوری تنظیم کردیم که این را هم مانند بحث ورزشگاه‌ها به تدریج حل کنیم. وجود بدهی‌ها برای باشگاه‌ها دو مشکل بزرگ برای ما ایجاد می‌کرد، اول اینکه بازیکنان بدهکار زیادی در فوتبال ما حضور داشتند که این وجهه خوبی نداشت. ما مسلمان هستیم و اگر عهدی می‌کنیم باید به آن عمل کنیم. ما مکلف هستیم که بدهی‌های خودمان را پرداخت کنیم. اگر نکنیم یکسری مسابقات خودمانی برگزار می‌کنیم که فقط باشگاه‌های خودمان باید با خودمان بازی کنند و تیم ملی هم باید با تیم‌های باشگاهی مسابقه بدهد، آن وقت نه می‌توانیم در لیگ قهرمانان شرکت کنیم و نه در مقدماتی جام جهانی که این هم عملی نیست و وجهه خوبی برای فوتبال ما ندارد. البته خوشبختانه این اتفاقات تاکنون هم رخ نداده است، اما سخت‌گیری‌های ما از بهمن 1395 و دو سه ماه قبل از اعلام قوانین جدید توسط AFC آغاز شد. ما کمیته‌هایی مانند کمیته تعیین وضعیت بازیکنان تشکیل دادیم که مورد تأیید AFC و فیفا هم قرار گرفت.

تاج در مورد وظایف کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال گفت: کمیته تعیین وضعیت دو وظیفه اساسی دارد. یکی نظارت بر نقل‌وانتقالات داخلی و بین‌المللی فوتبال و دیگر حل اختلاف مالی بین باشگاه‌ها و بازیکنان. ما پرونده‌هایی داشتیم که اگر جلوی آنها در همین کمیته تعیین وضعیت گرفته نمی‌شد، چه بسا که یک پرونده دیگر به پرونده‌های‌مان در فیفا اضافه می‌شد. یکی از باشگاه‌هایی ما که با معضل بدهی‌های زیاد در آن مواجه هستیم و من هم نمی‌خواهم در اینجا نام باشگاه را بگویم یک بار حتی برای هیچ از کدام از بازیکنانش استیناف خواهی نکرده است. یعنی بازیکن رفته شکایت کرده است، رأی به مجامع بین‌المللی رفته و به باشگاه اعلام شده است، سپس کمیته انضباطی برای این موضوع رأی داده، اما آن باشگاه باز هم توجه نکرده و حاضر به دفاع از خود در کمیته استیناف نشده است. شاید باشگاه‌های ما متوجه عواقب این کارها نیستند، اما معیار ما قوانین فیفاست. ما به سرعت به سمت اجرای قوانین فیفا و AFC می‌رویم. کمیته تعیین وضعیت بازیکنان شاید خودش در آینده تضمیم بگیرد رأی بدهد و حتی مجبور به کسر امتیاز از تیم‌های باشگاهی شود. در نامه اخیری که از AFC به ما رسیده و الان هم اینجا جلوی من است آنها به بازیکنان شاکی اعلام کردند که ما اظهارات شما را قبول داریم، اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران محل رسیدگی به شکایات شماست. اینها مستقیماً به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرده بودند، اما AFC پرونده را به ما برگردانده است.

وی راجع به صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها توسط فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ما مجوز حرفه‌ای را خودمان به باشگاه‌ها می‌دهیم و قانون آن را در داخل کشور اجرا می‌کنیم، اما اگر مجوز حرفه‌ای را به خلاف به یک باشگاه بدهیم خودمان هم در زیر پا گذاشتن قوانین شریک هستیم. تاکنون کسی به ما نگفته است که برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها چه کار کنیم، اما باز هم این قوانین سفت‌تر می‌شوند. ما اگر به باشگاه‌ها به صورت غیرقانونی مجوز حرفه‌ای بدهیم مسئولیتش با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است، چون AFC و فیفا در این مورد به این دو ارگان مسئولیت مستقیم داده‌اند.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: ما یک شورای حقوقی در فدراسیون فوتبال تأسیس کردیم که پرونده‌های مختلف را مرتباً بررسی می‌کند. همچنین کمیته‌هایی مانند کمیته تعیین وضعیت بازیکنان، اخلاق و استیناف تشکیل شدند تا ما با معضل‌های مختلف در مباحث بین‌المللی مواجه نشویم. ما به ست اجرای قانون صریح، محکم و قاطع می‌رویم، اگر یک نفر بیرون از این دستگاه (فدراسیون فوتبال) بگویند که برای این مسئله سندسازی و مسامحه شده من می‌گویم که نشده است، مشکلات باشگاه‌های ما باید تدریجاً حل شود، اما این تدریج به انتها رسیده است. ما الان لیگ‌مان را با 16 تیم برگزار می‌کنیم، اما اگر تعداد این تیم‌ها کم شد جای هیچ تعجبی ندارد، چون عده‌ای از این باشگاه‌ها نمی‌توانند خواسته‌های AFC را برآورده کنند. این باشگاه‌ها هم از گردونه مسابقات لیگ برتر و هم از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند. امیدوارم این کارها کمک کند که ما با برنامه‌ریزی مدون یک لیگ پویا و کارآمد را داشته باشیم.

تاج با تأکید بر حذف تیم‌هایی که موفق به گرفتن مجوز حرفه‌ای نمی‌شوند از لیگ برتر ادامه داد: اینجا می‌خواهم یک صحبتی با مدیران عامل، نمایندگان مجلس و یکسری از دوستان دیگر داشته باشم که ممکن است براساس مسئویت‌شان پس از حذف یک تیم از لیگ برتر صحبت کنند. با سفارش آنچه بوده تا الان شده است، چون زمان بود، اما الان دیگر زمان نیست. قواقنین AFC و فیفا خاص هستند. تا زمان هست این باشگاه‌ها خودشان سراغ حل مشکلات‌شان بروند. آنها می‌توانند صحبت کرده و مشکلات‌شان را حل کنند. ما نیز همانند خیلی از دوستان معتقدیم که به فوتبال مالیات تعلق نمی‌گیرد، مگر در بحث بازیکنان که آنها هم باید مالیات‌شان را بدهند، اما نه براساس قراردادشان بلکه براساس وجهی که گرفته‌اند نه چیزی که نگرفته‌اند. مالیات همیشه به این شکل پرداخت می‌شود که فرد یا شرکت براساس سود و عملکردشان مالیات پرداخت می‌کنند، اما باشگاه‌های ما سودده نیستند. حداقل من که باشگاه سودده سراغ ندارم و بعید می‌دانم که شما هم سراغ داشته باشید. ما مثل یک تاکسی می‌مانیم که 70 درصد پول‌مان را نمی‌توانیم بگیریم و فقط از 30 درصد آن استفاده می‌کنیم، 70 درصد مفتی سوار می‌شوند و ما هم مکلفیم که سوار کنیم و پولی هم نگیریم و چیزی نگوییم، آنهایی که نگران هستند رفع موانع کنند تا حقوق شناخته‌شده به فوتبال تعلق بگیرد، آن وقت اگر بدهی یا مالیات ماند باشگاه‌ها باید خودشان جدی‌تر برخورد کنند. لیگ ما باید به قدری کوچک شود که فقط آنهایی که توانایی حضور در این رقابت‌ها را دارند، بیایند.

وی در پاسخ به این پرسش که موضوع حق پخش تلویزیونی به کجا رسید و شرایط به چه شکل است، خاطرنشان کرد: گام‌هایی در این زمینه برداشته شده، اما این صحبت‌ها 20 سال است که در حوزه فوتبال تکرار می‌شود و اتفاقی هم رخ نمی‌دهد، اما خوشبختانه این بار موضوع حق پخش تلویزیونی در برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی آمده است. حالا که حق پخش محور قانونی پیدا کرده و به تأیید شورای نگهبان هم رسیده است، باید امیدوارتر باشیم مگر اینکه با عدم اجرای قانون روبه‌رو شویم که آن یک بحث دیگر است. با این حال اگر در این مرحله هم حق پخش تلویزیونی پرداخت نشود مجموعه فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها مقابل دوربین‌های تولید محتوای صداوسیما را می‌گیرند. شاید پخش زنده صورت بگیرد، اما با اینکه علاقه‌ای به جلوگیری از ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها نداریم، ممکن است مقابل دوربین‌های تولید محتوا را بگیریم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که وضعیت باشگاه نفت طلائیه مشخص نیست و امروز هم مهلت قانونی آنها برای رفع مشکلات به پایان می‌رسد و صراحتاً بگوید آیا با این شرایط به باشگاه ذوب‌آهن برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا آمادگی داده شده است یا نه، گفت: با باشگاه ذوب‌آهن صحبتی نکرده‌ایم و این مسئله در اختیار سازمان لیگ است، چون آنها اختیار معرفی تیم‌ها را به لیگ قهرمانان آسیا دارند. با این حال تا جایی که من می‌دانم صحبتی با باشگاه ذوب‌آهن نشده است تا زمان در خصوص این وضعیت سپری شود. با این حال ما در اجرای قانون بسیار جدی هستیم تا وضعیت باشگاه‌ها تعیین تکلیف شود به همین دلیل هم اکنون 370 پرونده در کمیته تعیین وضعیت تشکیل شده است و اگر هم شرایط برای نفت فراهم نباشد باشگاه دیگری برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا جایگزین می‌شود.

تاج درباره اینکه در خصوص مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس جلساتی در فدراسیون فوتبال تشکیل شده و حالا که او می‌گوید مسامحه‌ای صورت نمی‌گیرد، چرا که گفته می‌شود پرسپولیسی‌ها در خصوص تاریخ قرارداد طارمی سندسازی کرده‌اند آیا این شرایط برای باشگاه‌های بزرگ هم قابل اجراست یا با باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس مسامحه خواهد شد، اظهار داشت: ابتدا باید بگویم این امکان وجود دارد که بخشی از محرومیت پرسپولیس در CAS بخشیده شود، چرا که فیفا در رأیی که داده، گفته است تخلف باشگاه پرسپولیس احراز نشده بلکه آنها رأی را با استنباط داده‌اند که در قوانین حقوقی احراز تا استنباط بسیار متفاوت است. در خصوص تاریخ قراردادها نیز این موضوع در دست بررسی است و مهدی طارمی هم امروز به کمیته اخلاق رفته است، چون خود من گفته بودم اگر او به کمیته اخلاق نرود مقابل همه فعالیت‌هایش ورزشی‌اش را می‌گیریم. فکر می‌کنم او امروز به جلسه کمیته اخلاق رفته باشد و ما هم در حال تهیه گزارشی برای رئیس مجمع باشگاه پرسپولیس در این خصوص هستیم. خود من امروز با وزیر ورزش صحبت می‌کردم که او از ما خواست این گزارش با دقت تهیه شود حتی اگر سرعتی در کار نباشد. ما مسئولیت مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را برعهده نداریم و رئیس مجمع آنها وزیر ورزش است، اما شرایط فوتبالی را ما رسیدگی می‌کنیم.

وی در واکنش به این مسئله که چرا تیم ملی مدیر رسانه‌ای ندارد و این مسئله باعث شده ارتباط رسانه‌ها با تیم ملی قطع شود و مسئولان تیم ملی هم شرایط سختی را برای رسانه‌ها رقم زده‌اند، تصریح کرد: این را قبول دارم که کمیته رسانه‌ای تیم ملی را باید به یک نفر که فوتبال را بشناسد و شرایط خوبی هم داشته باشد، بسپاریم. قرار بود امروز با یک نفر در این خصوص جلسه داشته باشم تا به‌عنوان مدیررسانه‌ای تیم ملی معرفی شود و قطعاً این کار ظرف سه چهار روز آینده انجام خواهد شد، چرا که معتقدم باید از تیم ملی اخبار درست منتقل شود، چون اگر اخبار درست منتقل نکنیم خبرسازی صورت می‌گیرد. موضوع سیدجلال حسینی یکی از آن نمونه خبرسازی‌هایی بود که تأسف برانگیز است. من هم از کی‌روش در این زمینه خواهش کردم که کاری کنیم به تیم ملی کمک شود، چون با برنامه‌ریزی خوبی برای جام جهانی آماده می‌شویم و همه چیز روی روال است و برای بخش رسانه‌ای خواهش کردم که یک نفر را بگذاریم. از همین رو یک نفر به زودی معرفی خواهد شد تا کنار تیم ملی باشد. موضوع دیگر درباره تیم ملی هم این است که از کی‌روش خواستم مارکار آقاجانیان کنار تیم ملی فوتبال باشد، چرا که او اکنون مسئولیت تیم‌های پایه فدراسیون فوتبال را به‌عهده دارد. الان هم که بحث این موضوع شد باید برای تیم نوجوانان‌مان هم که امروز اولین بازی‌اش را در جام جهانی انجام می‌دهد، آرزوی موفقیت کنم.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به طرح این موضوع که نقش بامداد میرزایی که یک ایجنت فوتبال است در تیم ملی چیست که در اردوها با رسانه‌ها برخورد دارد و حتی خودش را به‌عنوان مدیر اجرایی تیم معرفی می‌کند، تصریح کرد: بامداد میرزایی برخی مسائل اردویی را در تیم ملی برنامه‌ریزی می‌کند. به طور مثال او اردوی روسیه را فراهم کرده که برنامه‌ریزی خوبی هم داشته است، اما اینکه مدیر اجرایی یا هر کسی چیزی بگوید نیست، چون این فرد هر مسئولیتی که در تیم ملی داشته باشد خود من اعلام می‌کردم. یک حرف شما در خصوص انتخاب مدیر رسانه‌ای درست بود که به‌عنوان رئیس فدراسیون آن را قبول کردم و به زودی یک نفر را انتخاب می‌کنیم، چون یک نفر باید با رسانه‌ها که زحمت بسیار زیادی می‌کشند و قابل احترام هم هستند، ارتباط داشته باشد.

تاج در پاسخ به سؤال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه ماجرای بازگشت شجاعی به تیم ملی چیست و آیا این بازیکن شرایط بازگشت را دارد یا نه، گفت: حالا که از رسانه ملی این سوال را می‌پرسید بگذارید اینگونه پاسخ بدهم، راجع به شجاعی باید بگویم او زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده که غیرقابل انکار است، شجاعی در تمام موفقیت‌های تیم ملی در سال‌های اخیر کنار تیم بوده و فقط در دو بازی آخر تیم ملی را همراهی نکرده است، اما اینکه کسی گفته باشد او را از تیم ملی حذف کنید، این‌طور نیست. من خودم چند بار این را از رسانه ملی شنیدم که چنین چیزی مطرح شده است.

وی ادامه داد: راجع به تیم ملی باید بگویم در فیفا دی که اکنون هم در آن حضور داریم ما دو بازی دوستانه فراهم کردیم که بازی با توگو انجام شد و یک بازی هم با روسیه خواهیم داشتم. در ماه نوامبر هم تلاش می‌کنیم دو بازی دوستانه هماهنگ کنیم و فیفا دی بعدی ما پس از ماه نوامبر در ماه مارس (اسفند و فروردین) است که تلاش می‌کنیم در آن تاریخ هم دو بازی دوستانه داشته باشیم. صحبت‌هایی هم برای انجام بازی‌های دوستانه صورت گرفته است، اما چون به قرارداد نرسیده‌ایم نمی‌توانیم چیزی را اعلام کنیم. ما موضوعی را رسمی اعلام می‌کنیم، اما کسی باور نمی‌کند حالا که چیزی رسمی نشده نمی‌توانیم موضوعی را رسماً اعلام کنیم چون ما رسماً می‌گفتیم بازی با توگو انجام می‌شود، اما برخی می‌گفتند این بازی لغو شده است. من هم گفتم من رئیس فدراسیون هستم و می‌گویم که این بازی برگزار خواهد شد. اگر شما فکر می‌کنید لغو شده ایرادی ندارد. از این قضیه هم بگذریم اما تیم ملی طبق برنامه‌ای که اعلام کردم اردوها را برگزار خواهد کرد تا پس از آن لیگ در نیمه اول اردیبهشت‌ماه به پایان برسد و فکر می‌کنم از 15 اردیبهشت یا یکی دو روز این طرف و آن طرف اردوی نهایی تیم ملی آغاز شود. این اردوی نهایی خواهد بود که تیم ملی خودش را باید به خوبی آماده حضور در جام جهانی کند و کمپ آماده‌سازی‌مان در روسیه را هم رزرو کرده‌ایم، البته فیفا گفته فقط 50 نفر از کادرفنی و بازیکنان می‌توانند به هتلی که فیفا در نظر می‌گیرد بروند، مابقی نفرات اعزامی از جمله میهمان‌ها، تیم رسانه‌ای و مردمی که برای تماشای بازی‌ها می‌روند باید در هتل‌های دیگری اسکان پیدا کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه تکلیف قرارداد حق پخش تلویزیونی سازمان لیگ با سازمان صداوسیما در زمان ریاست عزیز‌الله محمدی به کجا رسید، گفت: ما بعد از آن هم یک قرارداد در زمان ریاست خودم با صداوسیما به مبلغ 23 میلیارد و 500 میلیارد تومان امضا کردیم که این قرارداد به امضای معاون صداوسیما هم رسید، اما اتفاقی رخ نداد. اکنون دوباره در حال مذاکره هستیم که هنوز کاری پیش نرفته، اما با شرایطی که به وجود آمده است این بار امیدوار هستیم.

وی درباره موضوع تبلیغات محیطی نیز گفت: ما با تبلیغات محیطی قرارداد داریم و این کار نیز در حال انجام است، اما این سؤالات مربوط به سازمان لیگ می‌شود، اینجا فدراسیون فوتبال است و سازمان لیگ هم اساسنامه جدا دارد که باید بگویم اساسنامه سازمان لیگ هم از سال آینده جدید خواهد شد. کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در حال بازنگری در اساسنامه سازمان لیگ و برخی کمیته‌های فدراسیون فوتبال است، چون برخی کمیته‌ها حتی آیین‌نامه هم نداشتند، یکی از نمونه‌های آیین‌نامه‌هایی که در حال بازنگری است مربوط به کمیته انضباطی می‌شود که قرار شده این آیین‌نامه طوری تنظیم شود که مسامحه از بین برود و دیگر در خصوص کسر امتیاز، سقوط به لیگ پایین‌تر و ... تعارفی با کسی نداشته باشیم.

تاج خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم که مشکلات حل شود و اگر می‌خواهیم لیگ 16 تیمی قوی داشته باشیم لیگ یک و لیگ دو را سازماندهی کنیم، مسئولان هم باید به فکر رفع موانع باشند. باید مشکلات را بپذیریم، نق نزنیم و خودمان از این مشکلات عبور کنیم، ما باید کار خودمان را انجام بدهیم و حالا اینکه لیگ پخش بشود یا نشود، اهمیتی ندارد، اما حیف است اکنون که فوتبال ما در اوج اقتدار قرار دارد، شرایط و مشکلات به این شکل پیش می‌رود. یک موضوع را هم باید اعلام کنم که فیفا به زودی نامه‌ای را قرار است به فدراسیون فوتبال ارسال کند که این موضوع از سوی من به صورت غیررسمی اعلام می‌شود. این نامه‌ هم در خصوص این است که از نگاه فیفا فوتبال ایران در جایگاه اول دنیا قرار دارد، چون اکنون که ما در رتبه 25 رنکینگ دنیا قرار داریم تنها تیمی هستیم که پنج تیم ملی‌مان راهی رقابت‌های جام جهانی شده‌اند. تیم‌هایی مانند برزیل، آلمان، پرتغال، آرژانتین، بلژیک و... که در بین تیم‌های برتر دنیا هستند، همه تیم‌های‌شان نتوانستند مجوز صعود به جام‌های جهانی نوجوانان، جوانان، فوتبال ساحلی، بزرگسالان و فوتسال را کسب کنند، اما ما تمام مجوزهای صعود را دریافت کردیم، از این حیث تیم ایران از نگاه فیفا تیم اول دنیا محسوب می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به صعود تیم ‌های مختلف ایران در رده‌های پایه به جام جهانی خاطرنشان کرد: فوتبال ما در حال حاضر از این لحاظ در دنیا اول است. این برای اولین بار است که فوتبال ما به چنین توفیقی دست یافته. این حیف است که به دست خودمان این موفقیت‌ها را به‌هم بزنیم. امیدوارم مسئولان دست به دست هم بدهند و این مشکلات را برطرف کنند.

وی در مورد بحث تحقیق و تفحص از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما زیر مجموعه مجلس نیستیم، اما بعضی از دوستان مجلسی اظهارنظرهایی انجام می‌دهند که برای خودمان جای تعجب دارد! البته مجلس شورای اسلامی مخصوصاً فراکسیون ورزش در موضوع حق پخش، مالیات و دخالت نهادهای غیرفوتبالی در فوتبال کمک زیادی به ما می‌کند. باشگاه‌هایی مانند ذوب‌آهن، سپاهان، پیکان و سایپا جزو باشگاه‌هایی هستند که بدهی از آنها سراغ ندارید، اما وقتی صحبت از بدهی، مالیات و اشتباه در فیفا می‌شود فقط اسم چند باشگاه به میان می‌آید که اینها پیشانی فوتبال ما هستند. مجلس هم باید در این زمینه به ما کمک کند.

تاج در مواجه شدن با سؤال خبرنگاری که از او پرسید: «کمی بیشتر در مورد دخالت نهادهای غیرفوتبالی در فوتبال توضیح می‌دهید؟»، فقط به گفتن کلمه «نه» بسنده کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله که گفته می‌شود که فوتبال ایران به خاطر پرونده‌های اخیر تعلیق می‌شود، گفت: عزیزان هیچ چیز فوتبال ایران را تعلیق نمی‌کند، در نامه اخیری که AFC به ما زده کلی از فدراسیون فوتبال و حتی باشگاه استقلال تشکر کردند که برای رفع مشکلات و موانع خود تلاش می‌کنند. اوضاع فوتبال خیلی بد بود، اما الان شیبش ملایم شده است. ما به باشگاه‌هایی که بدهی خارجی دارند اجازه جذب بازیکن خارجی را ندادیم، اما در مورد بازیکنان داخلی وضع فرق می‌کند. برای بدهی‌های داخلی باید یک مجالی بدهند و ما هم تلاش کنیم که این بدهی‌ها معقول شوند. این رقم‌هایی که بعضاً توسط بازیکنان ایرانی گفته می‌شود بدهی واقعی نیست چون 950 یا 800 میلیون تومان بدهی بوده اما باشگاه نیامده که از خود دفاع کند، باید باشگاه‌ها سعی کنند که با بازیکنان بدهکار خود به توافق برسند، اما این پول را باید در هر صورت پرداخت کنند. من هم نمی‌گویم که در فدراسیون فوتبال مشغول صاف کردن بدهی‌های قبلی هستم، چون ممکن است خودم هم بدهی جا بگذارم. ما باید یاد بگیریم اگر اشتباه کردیم، استعفا بدهیم اگر اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم و تاوان آن را بدهیم. بحث بدهی به بازیکنان داخلی هم باید یواش یواش اجرایی شود.

وی با اشاره به جریمه‌هایی که فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته به خاطر دیدارهای مختلف تیم ملی با آن مواجه شده است، یادآور شد: همین امروز من جریمه‌ها را صورت کردم که ببینم اینها از کجا آمده‌اند. بالاترین آن مربوط به جواد نکونام بود. بازیکنان قطر به بچه‌های ما حمله کردند و بچه‌های ما از خودشان دفاع کردند، چه چیز از این متوجه فدراسیون فوتبال است؟! چه چیزی متوجه هواداران ایران است؟! البته در مورد آن بازی قطر بیشتر از ما جریمه شد، در حالی که بازیکنان آنها بچه‌های ما را زدند و بچه‌های ما فقط از خودشان دفاع کردند. در مورد بازی با کره‌جنوبی هم باید بگویم که چه کسی نمی‌دانست که ما می‌خواهیم قبل از بازی عزاداری کنیم، اصلاً می‌توانستیم عزاداری نکنیم؟! شب عاشورا بود و در ایران خیلی‌ها فشار می‌آوردند که بازی برگزار نشود. در این بین بیشترین هجمه‌ها هم روی من بود، اما همه آنها را حلال می‌کنم، چون نگرانی‌شان به جا بود، ولی ما نگرانی را به فرصت تبدیل کردیم. ما یک فیلم 20 دقیقه‌ای از اتفاقات آن بازی تهیه کردیم که دوستان گفتند این فیلم در جاهای مختلف پخش نشود. در نماز جمعه حتی از ما تشکر کردند، اما ما توسط AFC جریمه شدیم.

تاج ادامه داد: در دیدار مقابل چین یک نارنجک بغل گوش داور منفجر کردند و ما خدای‌مان را شکر می‌کردیم که داور بازی را همان جا نیمه‌کاره رها نکرد، چون می‌توانست این کار را انجام دهد و چین را برنده بازی اعلام کند. یکی از سنگین‌ترین جریمه‌های ما در همان‌جا رقم خورد و ما هم نمی‌توانستیم کاری کنیم، لازمه همه اینها داشتن درآمد کافی و انجام هزینه‌ها به شکل درست است، در دیدار مقابل چین هم آن هوادار خاطی را دستگیر و ناظر بازی را متقاعد به ادامه بازی کردیم. یکی دیگر از مشکلات ما برای سعید عزت‌اللهی بود. ما نمی‌توانستیم وسط زمین برای او کاری انجام بدهیم. همچنین یک جای دیگر به خاطر افتادن پرچم کرنر به خاطر باد، ما را جریمه کردند. در دیدار مقابل سوریه دو ساعت پیش از آغاز بازی سرود مذهبی اجرا کردیم و می‌دانستیم که جریمه می‌شویم. به خاطر اتفاقاتی که در آن برهه برای شهید حججی رخ داد، آن مراسم‌ها را ترتیب دادیم، اما با این حال بیشترین جریمه‌مان به خاطر پرتاب بطری آب بود.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد آینده کاری کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران گفت: کی‌روش که قطعاً تا جام جهانی هست، بعدش هم باید ببینیم توافق‌مان به چه شکلی پیش می‌رود. من روز گذشته دو سه ساعت با کی‌روش جلسه گذاشتم و مفصل با یکدیگر صحبت کردیم. فکر می‌کنم به مسیری می‌رویم که بتوانیم جواب سؤال‌ها در مورد کارلوس کی‌روش را بدهیم. کی‌روش مربی فهیمی است و به فوتبال ایران خدمت کرده. فوتبال ما با کی‌روش از فردگرایی نجات یافته و وضعیتش خوب است. چمن شماره دوی کمپ تیم ملی هم کارهای هیتینگش را انجام دادیم و بعد از آن شروع به کاشتن چمن می‌کنیم تا یک کمپ آبرومند داشته باشیم.

تاج با اشاره به وضعیت فوتسال ایران در ماه‌های گذشته و بحث میزبانی ایران از جام جهانی فوتسال خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم میزبانی جام جهانی 2020 را در اختیار بگیریم، اما من شخصاً خیلی امیدوار نیستم، البته ما در این حوزه کارهای خوبی را انجام دادیم و حالا می‌خواهیم جام باشگاه‌های جهان را در اصفهان برگزار کنیم. فیفا به صورت شفاهی با این موضوع موافقت کرده و به زودی به صورت کتبی آن را به ما اعلام خواهد کرد. در اصفهان همچنین قرار است مسابقات بهترین‌های فوتسال دنیا را برگزار کنیم که از کشورهایی مانند روسیه و آرژانتین برای حضور در آن دعوت کردیم. همچنین دو دیدار رفت و برگشت با برزیل خواهیم داشت که سعی می‌کنیم فضای مناسبی را برای فوتسال تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی آتا در دیدارهای اخیر تیم ملی کمک زیادی به فدراسیون فوتبال کرده است، یادآور شد: شرکت آتا به‌عنوان همیار تیم ملی در سفرهای خارجی کمک زیادی به ما کرده است، این شرکت پروازهای چارتر رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد که جا دارد از آنها تشکر کنم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شما همراه تیم ملی به روسیه خواهید رفت یا خیر، تصریح کرد: من به روسیه نمی‌روم، اما تلاش می‌کنم همراه تیم نوجوانان به هند بروم که دو ملاقات با مسئولان فیفا در هند را هماهنگ کرده‌ام.

تاج در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا فدراسیون فوتبال بدهی مالیاتی دارد یا خیر، گفت: اگر از من بپرسید می‌گویم فدراسیون بدهی مالیاتی ندارد، اما اداره دارایی می‌گوید فدراسیون بدهی مالیاتی دارد. من می‌گویم نداریم چون مشمول پرداخت مالیات نیستیم، اما آنها معتقدند که فدراسیون فوتبال باید مالیات بدهد. حالا اینکه مقدار این بدهی چقدر است از همان اداره دارایی بپرسید! به نظر من فدراسیون فوتبال سودده‌ نیست و مشمول پرداخت مالیات قرار نمی‌گیرد، حتی سازمان لیگ هم مشمول پرداخت مالیات نیست. ما برای پرداخت پاداش 18 تیم ملی‌مان و داوران با مشکل مواجه هستیم، برای سفر به کره یک میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه کردیم، الان هم سه تیم ملی ما خارج از کشور هستند، چهار تیم‌مان هم در ایران تمرین می‌کنند، در پنج رده در جهان اول هستیم، البته وقتی ما این را می‌گوییم خیلی‌ها می‌گویند که خالی‌بندی است اما ما که نگفتیم فیفا در سایتش گذاشته است، در هر حال درآمد ما به اندازه هزینه‌هایمان نیست، چون بدهی بخش لاینفک فوتبال شده است. به نظر من حتی رسانه‌های ورزشی هم بدهکار هستند!

وی در مورد عملکرد کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال گفت: ما می‌خواهیم این کمیته بازاریابی را به سازمان اقتصادی تبدیل کنیم. قرار است چهار سازمان داشته باشیم که از جمله آنها سازمان تیم‌های ملی، سازمان فوتسال و سازمان لیگ است.

رئیس فدراسیون فوتبال به تمجید از عملکرد سازمان صداوسیما پرداخت و یادآور شد: باید یک تشکر ویژه از مسئولان صداوسیما داشته باشم. امروز صبح دیدم که آنها تلاش می‌کنند مسابقات تیم نوجوانان را پخش کنند. آنها برای این کار باید یک رقم سنگینی به شرکت beIN SPORTS در قطر بدهند، حتی رئیس سازمان صداوسیما به من گفت اگر شما بودید این مبلغ را پرداخت می‌کردید؟ که من هم گفتم نمی‌دانم! نتوانستم با قاطعیت بگویم آن مبلغ را پرداخت می‌کردم، چون واقعاً پول سنگینی است.

تاج خبر از شکایت فدراسیون فوتبال از دو شرکت مختلف را داد و گفت: ما از شرکت ایران نوین شکایت کردیم، دادگاه هم آنها را محکوم کرده است اما مسئولان این شرکت همچنان طفره می‌روند. همچنین از شرکت فتاب شکایت کردیم و پرونده به بحث داوری رفته است. در هر صورت بخش بازاریابی ما باید قوی‌تر از اینها کار کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا پرداخت غرامت توسط فدراسیون فوتبال به شرکت جیووا را تأیید می‌کنید یا نه؟»، گفت: من این موضوع را تأیید نمی‌کنم.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد تعداد تیم‌های صعودکننده و سقوط‌کننده از لیگ برتر گفت: در ابتدا باید بگویم احتمال تغییرات در هیئت رئیسه سازمان لیگ وجود دارد. بحث 2.5 تیم را سازمان لیگ ارائه کرده است و به احتمال قوی اجرایی می‌شود.

تاج در مورد کمپ تیم‌های ملی گفت: هزینه کمپ تیم‌های ملی با فدراسیون فوتبال است که این هزینه هم خیلی کمرشکن و طاقت‌فرساست. ما قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستیم. اگر این هزینه‌ها را برای کمپ تیم‌های ملی انجام نمی‌دادیم، می‌توانستیم اردوهای خیلی بیشتری بگذاریم و تجهیزات پیشرفته‌ای را هم برای تیم‌های ملی‌مام فراهم کنیم. ما الان در حال آماده‌سازی یک ساختمان اداری شیک هستیم که فدراسیون فوتبال به آنجا برود و شما هم از این معضل ترافیک مقابل فدراسیون راحت شوید.

وی در مورد وجود شبهاتی مبنی بر همکاری پسرش با پسر محمدرضا داورزنی در وارد کردن کفپوش به کشور گفت: اصلاً پسر آقای داورزنی مسئول این موضوع نیست. پسر من هم اصلاً فرد اقتصادی نیست. من حتی به پسرم اجازه نمی‌دهم که پایش را در فدراسیون فوتبال بگذارد، او چنین جرأتی ندارد. برای آوردن کفپوش به کشور فدراسیون فوتبال با یک شرکت سوئیسی قرارداد امضا کرده است.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «دیدار ایران و توگو با استقبال چندانی از سوی هواداران روبه‌رو نشد، فکر نمی‌کنید اگر این بازی را در شهرهای مختلف برگزار می‌کردید، بازخورد بهتری داشت؟»، تصریح کرد: باید روی این موضوع فکر کنیم. ما قیمت بلیت بازی مقابل توگو را 23 هزار تومان قرار دادیم که طبیعی است. یک نفر از من پرسید که چرا بلیت این بازی گران شده، گفتم فوتبال هزینه دارد و ما باید از یک جایی این هزینه‌ها را تأمین کنیم. دوستان به ما می‌گویند که باید براساس قوانین جهانی فدراسیون را اداره کنیم و برای همین هم مجبوریم به بحث بلیت‌فروشی روی بیاوریم. از هفته نهم بلیت‌فروشی به باشگاه‌ها تعلق می‌گیرد و 100 درصد پول بلیت‌فروشی به آنها می‌رسد و حالا باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم خودشان قیمت بلیت را تعیین می‌کنند.

تاج در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «شما که عضو هیئت رئیسه فوتسال AFC شدید، چه کارهایی برای فوتبال ایران انجام دادید؟»، گفت: عضویت من در آنجا اصلاً ربطی به این موضوع ندارد. اعضا نمی‌توانند برای کشورشان کاری انجام بدهند و برنامه‌ریزی در مورد مسابقات برعهده آنهاست. این مسائل نه به من و نه به سایر اعضا، ربطی ندارد، فقط در دوره قبل من احساس کردم که فوتسال‌مان وضعیت خوبی دارد و پیشنهاد انجام مسابقات بین قاره‌ای در فوتسال را دادم.

602

کد خبر: 843848

وب گردی

وب گردی