ضرر اقتصادی سرسام آور اروپا از تحریم روسیه

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد وضع تحریم‌ها علیه روسیه برای اتحادیه اروپا میلیاردها یورو هزینه به همراه داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، نتایج تحقیق «موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش» نشان می‌دهد تحریم‌ها علیه روسیه که 3 سال گذشته وضع شده اند برای اتحادیه اروپا میلیاردها یورو هزینه در بر داشته است.

این تحقیق که به درخواست پارلمان اروپا انجام و نتایج آن روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد صادرات از اتحادیه اروپا به روسیه از سال 2014 تاکنون، هر سال 15.7 درصد کاهش یافته است. نزدیک به 40 درصد از این کاهش صادرات به دلیل تحریم‌ها بوده است.

در نتیجه این جریمه‌ها، روسیه جایگاه خود به عنوان چهارمین شریک تجاری بزرگ اتحادیه اروپا را از دست داد. اکنون روسیه پس از آمریکا، سوئیس، چین و ترکیه در رتبه پنجم در میان شرکای اقتصادی این اتحادیه قرار گرفته است .

بر اساس محاسبات این موسسه، صادرات از اتحادیه اروپا به روسیه از 120 میلیارد یورو در چهار سال گذشته، به 72 میلیارد یورو در سال 2016 رسیده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌‎دهد قبرس در این میان بیشترین خسارت را متحمل شده است به طوری که در دو سال گذشته، صادرات از این کشور به روسیه 34.5 درصد کاهش یافته است. همچنین، به دلیل این تحریم‌ها، 23.2 درصد صادرات یونان به روسیه کاهش یافت. صادرات کالاها از کرواسی به روسیه نیز با کاهشی 21 درصدی مواجه شده است.

این موسسه اعلام کرد صادرات کالاها از اتریش به روسیه نزدیک به 10 درصد (معادل 1 میلیارد یورو) کاهش یافته است. صادرات از لهستان و انگلیس به روسیه نیز هرکدام 3 میلیارد یورو کاهش یافته است.

محققان اعلام کرده اند این تحریم‌ها در سال نخست، بیشترین تاثیرات مخرب را بر جای گذاشتند و «در مساله در نظر گرفتن کشور جایگزین برای روسیه پیشرفت چندانی صورت نگرفته است.»

در سال 2014 و به دلیل اتهام دخالت روسیه در درگیری‌ها در شرق اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرد. این تحریم‌ها بخش مالی، انرژی و دفاعی روسیه را هدف قرار داد و محدودیت‌هایی نیز برای مقامات دولتی، تاجران و دیگر شخصیت‌های روس وضع کرد.

مسکو نیز با تحریم صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی و مواد خام برای کشورهایی که به تحریم‌های ضدروسی پیوستند، به این امر واکنش نشان داد. از آن هنگام، هر دو طرف این تحریم‌ها را به طور فزاینده‌ای گسترش داده اند.

کد خبر: 843900

وب گردی

وب گردی