حمایت وزارت بهداشت از پژوهش های مروج فرهنگ ایثار و شهادت

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران، نقش جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس را بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: دوران دفاع مقدس برای کشور، دورانی تکرارنشدنی بود زیرا همه با خلوص، جان خود را کف دست گذاشتند و از آب و خاک ایران در مقابل کل دنیا دفاع کردند.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد هادی موسوی در گفتگو با خبرنگار وبدا و در تشریح برنامه های این دفتر به تدوین دستورالعمل رسیدگی به امور ایثارگران و ابلاغ آن به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: اصلی ترین اهداف این دستورالعمل، اعتلا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ایجاد بانک اطلاعاتی ایثارگران، تجلیل و تکریم از آنها، توانمند سازی ایثارگران از نظر ارتقای علمی و استفاده از توان آنها در حوزه های مدیریتی و ارائه خدمات شایسته به ایثارگران بود.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی ایثارگران در وزارت بهداشت، اظهار داشت: کمیته های ایثارگران نیز در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شد و در همه واحدها نیز رابط ایثارگران، مشخص شده است. اولین جلسه شورای عالی ایثارگران با حضور وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه، مسئول بسیج و سه تن از ایثارگران برگزار شد و مصوبه های بسیار خوبی به همراه داشت.

موسوی یادآور شد: وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه های اجرایی فعال در دوران دفاع مقدس، در نمایشگاه-موزه تبیین و ارائه اقدامات دولت در دوران دفاع مقدس در محل نمایشگاه های دائمی تهران حضور پیدا کرد و این نمایشگاه هنوز هم فعال است و علاقه مندان می توانند گوشه هایی از خدمات وزارت بهداشت در آن دوران را از نزدیک مشاهده کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران در ادامه با بیان این که در دولت یازدهم وزیر بهداشت به طور منظم به دیدار خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران رفت و از آنها تقدیر کرد، گفت: توجه دکتر هاشمی به خانواده های شاهد و ایثارگر، بسیار ویژه است زیرا آنها سرمایه های اصلی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

موسوی با اشاره به راه اندازی سامانه ایثارگران در مجموعه وزارت بهداشت، گفت: ایثارگران وزارت بهداشت با ورود به این سامانه و وارد کردن کد ملی خود می توانند اطلاعات و سوابق خود را مشاهده کنند. همچنین در این سامانه اخبار دفتر شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت بارگذاری می شود.

وی تصریح کرد: امور ایثارگران دانشجویان و کارمندان در دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت با همدیگر ادغام شدند تا اقدامات موازی حذف و امور یکپارچه شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران نقش جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس را بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: دوران دفاع مقدس برای کشور، دورانی تکرارنشدنی بود زیرا همه با خلوص، جان خود را کف دست گذاشتند و از آب و خاک ایران در مقابل کل دنیا دفاع کردند.
موسوی تصریح کرد: اگر می خواهیم کشور پیشرفت کند باید همان روحیات بسیجی، انقلابی و بدون هیچ چشمداشتی همچنان وجود داشته باشد. جامعه پزشکی نیز مانند سایر اقشار نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشتند. بسیاری از پزشکان با حضور خود در جبهه ها، جان بسیاری از رزمنده ها را نجات داده و تجربیات بسیار گرانبهایی را کسب کردند و بسیاری از پزشکان نیز در آن دوران، جانباز و شهید شدند.

وی اضافه کرد: گروههای پزشکی کشور در بیمارستانهای صحرایی در خط مقدم جبهه ها حضور فعال داشتند و هر زمان که به وجود جامعه پزشکی نیاز باشد، حضور فعال خواهند داشت و در حال حاضر هم پزشکان ایرانی در جبهه های مقاومت در عراق و سوریه، به صورت داوطلبانه و مشتاقانه حضور پیدا می کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگر در خصوص لزوم ثبت و مستندسازی آثار و خدمات دوران دفاع مقدس و شناساندن آن به نسل های بعدی، گفت: در برنامه ششم توسعه، بسیاری از دستگاه های اجرایی مانند وزارت بهداشت، علوم و آموزش و پرورش تکلیف پیدا کردند که اقداماتی را در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام دهند.

موسوی تاکید کرد: وزارت بهداشت از پژوهش ها و پایان نامه هایی که با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام شود، حمایت می کند. در حوزه ایثار و شهادت در حوزه سلامت، پروژه ها و طرح های تحقیقاتی زیادی با موضوعاتی مانند بیماران شیمیایی، معلولیت ها و بررسی جانبازان قطع نخاعی می تواند انجام شود که کاربردی باشد.

کد خبر: 843938

وب گردی

وب گردی