گوترش: در برخورد با تنش های  شبه جزیره کره راه حل نظامی جواب نمی دهد

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد مسئله کره شمالی راه حل نظامی ندارد و باید از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مصاحبه با این شبکه تصریح کرد کره شمالی هیچ راه حل نظامی ندارد.

او در واکنش به توئیت‌های دونالد ترامپ و یأس وی از برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت: به اعتقاد من، بسیار اهمیت دارد که وحدت شورای امنیت حفظ شود تا همه کشور‌ها دور هم متحد باشد. به نظر من تحریم‌ها علیه کره شمالی گامی بسیار مهم بودند. این وحدت از یکسو باعث وارد شدن فشار بسیار زیاد به کره شمالی خواهد شد که لازم است این فشار ادامه یابد و از سوی دیگر باعث می‌شود که احتمال و فرصت تماس دیپلماتیک افزایش یابد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «من معتقدم که هیچ راه حل نظامی برای این بحران (کره شمالی) وجود ندارد. راه حل نظامی ویرانگر خواهد بود. من معتقدم که فرصت ناشی از وحدت در شورای امنیت باید مغتنم شمرده شود و باید یک تماس دیپلماتیک موفق داشته باشیم.»

گوترش در بخشی دیگر از این مصاحبه، درباره تغییرات آب و هوایی گفت: وقتی اقیانوس‌ها گرم‌تر می‌شوند میزان تبخیر آب بالا می‌رود و به همین علت بخار آب بیشتری در هوا وجود خواهد داشت و باعث باران‌های سنگین‌تر و شدیدتر خواهد شد. وقتی یک توفان از روی اقیانوس عبور می‌کند، شدت آن هم بیشتر می‌شود و زمانی که به خشکی می‌رسد پیامد‌های ویرانگری خواهد شد که شاهدش بودیم یعنی توفان به جای آنکه در روی اقیانوس از بین برود، شدت آن بیشتر می‌شود. کاملا روشن است که آب و هوای گرم‌تر به معنی توفان‌های بیشتر و ویرانگر‌تر خواهد بود. ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم و جلوی این توفان‌ها را بگیریم.

او همچنین تاکید کرد: باید درباره اجرای توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس اطمینان حاصل کنیم. همچنین، چون توافقنامه آب و هوایی پاریس کفایت نمی‌کند، افزایش تعهدات همه کشور‌های جهان لازم است.

کد خبر: 844046

وب گردی

وب گردی