کشتی های صیادی در سواحل جنوب؛ ایرانی و دارای مجوز هستند

یک مقام سازمان شیلات، صید آبزیان توسط کشتی ها و شناورهای چینی را رد کرد و گفت: در حال حاضر تمام کشتی های صیادی فعال در آب های تحت حاکمیت ایران، مالکیت ایرانی دارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاپور کاکولکی، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات اعلام کرد: کشتی های صیادی در سواحل جنوب کشور با دریافت گواهینامه ثبت از سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین مجوز صید از شیلات به فعالیت صید در چارچوب مقررات مشغولند و خبر وجود شناورهای چینی در صیادی ایران کاملا غیر مستند است.

او افزود: صید این کشتی ها برای گونه فانوس ماهیان است، که دارای سایز کوچک حداکثر هفت سانتی متر با وزن چهار تا پنج گرم و عمر کوتاه حدود یکسال هستند، به صورت گله ای و در حجم زیاد در مناطق عمیق بیش از ۲۰۰ متر زیست می کنند و از این رو امکان صید این ماهی با شناورهای کلاس لنج و قایق (صیادان سنتی) که جامعه بهره بردار سنتی را تشکیل می دهد وجود نداشته و تداخل با صید خرد ندارد و تنها به روش صید ترال میان آبی توسط کشتی های توانمند با برداشت از آب های عمیق امکان پذیر است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اضافه کرد: با توجه به بیولوژی این آبزی و عمر کوتاه در صورت عدم برداشت به طور طبیعی از بین خواهند رفت.

کاکولکی درباره ذخیره فانوس ماهیان تصریح کرد: ذخیره این ماهیان نزدیک به ۵۰ سال پیش در دریای عمان شناسایی و طی اقدامات موثر و صرف هزینه هایی در طول این سال ها ذخایر ارزیابی و تکنولوژی صید از آب های عمیق شناسایی شده است.

او ادامه داد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ذخیره فانوس ماهیان حدود ۲.۳ میلیون تن و حداکثر میزان مجاز قابل برداشت آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در هر سال است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: امروزه کمتر از ۱۰ درصد از میزان مجاز قابل برداشت، توسط کل کشتی های فعال برداشت می شود.

او اذعان داشت: برنامه توسعه بهره برداری از این ذخایر از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی سازمان شیلات است که اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی را نصیب کشور می کند.

کاکولکی با بیان اینکه تجهیزات نظارتی مانند سیستم کمترل از راه دور VMS واف لاین بر روی تمام کشتی ها نصب است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با نظارت دقیق بر تخلیه، پایش مستمر تمام کشتی ها صورت می گیرد و با کوچکترین تخلف برابر ضوابط و مقررات برخورد می شود.

چندی قبل برخی رسانه‌ها از حضور کشتی‌های چینی در آب‌های هرمزگان خبر داده بودند و به تدریج این مساله در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی هم مطرح شد که کشتی‌های چینی در آبهای جنوب ایران صیادی می‌کنند.

401

کد خبر: 844128

وب گردی

وب گردی