سلگی: توسعه دیپلماسی فرهنگی رویکرد غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت  است

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:  براساس رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توسعه تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی با دیگر کشورهای جهان برنامه‌هایی را برای معرفی محصولات فرهنگی کشورمان در این نمایشگاه ترتیب داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز نشست خبری تشریح برنامه‌های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت صبح امروز 16 مهرماه در موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمد سلگی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال از تاریخ 19 تا 23 مهرماه برگزار می‌شود و براساس رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توسعه تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی با دیگر کشورهای جهان برنامه‌هایی را برای معرفی محصولات فرهنگی کشورمان در این نمایشگاه ترتیب داده‌ایم.

وی افزود: غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه فرانکفورت شامل سه بخش مستقل بزرگسال، کودک و غرفه ویژه طرح گرنت ترتیب داده شده است. در بخش اصلی غرفه بزرگسال شامل 5 بخش: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و در بخش بزرگسال 16 ناشر فعال کشور در غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت حضور فعال دارند همچنین دو آژانس ادبی در بخش ناشران بزرگسال به معرفی آثار ایرانی می‌پردازند.

**معرفی 300 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان در غرفه ایران

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بخش کودک سالن مجزایی ترتیب داده شده و 300 عنوان کتاب از 50 ناشر داخلی در این نمایشگاه ارائه می‌شود. مدیریت این بخش برعهده انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان است البته چند ناشر مستقل و آژانس ادبی در این بخش حضور دارند و اقداماتی در معرفی این آثار به زبان‌های مختلف انجام داده‌اند تا زمینه آشنایی نویسندگان ایرانی با ناشران خارجی صورت گیرد.

**تقدیر از فریبا وفی در غرفه ایران

سلگی ادامه داد: بحث نویسندگان مهمان هر ساله از تعدادی نویسندگان برجسته که برگزیده جشنواره‌های داستانی و ادبی هستند امسال نیز دعوت شده است که این افراد شامل:فریبا وفی (منتخب بنیاد لیتپروم به عنوان بهترین نویسنده زن خارجی آلمان)؛محمود برآبادی (انجمن نویسندگان کودک و نوجوان)؛رویا مکتبی فرد (انجمن نویسندگان کودک و نوجوان)؛جعفر شیرعلی نیا (مجمع ناشران انقلاب اسلامی)؛شیوا مقانلو (انتشارات شمع و مه)؛غلامرضا امامی (شخصی)؛ نسیم مرعشی (شخصی) و همچنین مهسا هدایتی با عنوان تصویرگر منتخب در غرفه ایران حضور دارد.

وی از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه فرانکفورت برگزاری نشست در فضای داخلی و همچنین خارج از غرفه محل برگزاری این نمایشگاه خبر داد و افزود: در سالهای گذشته در جوانب تعامل با دیگر کشورها امسال نیز قصد داریم فعالیتهای پذیرش میهمان در نمایشگاه کتاب خودمان را ادامه دهیم و در این زمینه سعی در ادامه تعاملات با سایر کشورها هستیم.

سلگی در رابطه با بحث طرح گرنت اظهار کرد: در زمینه دیپلماسی فرهنگی بحث گرنت ظرفیتی را برای معرفی آثار داخلی به زبان‌های دیگر صورت داده و این طرح با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی آغاز شده. دبیرخانه این طرح از سه ماه قبل کار خود را برای نمایشگاه فرانکفورت آغاز کرده و در این نمایشگاه با ارائه نشست‌های مختلف سعی در معرفی آثار منتخب ایران به سایر ناشران انجام می‌شود.

وی افزود: امسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت توجه بیشتری به ناشران خارجی داریم تا با حمایت این ناشران بتوانیم زمینه ارتباط ناشران خودمان را با سایر کشورها ایجاد کنیم و در معرفی آثارمان محدودیتی موضوعی نداریم و اولویت ما برای معرفی آثارمان به دیگر ناشران بر ادبیات معاصر، هنر، اسلام شناسی، کتاب‌های کودک و نوجوان است.

در ادامه این نشست امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از 90 نمایشگاه بزرگ در دنیا انجام فعالیت می‌کنند نمایشگاه کتاب فرانکفورت از مهمترین این نمایشگاه‌هاست که از 1949 فعالیت خود را آغاز کرده است و امثال از تاریخ 11 تا 15 اکتبر برابر با 19 تا 23 مهرماه سال جاری برقرار است.

وی افزود: این نمایشگاه 192 هزار متر مربع است و با توجه به مساحت 130 هزار متر مربعی نمایشگاه کتاب تهران می‌توان گفت: نمایشگاه کتاب تهران از نظر مساحت دومین نمایشگاه بزرگ دنیا محسوب می‌شود.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی اظهار کرد: امسال کشور فرانسه میهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت است و 134 نویسنده از این کشور در فضای 2 هزار و 500 متر مربعی غرفه فرانسه حضور دارند و می‌توان گفت حدود 85 کشور در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کردند.
شهرام نیا گفت: در چهار سال اخیر رویکرد حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت به صورت غرفه ملی بوده و ناشران حضور کمتری در غرفه ایران داشتند ولی امسال در غرفه 210 متری که به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شده است سعی شده در معرفی آثار و ناشرین به سایر کشورها اقداماتی صورت گیرد.

**حضور 16 ناشر داخلی در غرفه ایران

وی اظهار کرد: 16 ناشر در غرفه بزرگسال با حمایت اتحادیه ناشران و کتاب فروشان از جمله انتشارات فرهنگ معاصر، ققنوس، ثالث، نگاه، مروارید، قرمز، پیدایش، ایران شناسی، شمع و مهر، عصر گویش، کتاب الکترونیک ایران، خانه هنرمندان، خانه فرهنگ و هنر گویا، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات نحل و مجله printed in iran و انتشارات کامل در این غرفه حضور دارند و همچنین آژانس ادبی پل و تماس در غرفه بزرگسال حضور دارد.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی در بحث گرنت اظهار کرد: سال گذشته طرح گرنت در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد و امسال با تغییراتی در این نمایشگاه انجام می‌شود و امیدواریم گرنت به جهانی شدن کتاب ایرانی کمک کند .

وی همچنین برنامه‌های دیگر غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی از آثار تازه ایرانی خبر داد و گفت: رونمایی از کتاب راهنمایی معماری ایران، از دوره صفوی تا انقلاب اسلامی، رونمایی، نقد و بررسی ترجمه آلمانی کتاب عثمانی‌ها و وهابی‌ها تالیف سیدعلی موجانی، رونمایی از کتاب‌های شمع و مه، اهداء جایزه به خانم وفی از طرف بنیاد لیتپروم و رونمایی از اثر استاد فرشچیان از جمله برنامه‌های فرهنگی غرفه ایران طی روزهای برپایه نمایشگاه است.

شهرام نیا اضافه کرد: در نظر داشتیم مدیرعامل نمایشگاه فرانکفورت آقای یورگن باس در غرفه ایران حضور داشته باشد که این دعوت قطعی شده است و در زمینه همکاری‌های دو جانبه قطعاً صحبت‌هایی صورت خواهد گرفت. همچنین امسال سعی کردیم با حضور غرفه کشور ایتالیا، صربستان، چین و اتحادیه ناشران صربستان حضور داشته باشیم.

در پایان این نشست امیر مسعود شهرام نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌های غرفه ایران در جز کاتالوگ برنامه‌های کلی نمایشگاه فرانکفورت قید شده یا خیر ابراز کرد: امسال به دلیل برنامه ریزی زودتر 30 برنامه از ایران در بخش رویدادهای فرهنگی نمایشگاه فرانکفورت عنوان شده است و در بخش کلوپ تجاری دیدارهای حرفه‌ای خوبی میان ناشران کشورمان با سایر ناشرین پیش‌بینی شده است و 300 ناشر از آژانس‌های ادبی فعال در این کلوپ تجاری حضور دارند.

شهرام نیا در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت طرح گرنت در نمایشگاه فرانکفورت اظهار کرد: طرح گرنت به تنهایی نمی‌تواند خود دست به بازاریابی بزند و یک برگ برنده در دست ناشرین ایرانی است که بتوانند با معرفی خود به سایر ناشرین مستقیماً بتوانند با طرف‌های خارجی مذاکره کنند و تنها می‌توانند مسیر قراردادها را تصحیح کنند.

502

کد خبر: 844137

وب گردی

وب گردی