الزام دانشگاه ها به اجرای حداقل 6 کرسی آزاد اندیشی در طول سال تحصیلی

محمدرضا فراهانی پس از ابلاغ شیوه نامه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: کرسی های آزاداندیشی با حضور اهالی اندیشه می تواند فضای اندیشه ورزی را در دانشگاه ها ایجاد کند و این یکی از رسالت های دانشگاه ها است.

محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز گفت: توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها ما را ملزم به ابلاغ شیوه نامه ای برای هرچه بهتر و با کیفیت برگزار شدن آن کرد.

وی از عدم اجرای کرسی های آزاد اندیشی دانشجویی آنگونه که مورد انتظار مسئولان دانشگاهی بود، ابراز تاسف کرد و افزود: در کرسی های آزاد اندیشی مطالب مطرح شده از سوی دانشجویان در یک فضای آزاد شکل می گیرد، بنابراین نباید مشکلی برای دانشجویان به خاطر اظهاراتشان پیش آید.

فراهانی با اشاره به برنامه ریزی های عملیاتی وزارت بهداشت از دو سال گذشته و الزام انجام برنامه های مصوب هیأت امنا، گفت: کرسی های آزاد اندیشی جزو برنامه ریزی های عملیاتی نبود با تدوین این شیوه نامه و ابلاغ آن به دانشگاه های علوم پزشکی کشور، آن را عملیاتی کردیم.

معاون وزیر بهداشت ورود این وزارتخانه در اجرای کرسی های آزاد اندیشی را برای تسهیل روند برگزاری این کرسی ها دانست و اظهار داشت: در این شیوه نامه تمام حوزه هایی که دغدغه امروز دانشجویان و جامعه که احتیاج به روشنگری دارد احصاء و به عنوان پیشنهاد به دانشگاه ها ارائه شده است.

محمدرضا فراهانی در خصوص الزام دانشگاه ها بر اجرای حداقل 6 کرسی آزاد اندیشی در طول سال تحصیلی گفت: دانشگاه ها چگونگی اجرای برنامه های ابلاغی را در سامانه ای ثبت می کنند و ما در ستاد آنها را رصد کرده و عملکردشان را ارزیابی کنیم. ارزیابی دانشگاه ها خود انگیزه ای برای کسب امتیاز مثبت است و پیش بینی می شود مسئولان مربوطه در اجرای شیوه نامه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تلاش کنند.

وی با بیان این نکته که گاهی دانشجویان پس از اظهارات در کرسی های آزاد اندیشی مورد مواخذه قرار می گرفتند، گفت: مطالبی که دانشجویان در این کرسی ها بیان می کنند نباید مستند شود و له یا علیه دانشجو مورد استفاده نهادها قرار گیرد.

فراهانی درباره کیفیت اجرای این کرسی ها گفت: فرم هایی برای نظرسنجی و ارزشیابی این کرسی ها و برگزارکنندگان آنها پیش بینی شده است که دانشجویان نظر خواهند داد و این فرآیند می تواند به اجرای بهتر کرسی ها در آینده کمک کند.

مشاور وزیر بهداشت وظیفه دانشگاه را تولید دانش و آگاهی بخشی عنوان و تاکید کرد: کرسی های آزاداندیشی با حضور اهالی اندیشه می تواند فضای اندیشه ورزی را در دانشگاه ها ایجاد کند و این یکی از رسالت های دانشگاه ها است.

به گزارش ایسکانیوز این شیوه نامه در ۱۰ ماده تدوین شده که راهنمای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ است و از یکم مهرماه سال جاری لازم الاجرا است.

کد خبر: 844164

وب گردی

وب گردی