اردن به آوارگان سوری کمکی نمی کند

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر خارجه اردن اعلام کرد که ارسال کمک های ضروری به آوارگان اردوگاه الرکبان واقع در مرزهای مشترک اردن - سوریه باید از خاک سوریه صورت بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فرانس پرس، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در جریان دیدارش با سفیران اتحادیه اروپا گفت: ارسال کمک به ده ها هزار آواره سوری سرگردان در اردوگاه الرکبان باید از طریق خاک سوریه صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: شرایط میدانی سوریه در حال حاضر اجازه می دهد که کمک های لازم به این اردوگاه از داخل خاک این کشور ارسال شود. ساکنان اردگاه الرکبان شهروندان سوری هستند که در خاک کشورشان زندگی می کنند، از این رو سوریه و محافل بین المللی مسئول رسیدگی به آنان هستند ، نه اردن. این مساله باید راه حلی سوری داشته باشد نه اردنی.


الصفدی ادامه داد: اردن به هیچ وجه اجازه نمی دهد که آوارگان از اردوگاه الرکبان وارد این کشور شوند. همچنین هیچ مکانیزمی برای تعامل با این مساله را نمی پذیرد. مساله ای که ممکن است در آینده برای حل و فصل آن، مسئولیتی بر اردن تحمیل شود.


وزیر خارجه اردن تاکید کرد: اردن که بیش از حد ظرفیت و توان خود پذیرای آوارگان بوده، هرگز از مسئولیت های انسانی اش دست نکشیده و نخواهد کشید. بیش از سایر کشورها به آوارگان رسیدگی کرده و همچنان نیز به ارائه کمک های انسانی اش ادامه می دهد؛ به این شرط که این مساله آسیبی به منافع و امنیت ملیش نرساند.


الصفدی افزود: : اردن هیچ راه حلی را که باعث شود اردوگاه الرکبان به مشکلی برای این کشور تبدیل شود یا وابستگی ها به اردن برای ارسال کمک ها ادامه یابد، نمی پذیرد. دولت اردن آماده همکاری با شرکایش در اتحادیه اروپا و جامعه جهانی برای عملیاتی کردن طرح ارسال کمک های انسانی به آوارگان اردوگاه الرکبان است؛ به این شرط که این مساله گامی محدود برای رسیدگی به احتیاجات فوری و اساسی باشد و زمینه را برای اجرای طرحی روشن و فراگیر جهت رسیدگی به آوارگان از داخل خود سوریه فراهم کند.


طبق این گزارش، اردن از سال 2011 و آغاز درگیری ها در سوریه پذیرای حدود 680 هزار آواره سوری بوده است.
سازمان ملل در آگوست گذشته نگرانی عمیق خود را از وضعیت بهداشتی و امنیتی حدود 4 هزار سوری در منطقه الحدلات و حدود 45 هزار سوری دیگر در الرکبان اعلام کرد. اکثر آوارگان سوری زنان و کودکان سرگردان در مرزهای مشترک اردن و سوریه هستند.
این در حالی است که در پی حمله تروریستی داعش به مرزهای مشترک اردن و سوریه، ارتش اردن این منطقه را منطقه بسته نظامی اعلام کرد و این اقدام ارسال کمک ها از سازمان های انسانی به مردم آواره سوری را دچار مشکل کرد.

کد خبر: 844304

وب گردی

وب گردی