متناسب سازی قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین/ برای جابجایی زائران، به دولت عراق کمک خواهیم کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: چاره ای جز افزایش قیمت کنترل شده نیست و اگر طی بخشنامه ای به شرکت های مسافربری اعلام کنیم که شرکت ها اجازه افزایش قیمت را ندارند، این احتمال می رود که عدم استقبال رانندگان و نیز کمبود اتوبوس، باعث سردرگمی و انتظار آزاردهنده‌ی زائران شود

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حدود یک ماه تا روز اربعین به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان جهان فرصت باقی‌ست و در این ضیافت باشکوه دینی، همه ساله میلیون‌ها زائر ایرانی به هر طریقی خود را به مرزهای مشترک ایران و عراق می رسانند تا سعادت حضور در پیاده روی اربعین حسینی را پیدا کنند. حجم انبوه زائران حسینی در ایام اربعین استان های مرزی، مرزبانی، راهداری و بسیاری از ارگان‌ها را با مشکلات غیرمترقبه‌ای مواجه می کند که نیازمند پیش بینی و تصمیم گیری مدیران، در ماه های پیش از این مراسم معنوی است.

یکی از این معضلات که مرتبط با سازمان راهداری است، بحث حمل و نقل مسافران از طریق زمینی است که به دلیل کثرت تعداد زائران حسینی بعضا برخی مشکلات نظیر بسته شدن مرز، اسکان و... باعث رنجش می شود که قیمت بلیت اتوبوس و تعداد وسایل حمل و نقل عمومی جدی‌ترین آن هاست.

طبق گزارشات مردمی، هرساله جابه جایی زائران به خصوص در مسیر برگشت از مرزهای مشترک ایران با عراق به درون کشور، با اعتراضات بسیاری مواجه می شود که البته تا حدودی طبیعی به شمار می رود؛ قاعدتا منطقی نخواهد بود که در این شرایط اقتصادی، برای یک یا چند روز در سال، تعداد زیادی اتوبوس جدید به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه شود که در سایر ایام سال، کمتر قابل استفاده باشد. مسئله‌ی دیگر این است که در ایام اربعین نیز جابجایی مسافران در داخل کشور نیز بدون وقفه ادامه خواهد داشت و نمی توان انتقال مسافران در داخل کشور رادر این چند روز سکته داد، هرچند تا حدودی با محدودیت مواجه می شود.

از این رو، برای ترغیب مالکان و راننده های وسایل حمل و نقل عمومی جهت انتقال زائران از مرزهای ایران و عراق به درون کشور، به دلایل مختلفی چون توقف های طولانی، یک سر خالی رفتن اتوبوس ها تا مرز با عراق و قطع شدن دست دلالان و سودجویان، افزایش قیمت بلیت اتوبوس ها در این ایام امری ناگزیر خواهد بود تا اینگونه رانندگان نیز متوجه زیانی جدی نشوند.

در همین خصوص داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایشی در بهای بلیت اتوبوس ها جهت جابجایی زائران حسینی در ایام اربعین صورت می گیرد، گفت: معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید 2 برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد.

البته این اظهارنظر کشاورزیان با انتقاداتی نیز مواجه شد که با توجه به دلایل مذکور، منطقی به نظر نمی رسید و وارد نبود. برخی غرض‌ورزی های سیاسی و یا ابهامات سیاسی و جناحی در گوشه و کنار این هجمه ها علیه معاون وزیر راه و شهرسازی به چشم می‌خورد چون همه ساله این افزایش قیمت‌ اتفاق می افتاد و به عنوان یک اتفاق ناگزیر با آن کنار آمده می شد.



در همین ارتباط پیش تر دبیر انجمن تعاونی‌های مسافری نیز گفته بود با توجه به شرایط خاصی که در سفرهای اربعین وجود دارد، باید نرخ بلیت اتوبوس‌های مسافربری به مقصد مرزهای مشترک با عراق افزایش پیدا کند و مانند سال‌های پیش پیشنهادی ارائه شده تا قیمت بلیت اتوبوس‌ها در ایام خاص دو برابر شود و پس از پایان یافتن سفرهای اربعین نرخ‌ها به حالت عادی باز گردد.

داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: چاره ای جز افزایش قیمت کنترل شده نیست و اگر طی بخشنامه ای به شرکت های مسافربری اعلام کنیم که شرکت ها اجازه افزایش قیمت را ندارند، این احتمال می رود که عدم استقبال رانندگان و نیز کمبود اتوبوس، باعث سردرگمی و انتظار آزاردهنده‌ی زائران شود که شاید مجبور شوند، بخش زیادی از مسیر برگشت را پیاده طی کنند؛ در حالی‌که این موضوع مطلوب ما نیست و باید تمامی اقدامات لازم جهت حفظ رفاه و شان زائران حسینی صورت بگیرد.

او خاطرنشان کرد: در صورت اتخاذ چنین تصمیمات نامعقولی ممکن است دلالان و سودجویان نیز از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند و اوضاع نابه‌سامانی را در استان های مرزی پدید آورند که با متناسب کردن قیمت بلیت اتوبوس ها دست دلالان و واسطه‌گران را کوتاه می کنیم.

رییس سازمان راهداری افزود: البته ما به شرکت های مسافربری نیز اعلام کرده‌ایم که سقف افزایش قیمت بلیت اتوبوس ها در ایام اربعین، دو برابر است و بیش از این مورد تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نخواهد بود و طبیعتا سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

او با بیان اینکه بیش از 50 درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور درگیر برگشت زائرین اربعین به داخل کشور هستند، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در ایام اربعین به دلیل افزایش ورود مسافران به کشور عراق، همراه با شهرداری و نیز دیگر ارگان های دولتی به حمل و نقل زائران به کمک دولت عراق خواهد رفت.





400

کد خبر: 844312

وب گردی

وب گردی